sâmbătă, 5 noiembrie 2011

Lunar despre cheltuielile casei # 3

Cel ce este credincios în foarte puţin şi în mult este credincios; şi cel ce e nedrept în foarte puţin şi în mult este nedrept. Deci dacă n-aţi fost credincioşi în bogăţia nedreaptă, cine vă va încredinţa pe cea adevărată? 
  

amanunte aici











N-am mai scris de mult la aceasta rubrica, fiindca recunosc ca mi-a fost greu sa notez tot ce misca prin casa in materie de finante. Lunar am tinut o socoteala in mare, dar nici vorba de examinari amanuntite.
Azi am descoperit situl Iuliei : economisim.info,si m-am gandit sa-mi mai dau o sansa :). Trebuie sa spun ca, desi nu facem cheltuieli extravgante, nu reusim sa economisim. Asa ca m-am hotarat sa iau din nou taurul de coarne si sa raspund provocarii ei de a face un meniu saptamanal, astfel incat sa ma incadrez intr-un buget limitat pentru mancare.
Evident, fiind o familie de 5 persoane, fara bunici/parinti la tara care sa ne aprovizioneze gratis macar cu unele din alimentele de baza sumele cheltuite pe mancare sunt substantiale. Urmeaza cheltuielile de intretinere, benzina si abonamentul de transport, cheltuielile cu educatia (carti, caiete, consumabile), sanatate (slava Domnului ca la capitolul asta am stat destul de bine anul acesta), haine (asta nu cumparam lunar), cosmetice , detergenti si, daca mai ramane ceva, ne mai facem si cate o mica placere. Plus altele, pe care nu le mai insir aici. Una peste alta - este greu sa economisesti cand ai copii.
Dar sa nu disperam :). Iulia si-a propus  saptamanal un buget de 100 lei pentru mancare. Din cate am inteles aceasta suma acopera necesarul pentru doua persoane adulte. Fiindca noi suntem doi adulti si trei copii  ma gandesc ca un buget dublu - 200 lei pe saptamana ar trebui sa fie suficient, daca il chibzuiesc bine. Evident, daca as reusi sa nu-i cheltuiesc pe toti ar fi nemaipomenit :).
Trebuie sa spun ca noi avem mai mult timp de cand ne limitam la strictul necesar in ceea ce priveste alimentatia, astfel incat nu aruncam  aproape niciodata mancarea. Gatesc exact cat avem nevoie, si de obicei alternez mancarea de pranz, in sensul ca nu am niciodata in frigider si ciorba/supa, si felul doi, ci doar una din ele, si pana nu se termina ce avem nu gatesc altceva. De obicei un fel tine maxim doua zile :). Nu consumam dulciuri gen ciocolata, prajituri, bomboane decat rar. Ca desert avem fructe, ori paine cu dulceata facuta in casa, sau diverse feluri de budinca (cu branza, paste sau cu amidon) , placinta/tarta cu fructe sau biscuiti de casa. Va fi o provocare interesanta pentru mine sa fac un meniu si sa ma incadrez intr-un buget, mai ales ca luna aceasta incepe si postul Craciunului. Oricum intentionam sa fac un meniu de post, pe care sa-l postez saptamanal pe blog, deci voi fi in grafic :)).
Ce am facut, daca mi-a iesit sau nu, o sa va povestesc luna viitoare!
Va doresc spor la economisit!

Irina

23 de comentarii:

  1. Irina, iti multumesc si iti doresc mult succes! Eu sunt sigura ca va merge, trebuie doar un pic de atentie si de disciplina - pe mine ma ajuta blogul in acest sens - stiu ca mi-am luat un angajament si ma straduiesc sa il respect cat pot de bine.
    Faptul ca incepi in perioada de post iarasi ajuta, pentru ca cel puntin eu nu am gasit inca o solutie pentru a economisi cu carnea, pe care incercam sa o luam mai buna (adica evitam puiul, mai luam din cel osanesc care e cam dublu ca pret). Nici noi nu avem o sursa de la tara, mama imi mai da uneori, foarte rar, cate o gainusa pe care o primeste si ea de la o cunostinta.
    Ca si desert foarte simplu si foarte bun pentru aceasta perioada, noua ne plac merele cu miere si nuca, eventual scortisoara.

