duminică, septembrie 28, 2008

Evanghelia pentru copii


I-am cumparat Ilincai "Evanghelia pentru copii"si sunt foarte incantata. Este minunat ilustrata cu imagini iconografice, dar si cu fotografii din Tara Sfanta.

"Dragi copii, aţi deschis acum o carte minunată - o Carte Sfântă. Această Carte ne povesteşte despre Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, Care a venit în lume să mântuiască oamenii de păcat şi de moarte.
Istoria vieţii pământeşti a Mântuitorului a fost scrisă de ucenicii Săi în Cartea numită Sfânta Evanghelie, care în traducere din greacă înseamnă "Vestea bună". Este "bună" pentru că ne deschide porţile Împărăţiei Cereşti şi, mai ales, ne comunică învăţătura Domnului nostru Iisus Hristos.Sfânta Evanghelie este o carte necesară şi importantă, este o Carte cu literă mare. Prin cei patru autori ai Cărţii, Sfinţii Evanghelişti Matei, Marcu, Luca şi Ioan, ni se adresează Însuşi Dumnezeu."
din Cuvânt Înainte









Irina


sâmbătă, septembrie 27, 2008

"Leapsa" de toamna






Pe unul din blogurile mele preferate, cel al Emmei, am gasit o mema despre toamna (sau "leapsa", cum i se mai zice de catre bloggerii romani) care mi-a placut, si am preluat-o.


  • Cand incepe toamna pentru tine? la 15 septembrie, odata cu inceperea scolii
  • Ce iti place cel mai mult toamna? imi place cand afara e frig, si ploua, iar in casa e cald, si miroase a prajitura, si ma pot "cuibusi" in liniste pe canapea, cu o carte in mana
  • Care este amintirea ta preferata despre toamna? imi amintesc cu placere cand in copilarie ieseam afara cu copiii din bloc si faceam felinar din dovleac (chiar m-am gandit ca anul asta sa cautam un dovleac, sa-i facem Ilincai felinar, cred ca o sa-i placa grozav)
  • Ce iti place sa bei toamna? ceai fierbinte, sau ciocolata calda cu frisca
  • Care e mancarea ta preferata de toamna? placinta cu dovleac
  • Cum este vremea de toamna in zona in care locuiesti? uneori mult prea calda pentru gustul meu :))
  • Ce culoare are toamna? ruginie
  • Cum miroase toamna? a frunze uscate, a ploaie si a busuioc
  • Cumparaturi pentru Sarbatori toamna:da sau nu? nu, imi place sa astept pana in perioada Craciunului
  • Daca ai putea pleca toamna undeva, unde ai merge? la munte
  • Care este sportul tau favorit de toamna? nu am sporturi favorite
  • Care este sarbatoarea de toamna favorita? Sf. Dumitru
  • Care este placinta ta preferata de toamna? cea cu dovleac
  • Ai o carte favorita de toamna? orice scris de Jane Austen sau de surorile Bronte
  • Dar un poem sau un citat favorit? "Emotie de toamna" de Nichita Stanescu


Daca doriti sa raspundeti la aceasta leapsa pe blogurile voastre, va rog lasati adresa cu postarea la comentarii. Va multumesc!

Irina




vineri, septembrie 26, 2008

Organizarea familiei cu mai multi copii (1)



-->
Facand zilele trecute ordine in biblioteca am gasit o carticica foarte interesanta : "Ritmuri zilnice - organizarea regimului de viata in familia cu mai multi copii" de Mihai Ghivriga. A aparut in 1967, la Editura Didactica si Pedagogica, dar continutul ei este cat se poate de util si de actual.


Lectura ei m-a ajutat foarte mult la alcatuirea programului nostru (prima sectiune din "jurnalul de organizare al casei), asa ca o sa rezum niste idei, poate va vor fi de folos.

Ce este regimul de viata?

