miercuri, februarie 27, 2008

Omul fara minte


Omul fara minte sau nebunul este descris adesea in Sfanta Scriptura. In cartea despre care va vorbeam intr-o postare anterioara (" Anger" de Lou Priolo), autorul listeaza 25 de caracteristici ale nebunului, asa cum apar ele in Pildele lui Solomon. Citind aceasta lista, recunoasteti pe cineva apropiat?sau mai rau, va descrie pe voi, sau pe unul din copiii vostri? Daca da , nu e niciodata prea tarziu sa cerem ajutorul lui Dumnezeu, si sa ne corectam pe noi insine sau pe copiii nostri.

Nebunul:
  • dispretuieste intelepciunea si stapanirea de sine (Pilde 1:7)
  • uraste cunoasterea (Pilde 1:22)
  • este supararea maicii lui (Pilde 10: 1)
  • se bucura cand savarseste fapte rusinoase ( Pilde 10: 23)
  • i se pare ca merge pe calea cea dreapta ( Pilde 12: 15)
  • este iute la manie (Pilde 12: 16)
  • nu-i place sa se indeparteze de rau (Pilde 13: 19)
  • este necinstit (Pilde 14:8)
  • isi iese din fire si nu vede ceva rau in asta (Pilde 14: 16)
  • nu ia in seama invatatura ( sfaturile, indreptarea) tatalui sau (Pilde 15:5)
  • isi dispretuieste mama (Pilde 15: 20)
  • este dificil de disciplinat (Pilde 17:10)
  • nu pricepe intelepciunea (Pilde 17: 16)
  • are un sistem de valori bazat pe cele trecatoare ( Pilde 17:24)
  • este un necaz pentru tatal lui ( Pilde 17: 25)
  • este amaraciune pentru maica sa (Pilde 17:25)
  • nu-i place intelepciunea (Pilde 18: 2)
  • provoaca pe altii la cearta si ocari prin ceea ce vorbeste (Pilde 18: 6)
  • ceea ce spune ii provoaca necazuri (Pilde 18: 7)
  • in loc sa se stapaneasca de la cearta, se intarata (Pilde 20: 3)
  • este risipitor (Pilde 21: 20)
  • staruie in nebunie (Pilde 26:11)
  • isi pune nedejdea in sine insusi ( Pilde 28:26)
  • nu poate rezolva conflictele(Pilde 29:9)
  • nu-si controleaza pornirile patimase( Pilde 29:11)

Irina

duminică, februarie 24, 2008

Increderea in parinti




"Ceea ce este bruma pentru flori este si incalcarea vointei parintilor de catre copii; ei nu va vor putea privi in ochi, si nici nu vor dori bunatatea voastra, ci vor dori doar sa fuga din fata voastra si sa fie singuri(...) Bun lucru este acela de a-i predispune pe copii spre cainta astfel incat, fara teama, cu incredere si lacrimi,sa vina la voi si sa va spuna : "Am facut ceva rau". "

Sfantul Teofan

Duminica a 34-a dupa Rusalii - a Fiului Risipitor



Apostol: 1 Corinteni 6, 12-20;

Evanghelie : Luca 15, 11-32;