    RăspundețiȘtergere
  2. Iulia, multumesc pentru incurajari.Imi place blogul tau, l-am citit „din scoarta-n scoarta” :)). E de mare folos. Eu imi doresc sa ajung la performanta de a trai doar din salarul sotului, si ce castig eu sa punem deoparte, astfel incat la un moment dat sa pot renunta la servici, dar familia noastra nefiind chiar mica, si el nefiind vreun nabab, e cam dificil :)).

    RăspundețiȘtergere
  3. Sa stii ca avem scopuri oarecum comune. Si eu tot asta mi-am propus initial, sa traim doar pe salariul lui, nu neaparat in ideea ca eu sa nu lucrez, ci pentru ca jobul meu era foarte nesigur. Pana la urma, la inceputul toamnei, am decis singura sa plec, primind o oferta din alta parte, cu salariu extrem de mic, dar cu mult mai mult timp la dispozitie. Mi-am dat seama ca viata trecea, pur si simplu, pe langa mine si ca nu asta imi doream.

    RăspundețiȘtergere
  4. intradevar, cel putin pentru o femeie mi se pare foarte greu sa fii la servici toata ziua, practic casa devine locul unde dormi si atat.Si eu castig putin din acelasi motiv- prefer sa am mai mult timp pentru familie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna, Irina! As putea sa vin cu o sugestie care ti-ar putea fi de folos: eu folosesc o fisa Excel ca sa imi monitorizez cheltuielile, dupa modelul urmator: http://www.fabulouslybroke.com/2011/03/february-2011-budget-roundup/
    E mult mai simplu, pastrezi bonurile de casa, introduci sumele cheltuite cu strictete pe fisa si ai avantajul ca nu mai trebuie sa calculezi tu suma finala.
    Toate cele bune si spor la economisit! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. M-ai facut foarte curioasa.Noi suntem 3(2 adulti si un copil) dar depasim 200 de lei pe saptamana.

    RăspundețiȘtergere
  7. Florina, multumesc mult!stiu de excel, dar cand e vorba de socoteli sunt genul de moda veche, iubesc creionul si hartia :))

    RăspundețiȘtergere
  8. Mioara, pai in primul rand am facut o mare economie fiindca nu cumparam mezeluri de nici un fel, branza topita, pateuri, semipreparate, dulciuri de la magazin, sucuri, apa imbuteliata.Cu toate astea si noi depasim de obicei 200 ron pe sapt. cu mancarea,asa ca va trebui sa ma chibzuiesc mai mult.

    RăspundețiȘtergere
  9. Irina, exact aceleasi alimente nu le consumam nici noi :).
    Trebuie sa fii atenta la inceput, pentru ca daca nu ai planificat un meniu cat de cat clar, exista riscul sa cumperi prea putine si sa fie nevoie sa suplimentezi de la magazinul de cartier, care e mult mai scump.
    Eu sunt la a doua saptamana de 100 de lei si a fost ok, dar anul trecut, desi mergeam cu lista de cumparaturi, si 150 mi se pareau putini.
    Acum am invatat sa fac tot felul de "stocuri", de genul ca acum 2 saptamani am gasit pasta de dinti cu 14 lei 3 bucati si iti dadeau si o pasta de dinti sau o ata de dinti cadou, sau am Domestos luat la 12 lei 2 sticle mari la nu stiu ce promotie de acum vreo 3 saptamani. A, si mai am si legume congelate din vara, cand erau super ieftine.
    Si mai planific din timp si cadourile, si aici e un capitol care te poate costa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  10. Ma bucur ca regasesc noutati la aceasta rubrica. De altfel, cand ti-am descoperit blogul acum cateva luni, prin aceasta rubrica m-ai provocat sa devin vizitator fidel :)

    Mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  11. Si eu pt. a economisi, urmaresc reducerile, consult mereu cataloagele hipermarketurilor.Ca si Iulia, cumpar produsele care sunt la pachete mai mari si la un pret mai bun(din cauza asta am mereu stocuri de sapun, pasta de dinti, detergent, scottex in casa).
    De cand a venit frigul, fac paine in casa cam o data la 2 zile(nu dureaza mult pt ca framant doar cate 500grame de faina),iar de 2 saptamani incerc sa fac in casa muffins,biscuiti, checuri, prajituri cu fructe de sezon pt. a nu mai cumpara dulciuri din comert.
    Sunt norocoasa ca am timp, stand acasa cu fetita mea de 18 luni, dar oricine poate incerca sa cheltuiasca mai putin, eliminand risipa.
    De mult am fost preocupata de ideea de a cheltui mai putin pt a mai pune bani deoparte si sunt bucuroasa ca scrieti si voi despre ideile voastre si incercati sa dati sugestii.
    Va doresc o toamna frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  12. Pffff! De vreo doua luni incerc sa-mi fac un meniu saptamanal. Ai dreptate ca facand asta se economiseste. Asa ca luna asta o sa ma stradui mai tare:)