Regimul de viata cuprinde intregul program al vietii copilului, incadrate intr-o anumita ordine si succesiune, cu durate potrivite fiecarei activitati si fiecarei varste :
-activitatea zilnica specifica varstei (joc, invatatura, munca in gospodarie)
-activitatile de "autoservire" (ordinea in camera, igiena, pastrarea si ingrijirea hainelor, jucariilor, etc.)
-activitatile din timpul liber(lectura, plimbari, sport, spectacole, etc.)
-mesele
-somnul

Stabilirea unui regim de viata este foarte importanta, deoarece:
-asigura sanatatea fizica si psihica a copilului, prin alternanta rationala a activitatii cu odihna
-creeaza conditiile pentru o dezvoltare intelectuala si morala echilibrata, impartind rational timpul intre diferite ocupatii utile si formand obisnuinte pozitive legate de activitate
-e o metoda de educare a vointei si a disciplinei

Alcatuirea regimului de viata

Pentru alcatuirea unui regim de viata trebuie sa tinem cont de conditiile generale, comune tuturor familiilor, precum si de conditiile specifice, determinate de particularitatile familiei( structura familiei, ocupatia parintilor, conditii de viata, etc.).
Conditiile generale sunt:
1. sa respecte particularitatile de varsta ale copiilor
2. sa fie stabil si flexibil
3. sa aiba un caracter rational


1.Particularitatile de varsta

-eforturile si odihna trebuie dozate in functie de varsta copilului
-daca intr-o familie sunt mai multi copii, parintii trebuie sa stabileasca pentru fiecare un regim adecvat varstei, acestea trebuind sa se coreleze si sa fie integrate in programul familiei

Elementele regimului care variaza in functie de varsta:

Somnul:
-la un an copilul are nevoie de circa 15 ore de somn
-la 4 ani- de 12-13 ore
-la 7 ani- de 11-12 ore
-la 10 ani- de 10 ore
-somnul de dupa-amiaza trebuie sa fie obligatoriu pana in jurul varstei de 10 ani

Pentru toti copiii trebuie sa existe o ora unica de culcare, diferentierile obtinandu-se prin prelungirea somnului de dimineata si introducerea somnului de dupa-amiaza.
In timp ce copiii mai mici dorm, cei mari trebuie sa pastreze linistea, gasindu-si activitati linistite(lectura, colorat, modelaj, etc.).

Masa :
-se vor respecta particularitatile de varsta, incercandu-se ca, macar una din mesele zilnice sa adune in jurul ei pe toti membrii familiei
Activitatea:
-anteprescolarii (1-3 ani)- isi petrec timpul e veghe jucandu-se
-prescolarii (3-7 ani) - pe langa joc si activitati educative vor avea si mici responsabilitati gospodaresti
- scolarii - in functie de varsta vor avea un regim diferit
2.Stabilitatea si flexibilitatea
- regimul nu trebuie sa fie rigid, ci sa aiba un caracter constant, dar care sa permita mobilitatea
- orele de masa si de somn trebuie sa ramana intotdeauna aceleasi


3.Rationalitatea
- sa prevada timp suficient pentru activitate si odihna, si sa alterneze in mod judicios activitatile
-programul trebuie sa fie inteles si acceptat de copil ca ceva necesar, logic si rational
-programul din familie trebuie sa fie o continuare si o completare a celui din gradinita/scoala

Deja lucrez la programul noastru zilnic. Am facut un tabel cu 4 coloane (pe fiecare coloana- ora, eu, Ilinca, Teodora). Momentan reperele fixe sunt:
7-7.30 micul dejun
10.30-10.40 gustare
13-14 pranzul
14-16/17 somn de dupa-amiaza
17-18 cina
19-19.10 gustarea de seara
20.00 stingerea pentru fete
Probabil ca va trebui sa fac ceva modificari daca Ilinca va merge la gradinita. In plus am inscris-o si la balet, deci va trebui sa tin cont si de orele respective.
Irina



luni, septembrie 22, 2008

Jurnalul de organizare a casei




Astazi am o gramada de treaba, dar m-am gandit sa-mi beau intai cafeluta, ca sa-mi iau avant . De maine incepem niste lucrari de izolare a apartamentului, ceea ce va intoarce si casa, si viata noastra cu fundul in sus pe parcursul urmatoarelor zile. Dupa ce terminam vreau sa reintru in rutina zilnica, si pana atunci mi-am propus sa finalizez "jurnalul de organizare al casei" .

"Jurnalul casei" e un "centralizator" unde se gasesc programul zilnic, rutinele de curatenie, informatii despre bugetul casei, lista de cumparaturi, meniul zilnic, si tot ce mai e necesar sa stim pentru administrarea eficienta a casei. E un instrument foarte util si pentru sot, sau alte persoane care ne inlocuiesc in caz ca nu suntem acasa o perioada.

Ca sa il incep am avut nevoie de :
  • o mapa cu folii de plastic, sau un biblioraft subtire, si folii protectoare
  • hartie
  • instrumente de scris
In loc de biblioraft eu am preferat un fel de caiet, care in loc de pagini are folii. Cred ca se gaseste in orice magazin cu sectiune de papetarie- eu l-am cumparat de la Megaimage.

