vineri, septembrie 19, 2008

12 "porunci" pentru parinti

Pe cand ne pregateam de zor pentru gradinita, Ilinca a facut amigdalita, si acum e sub tratament cu antibiotice. Din fericire se simte mai bine. Peste doua saptamani trebuie sa mergem si la analize, ca sa ii facem o verificare generala, asa ca mersul la gradinita s-a amanat deocamdata.




Intre timp am reluat lectura unei carti foarte bune, "Familia, copilul si gradinita" de Magdalena Dumitrana (am vorbit despre ea si aici).

In capitolul "Dezvoltarea personalitatii" am gasit 12 "porunci" pentru parinti, urmarea lor fiind esentiala pentru dezvoltarea psihica armonioasa a copilului.

O sa le sintetizez mai jos, dar daca aveti copiii prescolari va sfatuiesc sa cumparati cartea si sa o cititi, este excelenta, contine multe sugestii practice.


1. Nu iti deprecia copilul
- nu folositi fraze de genul "vezi ce-ai facut?cum ai facut asa o prostie?mai ai ceva minte in cap?" , deoarece ele stirbesc cate putin respectul copilului si increderea in sine insusi


2. Nu folosi amenintari
-"daca mai faci o data, o s-o patesti rau !", "daca iti mai lovesti fratiorul, am sa-ti trag o bataie de-o sa ma pomenesti"- astfel de amenintari induc copilului sentimente de tulburare si neliniste, si il invata sa se teama de parinte si sa-l urasca
-asta nu inseamna ca nu trebuie sa existe interdictii, ci mereu trebuie sa-i reamintim copilului limitele, iar daca le incalca sa il sanctionam

3. Nu iti mitui copilul
- "daca o sa fii cuminte o sa-ti cumpar...", "daca iei nota buna o sa iti dau..."- atunci cand parintii promit si dau mereu o rasplata pentru un comportament bun, conduita dorita poate fi obtinuta, dar copilul invata de mic ca "orice om are un pret" , si nu va mai avea respect pentru oameni si pentru drepturile lor
-deasemenea, el va actiona doar pe baza motivatiilor exterioare, nefiind in stare mai tarziu sa-si dezvolte motivatia interioara

4.Nu obliga un copil mic sa promita
- copilul nu are reprezentarea viitorului, asa ca o promisiune nu are semnificatie pentru el, deci il vom invinovati degeaba atunci cand "nu se tine de cuvant"
- abia dupa varsta de 4-5 ani copilul va fi in stare sa tina o promisiune, dar pentru o scurta perioada de timp

5. Nu fi excesiv in supravegherea copilului
- copilul trebuie supravegheat, dar cu moderatie.Parintele nu trebuie sa faca nimic din ceea ce copilul poate face singur
- supraprotectia parintelui va face din copil un neajutorat


6. Nu face exces de cuvinte cand ii vorbesti copilului
-sa vorbim copilului concret si la obiect, fara a-i tine predici


7. Invata copilul sa fie ascultator de buna-voie
-atunci cand ceri copilului ceva anunta-l dinainte ce trebuie sa faca, pentru a avea timp sa se desprinda din activitatea pe care o desfasoara
-astfel el nu se va simti ignorat ca persoana


8.Nu rasfata copilul
-impune copilului niste limite rezonabile si ai grija ca ele sa fie respectate


9.Fii constant in cerinte
- nu interzice azi ceva ce vei accepta maine, copilul va deveni confuz si nu va sti sa-si conformeze comportamentul conform cerintelor adultului


10.Regulile trebuie sa fie adecvate varstei copilului
-regula trebuie sa fie scurta, formulata in cuvinte putine, si foarte concrete, iar continutul ei sa fie adaptat vrstei copilului, si nivelului sau de dezvoltare si intelegere


11.Nu folosi discursuri moralizatoare
-discursurile de genul "eu iti dau, iti fac iti dreg, si tu esti nerecunoscator, neascultator,etc." trebuie eliminate din conversatiile noastre cu copilul
- separa fapta de copil- nu copilul este rau, ci fapta lui


12.Nu da copilului ordine pe care nu le iei in serios
-limiteaza-te la observatii sau comenzi cu adevarat importante, a caror incalcare esti gata sa o sanctionezi, altfel copilul va invata ca nu e neaparat nevoie sa asculte

Aceste indrumari se regasesc sub o alta forma si aici.

