marți, 24 iunie 2014

Cele mai bune prietene


credit

Fiind singura la parinti imi dau seama de multe ori ca nu inteleg decat la nivel teoretic prin ce trec fetele mele, fiind surori. Ca orice parinte(cred) mi-as dori ca ele sa aiba intre ele relatii frumoase si iubitoare, sa fie intre ele cele mai bune prietene. Atunci cand le vad ca se cearta sau ca se poarta urat una cu alta ma intreb unde gresesc eu ca parinte si ce as putea face pe viitor ca sa imbunatatesc lucrurile.
Mai jos...
am listat cateva idei de jocuri si activitati pe care vreau sa le incerc :
"Jocul incurajarii"-familia se aseaza in cerc, unul din membri fiind in mijloc.Fiecare trebuie sa spuna ceva pozitiv despre persoana din mijloc, de exemplu : "unul din lucrurile care imi plac si pe care le apreciez la tine este ca intotdeauna iti pui jucariile la loc/spui glume foarte caraghioase/te joci frumos cu ceilalti, etc.". Dupa ce toata lumea a spus ceva despre cel din mijloc, trebuie ca el sa spuna un lucru pozitiv despre el insusi, apoi preda stafeta altcuiva din familie, astfel incat toata lumea sa fie o data in mijloc.
Mi-a placut foarte mult ideea acestui joc, cred ca faciliteaza mult si construirea unei imagini de sine pozitive, dar deschide si noi cai de comunicare in familie. Abia astept sa-l incercam :).
 "Lista aprecierii"  - parintele va scrie numele fiecarui copil pe o foaie  A4 pe care o va afisa la loc vizibil. Zilnic, timp de o saptamana, va nota lucrurile bune pe care le face copilul-  faptul ca si-a realizat fara indemn/ajutor sarcinile zilnice, actele de bunatate fata de cei din jur, progrese/rezultate bune obtinute la scoala, etc. . La sfarsit de saptamana lista se va citi cu glas tare in prezenta tuturor celor din familie, si va primi aprecierea tuturor. Putem face un mic dosar pentru fiecare copil, in care sa arhivam listele, astfel incat le vor putea citi de cate ori doresc Acest lucru ii face pe copiii sa isi dezvolte o imagine de sine pozitiva, si ii ajuta pe parinti sa se concentreze asupra lucrurilor bune pe care le face copilul.  
 ,,Cartea fratilor'' - avem nevoie de un album de carton si de fotografii cu activitati pe care fratii le-au facut impreuna (va trebui sa fim pe faza ca sa le surprindem), pentru a completa primele pagini. Sub fiecare fotografie vom scrie ceva de genul:
Pot sa......impreuna cu sora mea 
urmand ca ei sa completeze spatiul liber cu cuvantul potrivit. De exemplu: "pot sa ma joc la nisip impreuna cu sora mea "(si o fotografie cu ele jucandu-se la nisip).
Ii vom implica pe ei in completarea albumului, stimulandu-i  sa gaseasca activitati pe care sa le faca impreuna, pentru a-l finaliza. In loc de fotografii ii putem ruga sa deseneze ceva ce au facut  cu fratii/surorile.
Idei de activitati aici


Aceasta activitate va stimula cooperarea intre frati, plus ca va fi o amintire placuta peste ani.
,,Borcanul bunatatii'' - avem nevoie de un borcan de sticla si  margele stralucitoare (sau pietricele, ori boabe de fasole).
De cate ori mama va observa comportamente sau cuvinte frumoase intre frati, le va rasplati punand o margeluta/pietricica in "Borcanul bunataii".  De cate ori va observa opusul, va lua o pietricica din borcan. Cand acesta se va umple fratii vor primi o rasplata (o inghetata/dulciuri, o activitate impreuna cu familia, etc.)