    RăspundețiȘtergere
  13. Hm, buget saptamanal de mancare de 100 lei pentru 2 persoane ADULTE???..si asta pentru 3 mese pe zi??? Adica un buget zilnic de 7.14 ron/pers?!!! WOW... draga mea, nu vreau sa par cinica, dar mi se pare la limita subsistentei... e foarte greu sa traiesti cu banii astia!

    RăspundețiȘtergere
  14. @Ana Maria: e o incercare. Daca merge, ma bucur, daca nu, marim bugetul si mergem mai departe. Saptamana trecuta a fost ok, saptamana viitoare nu stiu decat ca am cheltuit la cumparaturi 100 de lei. Daca ma descurc, o sa vedem. Dar am un sentiment ca o sa fie ok si saptamana viitoare, pentru ca am ingrediente pentru tot ce mi-am propus sa fac si chiar multe in plus.
    Si o sa te corectez: nu incerc sa traiesc la limita subzistentei cu banii respectivi, ci normal si chiar cu anumite alimente pe care le iau bio (oua, unt, faina). Si incercand sa evitam painea si fainoasele...

    RăspundețiȘtergere
  15. Iulia, ca tot veni vorba de bio, de unde ai cumparat puiul galbejit, si cat costa, ca vreau si eu!Am fost la targul de mere, si erau mere de orice soi cu 2 lei kg (1.99 ron)

    Ana Maria, eu cred ca se poate sa mananci bine cu 100 lei pe saptamana, daca nu cumperi porcarii si consumi putina carne.Si gatesti in casa.

    RăspundețiȘtergere
  16. Irina, multumesc ca ma vizitezi :)
    De ce ai scris "Sirop" la numele blogului meu (in blogroll)? ca nu-i de mancare ha,ha,ha!

    RăspundețiȘtergere
  17. Irina, puiul galbejit l-am luat saptamana trecuta de la Cora. Cred ca erau si la Real intr-o perioada, dar nu stiu daca mai aduc. Se cheama Pui Osenesc, si e mai scump decat cel obisnuit. Eu l-am prins in oferta (nu cine stie ce, vreo 2 sau 3 lei reducere) si am combinat cu oferta pe care a avut-o Cora la momentul ala - 20% reducere la un produs la alegere - era produsul cel mai scump.
    Daca te intereseaza pui de casa, am vazut undeva pe langa Mall Vitan, un magazin se cheama Casa Traditiei Taranesti si aduc pui de casa la comanda- 25 lei kg.
    Eu as vrea sa gasesc o sursa direct la tara, dar nu am reusit pana acum. Mama (care sta la Constanta) stie o doamna care sta la tara si ii vinde periodic 1-2 gaini la un pret destul de bun am inteles - dar nu vrea niciodata sa imi spuna cat a dat. Acum avem noroc, ca ne-a vizitat acum vreo 3 saptamani si ne-a aprovizionat cu o gainusa si un pui de gasca pe care inca nu stiu cum sa il fac. Asta ar fi cea mai buna sursa - gasit o gospodarie taraneasca cat de cat de incredere.

    RăspundețiȘtergere
  18. Si eu am un meniu saptamanal si credeti-ma ca merge mult mai bine. Pur si simplu ma tin de plan. Gatesc in casa, avem varietate, mancam si de dulce si de post. Cel mai mult conteaza sa avem o ciorbita calda la pranz sau o mancarica gatita. Iar anul acesta, slava Domnului, s-au facut multe legume pe care le-am luat din piata la preturi ffff bune. In general ma incadrez in 100 lei pe saptamana.
    Iti urez mult succes, Irina, in indeplinirea sarcinii pe care ti-ai asumat-o. Suntem alaturi de tine.

    RăspundețiȘtergere
  19. Ana Maria, Iulia vorbeste doar de mic dejun si cina.La pranz ori mananca ce a ramas de la cina ori isi cumpara ceva din oras, deci costul total al mancarii pe o saptamana e altul.
    Irina, te rugam sa calculezi si costul alimentelor deja existente in camara, dar folosite la meniu si sa dai o valoare si celor primite si folosite(daca exista) ca sa rezulte suma reala.