Irina

marți, septembrie 16, 2008

Gogosele libaneze

Am gasit mai de mult reteta , dar a durat un pic pana am facut rost de ingredientele pentru sirop.
M-a tentat fiindca mi s-a parut exotica, dar si foarte usor de facut. Intradevar, e un desert delicios si destul de rapid.




Se prepara intai siropul, din:

  • 375 g zahar
  • 125 ml apa
  • 1 lingurita zeama de lamaie
  • 1 lingurita apa de trandafiri
  • 1 lingurita apa de flori de portocal (ultimele doua ingrediente se gasesc la magazinele arabesti, si dau siropului un gust si un parfum deosebit. Mie mi le-a adus un prieten din Liban- daca nu gasiti, puteti pune vanilie )

Zaharul , apa si zeama de lamaie se pun la fiert, si cand siropul se leaga (devine gros) se adauga aromele. Se lasa la racit si se prepara gogoselele.



Acestea se fac din :
  • 250 g de faina
  • 300 g iaurt
  • 1 jumatate plic praf de copt




Se mixeaza ingredientele pana se obtine un aluat cremos, si se lasa deoparte 45 de min. Intr-o fripteuza, sau intr-o tigaie adanca se toarna ulei (sa fie o "baie" de ulei), si se incinge bine, apoi se lasa la foc mediu. Cu o lingurita se pune compozitia la prajit. Cand s-au facut aurii se scot si se pun in sirop. Dupa ce s-au patruns se aseaza pe o farfurie si se servesc imediat ce s-au racit.

Acesta este un desert traditional pentru crestinii ortodocsi din Liban si din Syria, si se pregateste la Boboteaza.


Irina


luni, septembrie 15, 2008

Programa de gradinita


Fiindca azi incepe scoala e bine sa stiti ca pe pe situl Ministerului Educatiei se gasesc programele scolare - aici . Consultand programa veti avea o privire de ansamblu a cunostintelor pe care copilul trebuie sa le acumuleze intr-un an scolar.

Pe mine m-a interesat programa pentru gradinita, o puteti descarca de aici.


Ariile curiculare pentru copiii de la 3 la 6/7 ani sunt:

  • Limbaj si comunicare, premise ale scris-cititului
  • Stiinte(cunoasterea mediului, activitati matematice, activitati gospodaresti)
  • Arte (activitati artistico-plastice si activitati muzicale)
  • Educatie fizica(educatia pentru sanatate, jocuri si activitati de miscare)
  • Educatie pentru societate (activitati de cunoastere si dezvoltare a sinelui- dezvoltarea independentei, autonomiei si cooperarii, educatie rutiera, educatie religioasa, activitati practic-gospodaresti)
In programa se gasesc obiectivele activitatii pe arii de dezvoltare, ce trebuie sa stie copilul in mod concret, si prin ce fel de activitati pot fi atinse obiectivele.

Ca sa am o evidenta a ceea ce lucrez impreuna cu Ilinca am facut cate o mapa pentru fiecare arie curriculara, unde am obiectivele ce trebuie atinse, ce lucram, si fise de evaluare.





Pentru educatia religioasa m-am gandit sa am in vedere urmatoarele obiective (am tradus de aici)

Ce trebuie sa stie copilul intre 4-7 ani despre:

Rugaciune:
- cand ne rugam vorbim cu Dumnezeu
-sa stabilim un loc special pentru rugaciune in camera copilului
-rugaciuni pe care trebuie sa le stie: rugaciunile incepatoare, Trupul lui Hristos..., Hristos a inviat din morti..., Cati in Hristos v-ati botezat..., Crucii Tale...( Crucii Tale ne inchinam Hristoase si Sfanta Invierea Ta o laudam si o marim, ca Tu esti Dumnezeul nostru, afara de Tine pe altul nu stim, numele Tau numim. ), rugaciuni inainte de masa.

Biblia:
-sa identifice Biblia ca pe cartea sfanta care ne vorbeste despre Dumnezeu
-sa identifice Evanghelia , sa stie cum este folosita in slujbele bisericii
- sa identifice si sa numeasca personaje si povestiri despre Dumnezeu si poporul Sau
-sa stie istoria facerii lumii, si diverse povestiri despre Iisus
-sa numeasca evenimente importante din povestirile Vechiului Testament
-sa invete scurte versete din Psalmi, si cantari ale bisericii