"Şi a zis: Un om avea doi fii. Şi a zis cel mai tânăr dintre ei tatălui său: Tată, dă-mi partea ce mi se cuvine din avere. Şi el le-a împărţit averea. Şi nu după multe zile, adunând toate, fiul cel mai tânăr s-a dus într-o ţară depărtată şi acolo şi-a risipit averea, trăind în desfrânări. Şi după ce a cheltuit totul, s-a făcut foamete mare în ţara aceea, şi el a început să ducă lipsă. Şi ducându-se, s-a alipit el de unul din locuitorii acelei ţări, şi acesta l-a trimis la ţarinile sale să păzească porcii. Şi dorea să-şi sature pântecele din roşcovele pe care le mâncau porcii, însă nimeni nu-i dădea. Dar, venindu-şi în sine, a zis: Câţi argaţi ai tatălui meu sunt îndestulaţi de pâine, iar eu pier aici de foame! Sculându-mă, mă voi duce la tatăl meu şi-i voi spune: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta; Nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Fă-mă ca pe unul din argaţii tăi. Şi, sculându-se, a venit la tatăl său. Şi încă departe fiind el, l-a văzut tatăl său şi i s-a făcut milă şi, alergând, a căzut pe grumazul lui şi l-a sărutat. Şi i-a zis fiul: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta şi nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Şi a zis tatăl către slugile sale: Aduceţi degrabă haina lui cea dintâi şi-l îmbrăcaţi şi daţi inel în mâna lui şi încălţăminte în picioarele lui; Şi aduceţi viţelul cel îngrăşat şi-l înjunghiaţi şi, mâncând, să ne veselim; Căci acest fiu al meu mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat. Şi au început să se veselească. Iar fiul cel mare era la ţarină. Şi când a venit şi s-a apropiat de casă, a auzit cântece şi jocuri. Şi, chemând la sine pe una dintre slugi, a întrebat ce înseamnă acestea. Iar ea i-a răspuns: Fratele tău a venit, şi tatăl tău a înjunghiat viţelul cel îngrăşat, pentru că l-a primit sănătos. Şi el s-a mâniat şi nu voia să intre; dar tatăl lui, ieşind, îl ruga. Însă el, răspunzând, a zis tatălui său: Iată, atâţia ani îţi slujesc şi niciodată n-am călcat porunca ta. Şi mie niciodată nu mi-ai dat un ied, ca să mă veselesc cu prietenii mei. Dar când a venit acest fiu al tău, care ţi-a mâncat averea cu desfrânatele, ai înjunghiat pentru el viţelul cel îngrăşat. Tatăl însă i-a zis: Fiule, tu totdeauna eşti cu mine şi toate ale mele ale tale sunt. Trebuia însă să ne veselim şi să ne bucurăm, căci fratele tău acesta mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat."

Irina

vineri, februarie 22, 2008

Biblia intr-un an






Am initiat acest set de articole din dorinta mea de a a-mi organiza mai bine viata duhovniceasca. Unul din lucrurile de capatai pe care trebuie sa le faca un crestin ortodox este sa citeasca zilnic Sfanta Scriptura, fiindca in ea gasim cuvintele vietii vesnice. Asa ne indeamna si ne invata Sfanta Biserica, Sfintii Parinti si marii duhovnici.Dar sa nu ne oprim la o simpla lectura, ci sa punem in practica cele citite, cu ajutorul lui Dumnezeu.
La fiecare postare pe aceasta tema am pus si un citat din Sfintii Parinti sau din marii duhovnici, care vorbeste despre importanta Sfintei Scripturi in viata ortodoxa, si despre cum trebuie sa ne raportam noi, ca si crestini ortodocsi la ea.
Pentru lectura zilnica a Scripturii puteti folosi planificarea din aceasta serie de postari( clic pe imaginea de la inceput), sau cea randuita de Biserica.



"-Este bine in zilele noastre sa mai cautam povatuitori duhovnicesti?

- Este mai bine sa dobandesti tu putina pricepere duhovniceasca, caci vin vremuri cand nu numai ca nu veti mai gasi indrumator, dar nici macar un cuvant din Scriptura sau din Sfintii Parinti. Sfintii Parinti pana acum recomandau povatuirea dupa Sfanta Scriptura si scrierile Sfintilor Parinti, insa vin vremuri cand vor lipsi si acestea.

-Dar pana la vremurile acelea?

- Pana atunci sa le invatati pe de rost (…)"


Parintele Iustin Parvu


Februarie
18 Leviticul 23-24, Marcu 1:1-22

19 Leviticul 25, Marcu 1:23-45

20 Leviticul 26-27, Marcu 2

21 Numerii 1-2, Marcu 3:1-19

22 Numerii 3-4, Marcu 3:20-35

23 Numerii 5-6, Marcu 4:1-20

24 Numerii 7-8, Marcu 4:21-41

25 Numerii 9-11,Marcu 5:1-20

26 Numerii 12-14, Marcu 5:21-43

Irina

joi, februarie 21, 2008

Ce fel de stil educativ aveti?

google.com


Am gasit astazi un text interesant, care m-a pus pe ganduri. Este vorba de o lista in care sunt prezentate cateva caracteristici ale copilului din familia centrata pe copil, si cele ale copilului din familia centrata pe Dumnezeu.

Multi dintre noi incercam sa ne crestem copiii astfel incat ei sa ajunga adulti echilibrati, cu un caracter frumos, care sa asculte  de Dumnezeu,  dar uneori suntem prea centrati pe copil in felul nostru de a educa , fiindu-ne frica sa  fim exigenti si consecventi atunci cand nevoia o cere.

