luni, august 09, 2010

Sunt icoanele idoli?




Am intalnit multi crestini, care spun ca sunt ortodocsi, dar care nu cinstesc sfintele icoane.Necercetand cu atentie invatatura Sfintei noastre Biserici, ei pleaca mai degraba urechea la invataturi gresite si straine de ortodoxie, considerand ca icoanele sunt idoli, si nu se cuvine sa le cinstim.
Dar nimic nou sub soare, ca sa zic asa :)). Cunoastem din istorie controversa iconoduli - iconoclasti, iar biruinta dreptei credinte, de cinstire a sfintelor icoane, se praznuieste in prima duminica din postul mare - Duminica Ortodoxiei.
Dar pana la decizia celui de-al 7 lea Sinod Ecumenic din 787, care a hotarat ca

Icoanele să fie cinstite "nu [cu] cinstirea adevărată, care după credinţă se cuvine numai dumnezeirii [Sfintei Treimi], ci [tot aşa] cum se face cu semnul Sfintei şi de viaţă făcătoarei Cruci, cu Sfintele Evanghelii, şi cu toate lucrurile sfinte" [4]


multi crestini au suferit prigoana pentru credinta, cum ni se relateaza si in sinaxarul zilei de azi :

Luand sceptrul stapanirii grecesti, imparatul Leon, cel cu nume de fiara, care se mai numea si Conon si era de neam isaurian, a ridicat prigonire impotriva Bisericii lui Dumnezeu, scornind o noua erezie. Ca socotea, adica, Sfintele icoane, drept idoli, iar pe cei ce se inchinau lor cu credinta, ii numea inchinatori la idoli. Deci, a poruncit ca pretutindeni sa se lepede Sfintele icoane din Bisericile lui Dumnezeu, din toate casele si locuintele omenesti, sa le sfarme si sa le dea foc, sau sa le arunce in apa. Iar pe cei care nu se invoiau cu paganatatea lui, pe unii ii trimetea in surghiun indepartat, iar, pe altii, ii chinuia si ii ucidea in multe feluri. Astfel, la inceput, preasfintitul Ghermano, patriarhul Constantinopolului, care i se impotrivea, a fost izgonit de pe scaun, cu necinste si cu batai, iar, in locul lui, a ridicat pe un oarecare Anastasie, eretic, de un gand cu imparatul.
Intru acea vreme, multi dreptcredinciosi, stand impotriva ereziei, se faceau mucenici, precum au fost si acesti Sfinti, pe care ii pomenim astazi. In Constantinopol, era o poarta ce se numea "Poarta de arama", zidita in zilele marelui Constantin. Deasupra acelei porti, era chipul Mantuitorului, de arama, stand de multi ani acolo. Pe acest chip, imparatul si patriarhul poruncisera sa-l dea jos. Deci, raucredinciosii au pus o scara, pe care s-a suit un ostas, ca sa implineasca porunca. Si s-a adunat multime mare de credinciosi care apucand scara, au aruncat-o jos. Afland de impotrivirea credinciosilor, imparatul a scos ostirea pe ulitele cetatii si a omorat multi dreptcredinciosi, barbati si femei, tineri si batrani, al caror nume numai Dumnezeu il stie. Pe cei care erau socotiti capetenii ai razvratirii, i-au prins vii. Acestia au fost: Iulian, Marcian, Ioan, Alexie, Dimitrie, Foca, Petru si Leon. Luandu-i, slujitorii imparatului i-au batut fara crutare si i-au aruncat in temnita, de unde ii scoteau in fiecare zi si le dadeau cate cinci sute de lovituri, vreme de optzeci de zile. Indurand ei cu vitejie toate aceste chinuri si vazand imparatul ca multi crestini sporesc in credinta lor, a dat porunca de i-a scos in ulitele cetatii si i-a ucis.
Odata cu ei a fost taiata si una din femeile cele slavite, anume Maria Patricia, pentru dreptcredincioasa cinstire a icoanelor, iar trupul ei a fost aruncat in adancul marii. Tot atunci a fost prinsa si Cuvioasa Teodosia, monahia, ca una ce se afla in aceeasi pricina, si a luat cununa muceniceasca si se cinsteste pomenirea ei la 29 de zile, ale lunii lui mai. Si toti, cei ce au patimit pentru cinstita icoana a Mantuitorului, stau impreuna, inaintea Stapanului Hristos Dumnezeu, Caruia se cuvine slava in veci! Amin.
Vedem ca in trecut crestinii si-au dat si viata pentru Adevar. Noua nu ni se cere sa ne jertfim viata, ci doar un pic din timpul nostru, pentru a ne insusi, si apoi a trai si marturisi credinta noastra.

Pentru cei interesati am gasit cateva linkuri, care sper sa le fie de folos :


Irina

14 comentarii:

  1. Si la Trinitas TV tocmai a fost o emisiune care a dezbatut, printre altele, si aceasta problema ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Aceasta este o dezbatere mereu vie si neintrerupta. Este foarte greu sa explici acest lucru - de ce ne inchinam la icoane; ceva asemanator fiind explicatia Sfintei Treimi. Este necesara multa lectura, credinta si mai putina ratiune dura:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Cum interpretezi versetul...sa nu va faceti chip cioplit...etc, care dupa mine exact la asta se refera.
    Am inteles icoanele au aparut intr-o vreme cind oamenii nu stiau sa citeasca si din necesitatea de a-i invata cite ceva despre Biblie...
    Dar oricit ai spune, sint atitia oameni care venereaza lemnul si vopseaua si se multumesc cu atit. Ar fi pacat ca sa le punem ceva intre ei si Dumnezeu... E ca si cind le-am da cite o poza in loc sa-i impingem sa se duca in prezenta Lui Dumnezeu care este omniprezent - nu avem nevoie sa ne ducem nicaieri ca El exista pretutindeni...