 Inainte de a incepe sa umplem borcanul putem explica copiilor ce acte de bunatate vor fi rasplatite (eventual putem face o lista pe care sa o afisam la vedere). De exemplu : un compliment facut celuilalt, folosirea expresiilor "te rog" si "multumesc" in relatia cu fratii, rabdarea (asteapta ca celalalt sa termine jocul sau lectura pentru a lua jucaria/cartea), ajutorul oferit fratelui la jocuri/teme/treburi casnice, initierea unui joc in comun, etc..


Sper ca v-a placut lista de idei de mai sus, si daca aveti sugestii sau completari le astept cu drag!

Irina

11 comentarii:

  1. Ai mei sunt mici, dar i-a ajutat să se iubească mai mult faptul că sunt momente în care se descoperă singuri, în care se bucură unul de altul (dorm în același pat de cele mai multe ori, deși cel mare are aproape 5 ani, cea mică 8luni).
    Sunt momente când împart anumite lucruri într-un mod inedit. Spre exemplu, cea mică este scutecită textil. Am scutece cu model liliac și bufnițe albastre pentru că-i plac celui mare, nu mie sau fetiței. Cel mare e super-încântat. Are mica body-uri noi. Vreo 2 sunt pe verde, cu avioane,mașinuțe, elicoptere. Cel mare le desenează pe coli, le pipăie, gâdilând-o pe cea mică.

    RăspundețiȘtergere
  2. scriu din perspectiva unei surori care in copilarie se mai certa cu sora sa... mama noastra a fost traumatizata de o cearta avuta cu fratele sau la varsta adulta care a facut ca de vreo 20 de ani sa nu isi mai vorbeasca, asa ca tot timpul era foarte atenta sa fim cele mai bune prietene, sa nu existe nici o cearta, etc... sincer nu a fost deloc o atitudine buna... fiind copii relatia noastra era una foarte buna, in ciuda ciondanelilor, in ciuda certurilor. interventia ei la cel mai mic conflict ne-a facut mai constiente de faptul ca tot ce se intampla era exagerat si nu o simpla cearta intre copii pe care noi altfel am fi uitat-o in 5 min. Paula

    RăspundețiȘtergere
  3. Chiar ieri discutam cu colegele mele de serviciu, care au câte doi copii fiecare, că este imposibil ca aceştia să nu se certe niciodată între ei. Sunt absolut convinsă că în calitate de părinte, îţi pică greu, dar este în firescul lucrurilor ca ei să se mai şi certe. Oricum, părinţii trebuie să fac tot ce pot pentru a diminua aceste momente şi ideea acestor jocuri este foarte frumoasă. Mi-au reţinut atenţia primul dintre ele, care merge aplicat foarte bine şi la părinţi, ştiut fiind că doamnele devin ceva cam prea critice în familie, după nişte ani de căsnicie, şi ultimul, cel cu borcanul. Acesta îmi pare foarte amuzant din perspectiva copiilor, şi cred că afişarea acelei liste cu exemple de fapte bune le este de mare folos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu abia astept sa le pun in practica, sunt sigura ca o sa le placa foarte mult.Si sper sa dea rezultate :))

      Ștergere
  4. Eu am o sora mai mare. Si e adevarat, cand eram mici ne mai si certam. Aveam chestii marunte de impartit: jucarii, haine, dar apareau inevitabil anumite conflicte. Daca mi-ai fi spus pe cand eram copil ca sora mea va deveni cea mai buna prietena a mea, nu as fi crezut.
    Dar uite ca asa s-a intamplat, sora mea este acum cea mai buna prietena a mea, cea care stiu ca imi da cele mai dezinteresate sfaturi si care imi vrea intotdeauna binele. Iar eu i-l doresc la fel. Asa ca trebuie sa ai rabdare cu fetele tale. Poate ti se va parea nepotrivit sa se certe sau sa stea suparate una pe cealalta. Vor descoperi la un moment dat ca ceea ce le uneste este o legatura imposibil a fi rupta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Si noi ne certam cand eram copii, noi fiind patru frati, insa am ajuns adulti si suntem uniti.Rezultatul unitatii dintre noi cred ca se datoreaza si faptului ca suntem la varste foarte apropiate doi ani intre fiecare.
    Bineinteles ca principiul cel mai profund provine din familie. Un alt factor este si acela legat de neam...
    Nu trebuie sa-ti faci griji toate intra pe fagasul lor la timpul potrivit.Cu siguranta vor fi trei prietene adevarate.
    O seara faina Irina.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu am o sora cu 7 ani mai mica si cred ca tocmai aceasta diferenta a fost responsabila pentru cat de bine ne-am inteles in copilarie. Eu intelegeam ca e mai mica si trebuie sa o protejez, ea m-a privit mereu cu un fel de consideratie care nu i-a fost impusa de nicaieri. E in continuare cea mai buna prietena a mea si inca nu am marcat vreo cearta notabila :)