    RăspundețiȘtergere
  20. Mioara, pai zacusca de la soacra-mea nu prea stiu cum s-o pretaluiesc :)). Si mai am diverse bulioane,muraturi si legume congelate, ca tot romanul :)).Plus cartofi, ceapa,morcovi, etc..Daca voi folosi ceva aflat deja „pe stoc„ o sa precizez.

    RăspundețiȘtergere
  21. Mioara, in numele Irinei nu pot sa vorbesc, desi cred ca ideea e aceeasi si in cazul ei: eu nu vreau sa demonstrez ca se poate trai cu suma de 100 sau 200 de lei pe saptamana, vreau sa fac niste economii pentru mine si familie cheltuind doar aceasta suma, pe o perioada cat mai lunga de timp. In acest context, suma reala nu are nici o relevanta. Nu am nimic de demonstrat, nimanui, vreau doar sa ma incadrez intr=o suma :).

    RăspundețiȘtergere
  22. Incerc si eu varianta cu meniul stabilit pe toata saptamana si merge.Noi suntem 4 persoane ,2 adulti si 2 copii(cel mic de 1 an si jumatate nu intra in discutie la economie de buget caci nu-l pot priva de laptele praf si de pampers),dar incercam sa nu cheltuim f mult(de economisit nu poate fi vorba,inca,dar incercam).Fac paine in casa de cate ori pot,e mai gustoasa si tine mai mult decat cea cumparata,gatesc zilnic,pentru post am facut din vreme zacusca ,pasta de ardei,compoturi,dulceturi,gem-mai naturale decat cele din magazine si categoric nu la preturile celor bio.La cumparaturi fac liste cu cele necesare pentru a nu fi tentati sa cheltuim pe lucruri nu neaparat necesare(mai facem si mici exceptii,dar f rar.)
    Te felicit pentru idee si te urmaresc in continuare.
    Monica S.

    RăspundețiȘtergere
  23. multumim de sfaturi.
    Adaug: la oferta, cumpar cantitati mari si congelez. Pt ca eu lucrez full time, nu am cum nici sa merg des la cumparaturi, nici sa stau mult timp in bucatarie.
    Cand cumpar legume de la piata, si pregatesc o ciorba, curat+ toc o cantitate mai mare asa ca impart in 2 si congelez imediat.
    Pt iarna, congelez multe zarzavaturi gata tocate, ce vara sunt f. gustoase si ieftine. Astfel, fac economii indirecte si la timp ( iarna decongelez o punguta si pun in ciorba) dar si la apa cu spalatul legumelor, tacam, chiuveta, timp de dus la cumparaturi+ dus gunoi etc.
    Pt ca ai mai mult timp liber ( felicitari!, este o mare investitie), poti urmari o piata care ti-e in drum, si sa vezi cand este cel mai bun pret. De ex. eu remarcasem (de fapt o pensionara mi-a zis, cand eram in concediul de maternitate) ca la ora 14-15 incep sa plece acasa producatorii ( si nu pietzarii) si lasau mult la pret. Ba aveam 2-3 preferati, care intodeauna imi faceau reduceri.

    La detergenti, am redus cantitatea lor, am scos balsamul, am scos anumite chimicale ( sunt alergica) si pt intretinere fol. apa sau otet etc.

    La curent electric: incercam sa petrecem activitati out-door dar si activitati in comun, in aceeasi camera. Am mai analizat si cat consuma fiecare element electric din casa. De ex. becurile nu sunt principalul consumator la noi, ci aerul conditionat+ masina de spalat, asa ca cu un minim de atentie(draperii trase cand plecam de acasa respectiv organizat mai bine turele de spalat la masina, sa nu spal jumatati de masina). la fel, am redus calcatul.

    O alta SUPER investitie este masina de cusut. Sper sa gasesc mai mult timp si pt asta.

    La transportul in comun - mersul pe jos combinat cu abonament numai pe o linie - iar ajuta.

    Evident, mai sunt idei - dar nu imi vin in minte acum.

    RăspundețiȘtergere

♥ ♥ ♥ Lasa un gand frumos! ♥ ♥ ♥
Comentariile anonime sau facute in scop publicitar vor fi sterse.

♥ Translate