Parintii imbunatatiti au incercat sa ne avertizeze asupra acestor lucruri. Episcopul Irineu de Ekaterinburg spunea :

"Justificand faptele rele ale copiilor si tinerilor, ca si esecul propriu in educatia lor, parintii iresponsabili pot obiecta : "nu se pot cere si spera virtuti inca de la varsta copilariei!" De ce nu?Oare la varsta copilariei si adolescentei Domnul nostru Iisus Hristos nu ne serveste drept exemplu pe care sa-l urmam cu totii?(...) Oare nu sunt destule relatari in vietile sfintilor care arata ca unii dintre ei au fost impodobiti inca din pruncie cu virtuti ca : bunavointa, cinste, ascultare, curatie?"

De aceea va spun: vai de acei parinti care nu se ingrijesc sa sadeasca in inimile copiilor lor deprinderi bune si simtiri alese de la varsta cea mai frageda! Ei vor da socoteala pentru aceasta in fata Domnului. Nu exista nici o scuza pentru parintii care n-au fost in stare sa-si educe copiii. Chiar si cel mai mic poate si trebuie sa fie educat."

Desigur, si psihologia are rolul ei.In educatie trebuie sa tinem cont de specificul copilului , adica de particularitatile de varsta si de dezvoltare.Nu putem cere unui copilas de un an-doi sa se comporte ca unul de zece. Deasemenea, trebuie sa tinem cont si de stilul nostru de viata, de organizarea familiei, etc..Dar este bine ca modul nostru de a educa sa fie calauzit de principii sanatoase, care sa il ajute pe copil sa se dezvolte armonios si echilibrat.Deasemenea, sa nu uitam de dragoste, de blandete si de rabdare.Roadele educatiei nu se arata pe loc.Ca un copacel, copilasul se dezvolta in ani, sub atenta ingrijire plina de dragoste a parintilor, si roadele se vor vedea in luni, sau poate ani.

Apoi, sa nu avem asteptari false.Noi nu suntm sfinti, si nici copiii nostri nu sunt, cu siguranta.Educatia e o impreuna lucrare cu Dumnezeu a parintilor, si asupra lor, si asupra copilului. Desigur, prin vietile sfintilor citim despre tot felul de copii extraordinari si cand ne uitam la ai nostri s-ar putea sa ne ia depresia :)), dar sa nu uitam ca acele vieti au fost scrise dupa moartea sfintilor, de catre alte persoane decat parintii lor, dei viziunea asupra copilariei acestora este idealizata si probabil nu foarte fidela realitatii :))

Oricum,  lista de mai jos ne ofera cateva repere  de meditatie si evaluare.
 

 "Cateva din caracteristicile copilului din familia centrata pe copil:

  • Intrerupe adultii cand vorbesc.
  • Foloseste manipularea si impotrivirea pentru a obtine ceea ce doreste.
  • Dicteaza programul familiei ( timpul de masa, de culcare, etc.)
  • Are prioritate fata de nevoile sotului/sotiei.
  • Are un vot egal sau mai mare in toate deciziile.
  • Solicita timp si atentie excesiva de la parinti, in detrimentul altor indatoriri  ale acestora.
  • Scapa de consecintele comportamentului sau pacatos/incorect si iresponsabil.
  • Vorbeste cu parintii ca si cum acestia ar fi egalii lui.
  • Este principala influenta in casa.
  • Este mai degraba distrat si rasfatat, decat disciplinat atunci cand este bosumflat.

Prin contrast, copilul din familia centrata pe Dumnezeu:
  • Este fericit sa-i ajute pe altii.
  • Ii asculta bucuros pe parinti de prima data.
  • Nu-si intrerupe parintii cand vorbesc intre ei.
  • Intelege ca nu intotdeauna trebuie sa i se faca pe plac
  • Are programul organizat in functie de programul parintilor.
  • Se exprima cu privire la deciziile familiei, dar nu are in mod necesar un vot egal cu al parintilor.
  • Intelege ca Dumnezeu le-a dat parintilor si alte responsabilitati pe langa cea de a-i implini nevoile.
  • Suporta consecintele care vin din comportamentul lui pacatos si iresponsabil.
  • Nu vorbeste cu parintii ca si cum ar fi egalii lui, ci ii respecta.
  • Ii pune pe altii mai presus de sine.
  • Indeplineste diverse responsabilitati in casa.
  • Respinge influentele negative.
  • Nu-si dezbina parintii in ceea priveste disciplina.
  • Nu este mai apropiat de un parinte decat de celalalt."

(text tradus si adaptat din cartea “ The Heart of Anger” de Lou Priolo)



Irina