vineri, februarie 14, 2014

Crosetatul - termeni si tehnici fundamentale pas cu pas

Astazi am vrut sa  postez pe blog primul meu tutorial crosetat, si m-am gandit ca ar fi mai bine sa realizez intai un mic "dictionar" al terminologiei si a tehnicilor de baza, astfel incat si cei care sunt la inceput sa inteleaga cu usurinta explicatiile din tutorial.
Termenii apar si in limba engleza, dar trebuie sa stim ca exista diferente intre termenii folositi in USA( US crochet terms) si cei folositi in Anglia/Australia (UK crochet terms).  Mai jos aveti schemele cu corespondenta termenilor in diferite limbi, si lista cu abrevierile lor.





OCHIUL DE LANT (engl : chain [ch]), (ro: o.l.)
In scheme (engl. : patterns) ochiul de lant este desenat ca un oval si consta in tragerea firului cu croseta prin ochiul in care se gaseste aceasta.
Cu ajutorul acestuia se face lantul pe baza caruia se va croseta mai departe modelul ales.
 Modalitate de lucru :
  •  din firul ales facem o bucla (punctul de intersectie se tine intre degetul mare si cel mijlociu)
  •  trecem croseta prin bucla 
  • luam firul pe croseta o data (engl :yo, rom. :jeteu) si  tragem firul prin bucla.
  •  In acest moment, nu dam drumul la bucla, pentru ca se va desface, ci mai facetm un ochi de lant (adica mai tragetm un jeteu cu croseta)
  •   tragem de  capatul firului cu care lucram (firul care atarna), astfel incat sa strangem bucla si gata, avem primul ochi, dupa care continuam cu  cate ochiuri de lant sunt indicate in modelul ales.

PICIORUSUL MIC  (engl. : single crochet [sc]), (ro.: P.M.)
In scheme piciorusul mic este desenat cu un X sau un +.
Modalitate de lucru:
  • trecem croseta printr-un ochi de lant, luam un jeteu (luam firul pe croseta) si tragem croseta inapoi prin ochiul de lant cu bucla formata pe ea
  • acum avem doua bucle pe croseta. Luam un jeteu (adica luam firul pe croseta)  si tragem croseta inapoi prin cele doua bucle de pe croseta, avand firul infasurat pe ea
  •  acum avem din nou o singura bucla, cea in care se afla croseta


PICIORUSUL DUBLU/MARE (engl: double crochet [dc]), (ro. : P.D.)
In scheme piciorusul dublu este desenat ca un T cu o mica bara oblica pe mijloc.
Modalitate de lucru:
  • luam firul pe croseta o data si trecem croseta prin ochiul de lant, si luam inca o data firul pe croseta, astfel incat sa avem pe aceasta  trei  bucle 
  •  luam firul pe croseta si il trecem prin primele 2 bucle, apoi luam din nou firul pe croseta si il trecem prin cele 2 bucle ramase.

PICIORUSUL DUBLU REDUS (engl.: half double crochet [hdc]), (ro.: P.D.R.)
In scheme apare ca  un T simplu.
Modalitate de lucru :
  •  luam firul pe croseta o data si trecem croseta prin ochiul de lant, si luam inca o data firul pe croseta, astfel incat sa avem pe aceasta  trei  bucle 
  • luam firul pe croseta si il trecem prin toate cele 3 bucle de pe aceasta

PICIORUSUL TRIPLU (engl.: treble crochet [tc]), (ro.: P.T.)
In scheme este desenat ca un T cu 2 mici bare oblice pe mijloc.
 Se aseamana cu  piciorusul dublu,  deosebirea fiind ca firul se ia de doua ori pe croseta(2 jeteuri) inainte de a trece croseta prin ochiul de lant. 
Modalitatea de lucru:
  •  Luam firul pe croseta de doua ori, astfel incat sa avem pe ea 3 bucle
  • trecem croseta prin ochiul de lant, luam firul pe croseta  si  scoatem bucla, astfel incat sa avem  4 bucle pe croseta
  •  se ia din nou firul pe croseta si il trecem prin primele 2 bucle, astfel incat sa ramana 3 bucle pe croseta
  • luamfirul pe croseta  si il trecem prin primele 2 bucle- raman  2 bucle
  •  luam firul pe croseta si il trecem prin ultimele 2 bucle ramase

PICIORUSUL ORB/OCHI ALUNECAT (engl. : slip stitch [sl.st. / ss]) ,(ro. : P.O.)
Apare in scheme ca  un cerculet/punct sau un oval negru.
Modalitate de lucru:
  • trecem croseta prin ochiul de lant, luam firul pe ea( un jeteu)si il  scoatem direct prin cele 2 ochiuri
  •  acest tip de piciorus este folosit la formarea unui inel , asa cum se vede in imagine sau la incheierea unui rand