Liturghie si Sfintele Taine:
-sa recunoasca oameni si obiecte pe care le vede in biserica ( ex.- preot, cor, diacon, cadelnita) si sa descrie actiunile legate de acestea
-sa invete cand si cum sa cante anumite raspunsuri
-sa stie cum sa primeasca Sf. IMpartasanie
-sa descrie cum si cand elementele naturale( ulei, apa, vin , paine, etc.) sunt folosite in Sfintele
Taine si ierurgii
-sa recunoasca/ reaminteasca actiunile sacramentale principale dela Botez, Cununie, Impartasanie

Sfinti si sarbatori:
- sa identifice icoanele principale ale lui Hristos, a Maicii Domnului, si ale principalelor sarbatori:
Nasterea Domnului, Botezul Domnului, Schimbarea la fata, Iisus pe cruce, Schimbarea la fata
- pregatiti acasa un loc pentru icoana praznicului si impodobiti-o cu flori
-sa cunoasca sfintii patroni personali, si ai familiei


Istoria Bisericii
-sa se identifice pe sine ca fiind crestin ortodox
-sa numeasca biserica la care merge si sa povesteasca ce face acolo
-sa recunoasca si sa numeasca praznicul bisericii

Slujire
-sa-i ajute pe altii

Un site foarte dragut, cu jocuri ortodoxe on-line, pentru copii, gasiti aici.




Copilasilor care incep azi gradinita si scoala le urez spor la invatat multe lucruri noi si frumoase, iar parintilor- putere multa!
flowers

Irina







joi, septembrie 11, 2008

Diverse


Apreciez foarte mult ideea de homeschooling (adica scolarizare la domiciliu), din mai multe motive pe care nu le mai detaliez aici. Cred ca un copil poate invata foarte bine, ba chiar mai bine uneori, acasa, fara a fi necesara integrarea lui in scoala de masa. Din pacate la noi nu poti face hs in mod legal, cum e in alte tari.

Oricum, fiindca pana la clasa intai se poate face "gradinita la domiciliu" m-am gandit sa incerc aceasta varianta pentru Ilinca. De anul acesta va merge si la gradinita de stat cateva ore, dimineata, pentru a se obisnui cu regulile din colectivitate.

Incepand de la 3,5 ani am inceput sa lucrez cu ea urmand in mare programa de gradinita. Am folosit caiete de lucru de la diverse edituri, pentru varsta 3-5 ani, cautand sa ii dezvolt abilitatile matematice, limbajul, si cunstintele despre mediul inconjurator.




Cel mai mult mi-au placut materialele de la editura Aramis, dar si cele de la editura Diana, si de la Teora sunt bine structurate.

Pentru matematica folosesc si o trusa cu jetoane si betisoare, pentru a o ajuta pe Ilinca sa inteleaga legatura dintre cantitate si numar.




Nu am avut un program foarte strict. Am lucrat dupa caietele respective, si pe langa asta am citit mult, am colorat, am pictat, si am facut diverse proiecte de lucru manual.

In ceea ce priveste educatia religioasa n-am facut ceva in special. Am gasit pe net niste obiective pe categorii de varsta si m-am gandit ca in viitor sa ma orientez dupa ele. In general am urmat lucrurile obisnuite- duminica participarea la Sf. Liturghie si impartasanie, rugaciuni simple dimineata si seara, aproape zilnic, dimineata- anafura si agheazma, lectura din Biblia pentru copii, respectarea, pe cat posibil, a zilelor de post.

Recunosc ca am ceva emotii cand ma gandesc ca in curand va incepe gradinita. Nu cred ca va avea probleme de adaptare, mai mult ma preocupa diversele boli pe care le va lua din colectivitate, si care sper ca vor fi cat mai putine. Deasemenea, sunt curioasa sa vad cum va evolua dupa mult laudata "integrare in colectivitate".

Irina

marți, septembrie 09, 2008

"Iarna demografica"

Cei de la Altermedia recomanda aici si aici filmul "Iarna demografica"("Demographic Winter: Decline of the Human Family" ). Eu am vazut deja documentarul, este excelent, si abia astept sa-l revad cu subtitrare :), pentru ca engleza mea nu e chiar asa de buna. Premiera va avea loc pe 21 noiembrie.

Filmul prezinta cauzele declinului demografic, si propune cateva solutii, care ma indoiesc serios ca vor fi aplicate, deoarece asta ar presupune o intreaga reforma a societatii actuale, la nivel de gandire, valori, si stil de viata. Oricum, ceea ce mi s-a parut foarte interesant este ca filmul arata, indirect, ca invatatura Bisericii in ceea ce priveste familia este corecta si trairea este o binecuvantare si pentru lumea aceasta, nu doar pentru cealalta.





Irina