    RăspundețiȘtergere
  4. @Rodica "Dar oricit ai spune, sint atitia oameni care venereaza lemnul si vopseaua.."

    Rodica, eu nu am auzit si nici nu am simtit vreodata ca vreun credincios sa venereze lemnul si vopseaua. Daca o fi asa, e ceva diferit de ceea ce se intampla in biserica Ortodoxa, de ceea ce facem noi ortodocsii atunci cand ne inchinam la sfintele icoane.

    Incearca sa pictezi o icoana ortodoxa si ai sa simti si ai sa intelegi mult mai mult decat am putea noi ortodocsii sa explicam.



    Dumnezeu sa-ti ajute

    RăspundețiȘtergere
  5. Icoana nu poate fi niciodata chip cioplit! Este o dovada palpabila a intruparii Fiului lui Dumnezeu Care a luat chip de om pentru noi.
    Credinciosii se inchina persoanei reprezentate in icoana.

    RăspundețiȘtergere
  6. http://www.youtube.com/watch?v=sAlCze3ZFjA&feature=player_embedded

    RăspundețiȘtergere
  7. @ Rodica

    Ca o "convertita" la ortodoxie la varsta adulta, mi-am pus exact aceleasi intrebari ca si tine. Father James Bernstein explica f bine in cartea lui "Surprised by Christ: My Journey from Judaism to Orthodox Christianity " - se poate gasi in bibliotecile publice.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ciao, mi dispiace per il problema della mail... anzi grazie di avermelo segnalato adesso dovrei aver risolto! Ti lascio comunque la mia e-mail anche qui: angelifrancesca@libero.it ciao aspetto tue notizie Fra

    RăspundețiȘtergere
  9. Magdala ai atins punctul cel sensibil dar si adevarat.Cei mai multi oameni folosesc ratiunea sau logica in loc sa ne lasam purtati de duhul Sfant.Tot ce noi nu intelegem Dumnezeu cunoaste.Insa acestea sunt Taine pe care nu tot sufletul le pricepe sau le poate intelege si tot din acest fel nu poate sa primeasca mai mult decat logica cu care iasa inainte.

    RăspundețiȘtergere
  10. Irina iti doresc o Duminica frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  11. Eu cred ca icoanele sunt idoli pentru ca asa spune Biblia. Si cred ca Cuvantul lui Dumnezeu este mai presus de decizia celui de-al 7 lea Sinod Ecumenic din 787.
    Aleg sa ascult de Dumnezeu sau de oameni???

    RăspundețiȘtergere
  12. Anonim, tu crezi ca icoanele sunt idoli. Dupa care invataura crezi tu asta?

    Interpretarea textelor din scriptura se face numai dupa invataturile sfintilor parinti.

    Cine a participat la sinodul ecumenic din 787 despre care tu pomenesti si pe care nu-l recunosti? Au fost oameni cu viata sfanta?

    Cei care azi spun despre icoane ca sunt idoli, ce fel de viata au?



    Doamne ajuta

    RăspundețiȘtergere
  13. Foarte corect spune Scriptura ca sa nu iti faci chip cioplit si sa te inchini lui. Numai ca atunci cand se vorbeste despre asta, adica despre idol se vorbeste despre necunoasterea adevaratului Dumnezeu. Idolul este o inchipuire de orice fel si forma care suprima sau chiar neaga existenta adevaratului Dumnezeu.
    Icoana insa nu face nimic altceva deact sa-l marturiseasca pe adevartul Dumnezeu, pe cel ce a luat chipul nostru pentru a ne mantui.
    Hristos a descoperit pe Dumnezeu Tatal si chiar a spus :"cine m-a vazut pe Mine l-a vayut pe Tatal meu care este in ceruri".
    Mai mult decat atat, un crestin ortodox veritabil stie ca nu ne inchinam materialului din care este realizata icoana, ci celui pe care il reprezinta. Nu spunem niciodata icoana ajuta-mi, ci spunem cand sarutam icoana, de exemplu, Doamne Iisuse Hristoase iarta-ma, ori ajuta/ma, ori mantuieste sufletul meu...etc.
    Faptul cai icoanele fac minuni, nu se datoreaza lor, ci sfinteniei lor revarsate de la Duhul Sfant. Caci daca a lucrat Dumnezeu prin toiagul lui Aaron, prin chivotul legii, prin oasele lui Elisei si vesmintele apostolilor, poate lucra si prin icoanele care-i marturisesc intruparea, patimile, invierea si toate celelalte lucruri facute pentru mantuirea noastra.

    RăspundețiȘtergere
  14. parinte, va multumim pentru completarile atat de utile si la obiect!

    RăspundețiȘtergere

♥ ♥ ♥ Lasa un gand frumos! ♥ ♥ ♥
Comentariile anonime sau facute in scop publicitar vor fi sterse.