Sper ca explicatiile va vor fi de folos, si orice nelamuriri aveti, va rog sa le lasati la comentarii (si ramaneti prin zona, urmeaza primul meu tutorial :)  )

  (sursa imaginilor :google)

Irina

13 comentarii:

  1. Mulțumesc pentru informații! Abia aștept tutorialul!

    RăspundețiȘtergere
  2. Irina, esti minunata. Te iubesc pentru darul tau de a ne stimula spiritul creator. Multe din articolele tale mi-au dat ghionturi sau mi-au trezit curiozitatea. In casa mea au inceput sa se vada amprentele stilului tau si atunci cand constientizez aceasta iti trimit cate un gand de recunostinta.
    In legatura cu tutorialul de astazi vreau sa adaug un link in care fiecare simbol este exemplificat si cu un mic videoclip. Mie mi-a fost de mare folos.
    - pentru crosete:
    http://gosyo.co.jp/english/html/crochet_hook.html
    - pentru andrele:
    http://gosyo.co.jp/english/html/needles.html#top

    Spor in toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc Irina!

    Si mie imi place sa crosetez, si urmaresc cu drag postarile tale sa aflu ce mai e nou...am si eu in minte paturici in culori pastelate pentru bebitze ( fetita mea de 1 an si cea care e pe drum :D ) si alte proiecte pentru fete de perna; deocamdata sper sa gasesc culorile si materialele potrivite in magazin si sa ma mobilizez pentru lucru, desi am scuza de timp limitat pt asta :)

    Succes!

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc mult!
    cand eram mica am invatat sa crosetez si imi placea, pe urma nu am mai lucrat si am uitat.
    Mi-ar placea sa lucrez din nou, asa ca tutorialul vine la fix.
    poate faci asta si pentru andrele.
    Mihaela

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna Irina,iti multumesc mult pentru acest tutorial ,ma ajuta enorm.ce numar trebuie sa aibe croseta pentru acril?multumesc mult,cu drag cristina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. numarul crosetei depine de grosimea firului, si este specificat pe eticheta acestuia(apare o croseta micuta).Eu folosesc cu 0,5 mai mullt decat maximul de acolo (daca scrie 2-3, eu folosesc 3,5).

      Ștergere
  6. Irina cat de utila-mi este aceasta postare! Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc!
    Incet, incet...o să prind curaj să crosetez!

    RăspundețiȘtergere
  8. Iti multumesc si eu, Irina, pentru aceste informatii!
    De anul trecut am inceput sa crosetez, timid, floricele :)...Si imi place mult.
    Cu putin timp in urma, ma gandeam la tine si ma intrebam daca nu ai putea organiza un atelier de crosetat/impletit pentru acelea dintre noi care am dori sa invatam mai multe. Acum m-am uitat pe blog-ul tau si vad ca ai inceput sa ne ajuti cu informatii importante si chiar si cu un tutorial explicat simplu (pentru care, iar, iti multumesc :)!)
    Spor!
    Alina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alina, voi organiza un mic workshop, probabil la inceputul lui aprilie. Voi pune detalii pe blog in curand.

      Ștergere
  9. Asta trebuie sa ma convinga sa incep si eu dar am o mare, mare problema: nu am materiale si nici crosete asa groase. Am una subtire dar nu am reusit sa invat nimic cu ea. De unde as putea sa le procur?
    Irina, daca nu te superi, de unde lle procuri da-mi mesaj privat daca nu doresti reclama.
    Multumesc.
    Sa nu uit, ieri am vazut la chioscul cu ziare o revista de crosetat si avea un ghem in ea. E utila pentru mine ca incepatoare de cumparat sau arunc 15 lei aiurea?

    RăspundețiȘtergere
  10. As dori sa incep și eu să croșetez ,ce lucruri îmi trebuie sa iau,de exemplu ce croșetă ce fir?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. buna!in locul tau as incepe cu o croseta putin mai groasa - un 3,5- 4, si cu un fir nu scump, dar de calitate, un fir care sa contina si fibre naturale, sa nu fie acril 100%.Pe eticheta firului scrie ce numar de croseta se potriveste si ce compozitie are.Aici gasesti primul meu proiect crosetat, poate te inspira :)

      https://dulcecasa.blogspot.com/2011/01/primul-meu-garden-granny-square.html

      Ștergere

♥ ♥ ♥ Lasa un gand frumos! ♥ ♥ ♥
Comentariile anonime sau facute in scop publicitar vor fi sterse.