    RăspundețiȘtergere
  7. ma incurajeaza tot ce ati spus dere relatia cu fratii vostri, sper ca si noi sa fim niste parinti suficient de buni, astfel incat sale ajutam sa devina prietene bune.

    RăspundețiȘtergere
  8. am citit ceea ce ai scris, am citit şi comentariile prietenelor ... fiecare are dreptate!
    o concurenţă (confruntare) va fi totdeauna între cele 2 fete - iar dacă vor apare rezultatele la ''lista aprecierii'', sigur vor apare şi mai mari confruntări - pentru că e imposibil să nu apară mugurii unei gelozii când una din ele va fi mai grozavă ! cea mică tot timpul va fi puţin deranjată de cea mare care ştie mai multe ... cea mare va înţelege mai bine relaţia ...
    eu am fost sora mult mai mare, sora mea (era ca o păpuşă vie pentru mine) era răsfăţată tot timpul şi eu trebuia să cedez la orice ca să nu fie scandal ... era ziua mea de naştere, ea avea şi ea cadoul ei, invers niciodată ! tot timpul am simţit la mine o altfel de dragoste faţă de cea oferită surioarei mai mici ! de aceea sfatul meu ar fi să nu răsfăţaţi mai mult pe vreuna - cealaltă va simţi şi va suferi (poate chiar fără să vă spună) ...
    oricum, părinţii ştiu ce este mai bun pentru copii lor! multă baftă!

    RăspundețiȘtergere
  9. Eu cred ca cearta e constructiva, cu masura insa si intre frati si in cuplu, dupa o cearta se scutura-arunca tot ce e negativ, supara si se reia relatia cu forte proaspete. Pentru copii chiar cred ca e important sa vada ce inseamna sa nu iti vorbeasca cineva cateva ore/minute, sa te simti vinovat - sa iti para rau sincer, sa vrei sa te impaci, sa iti ceri scuze ca asa simti nu ca te impinge cineva de la spate... Cred ca si pentru viata le ajuta aceste confruntari, fiecare trebuie sa isi gaseasca si afirme rolul si locul in orice moment. Eu am un frate, cu care ma certam, ma bateam cand eram mici (parintii mei interveneau prin - las'ca vin eu la voi, cand intreceam masura). Este acum mai mult decat orice prieten (si eu am prieteni minunati)

    RăspundețiȘtergere
  10. Cand ai timp, citeste cartile lui francois Dolto - are cateva articole despre situatia cu 3 frati.
    In rest, si eu zic ca un conflict trebuie rezolvat cat mai repede, e normal sa existe tensiuni, e normal sa existe momente cand copiii vor sa fie singuri dar si cand vor impreuna. Deseori insa nu stiu sa zica, iar in spatii mici pot aparea mai des conflicte, mai ales ca e greu sa spunem si noi cei mari, ce simtim/vrem, d-apoi copiii ...
    E greu ca parinte sa le construiesti individualitatea si spatiul propriu. Dar nu e imposibil.

    RăspundețiȘtergere

♥ ♥ ♥ Lasa un gand frumos! ♥ ♥ ♥
Comentariile anonime sau facute in scop publicitar vor fi sterse.

♥ Translate