Mi-a placut ca se poate pune foaie si pe coperta, ceea ce la biblioraft nu e posibil. In plus e mult mai indemanos.

Asa arata "jurnalul" meu:




Pe coperta am pasajul urmator din Sfanta Scriptura:

"Ea veghează la propăşirea casei sale şi pâine, fără să lucreze; ea nu mănâncă.
Feciorii săi vin şi o fericesc, iar soţul ei o laudă:
"Multe fete s-au dovedit harnice, dar tu le-ai întrecut pe toate!"

Pilde 31:27-29



Prima sectiune din jurnal va cuprinde rutina zilnica, dar desp
re asta-
intr-un alt mesaj.


Irina


vineri, septembrie 19, 2008

12 "porunci" pentru parinti

Pe cand ne pregateam de zor pentru gradinita, Ilinca a facut amigdalita, si acum e sub tratament cu antibiotice. Din fericire se simte mai bine. Peste doua saptamani trebuie sa mergem si la analize, ca sa ii facem o verificare generala, asa ca mersul la gradinita s-a amanat deocamdata.




Intre timp am reluat lectura unei carti foarte bune, "Familia, copilul si gradinita" de Magdalena Dumitrana (am vorbit despre ea si aici).

In capitolul "Dezvoltarea personalitatii" am gasit 12 "porunci" pentru parinti, urmarea lor fiind esentiala pentru dezvoltarea psihica armonioasa a copilului.

O sa le sintetizez mai jos, dar daca aveti copiii prescolari va sfatuiesc sa cumparati cartea si sa o cititi, este excelenta, contine multe sugestii practice.


1. Nu iti deprecia copilul
- nu folositi fraze de genul "vezi ce-ai facut?cum ai facut asa o prostie?mai ai ceva minte in cap?" , deoarece ele stirbesc cate putin respectul copilului si increderea in sine insusi


2. Nu folosi amenintari
-"daca mai faci o data, o s-o patesti rau !", "daca iti mai lovesti fratiorul, am sa-ti trag o bataie de-o sa ma pomenesti"- astfel de amenintari induc copilului sentimente de tulburare si neliniste, si il invata sa se teama de parinte si sa-l urasca
-asta nu inseamna ca nu trebuie sa existe interdictii, ci mereu trebuie sa-i reamintim copilului limitele, iar daca le incalca sa il sanctionam

3. Nu iti mitui copilul
- "daca o sa fii cuminte o sa-ti cumpar...", "daca iei nota buna o sa iti dau..."- atunci cand parintii promit si dau mereu o rasplata pentru un comportament bun, conduita dorita poate fi obtinuta, dar copilul invata de mic ca "orice om are un pret" , si nu va mai avea respect pentru oameni si pentru drepturile lor
-deasemenea, el va actiona doar pe baza motivatiilor exterioare, nefiind in stare mai tarziu sa-si dezvolte motivatia interioara

4.Nu obliga un copil mic sa promita
- copilul nu are reprezentarea viitorului, asa ca o promisiune nu are semnificatie pentru el, deci il vom invinovati degeaba atunci cand "nu se tine de cuvant"
- abia dupa varsta de 4-5 ani copilul va fi in stare sa tina o promisiune, dar pentru o scurta perioada de timp

5. Nu fi excesiv in supravegherea copilului
- copilul trebuie supravegheat, dar cu moderatie.Parintele nu trebuie sa faca nimic din ceea ce copilul poate face singur
- supraprotectia parintelui va face din copil un neajutorat


6. Nu face exces de cuvinte cand ii vorbesti copilului
-sa vorbim copilului concret si la obiect, fara a-i tine predici


7. Invata copilul sa fie ascultator de buna-voie
-atunci cand ceri copilului ceva anunta-l dinainte ce trebuie sa faca, pentru a avea timp sa se desprinda din activitatea pe care o desfasoara
-astfel el nu se va simti ignorat ca persoana


8.Nu rasfata copilul
-impune copilului niste limite rezonabile si ai grija ca ele sa fie respectate


9.Fii constant in cerinte
- nu interzice azi ceva ce vei accepta maine, copilul va deveni confuz si nu va sti sa-si conformeze comportamentul conform cerintelor adultului


10.Regulile trebuie sa fie adecvate varstei copilului
-regula trebuie sa fie scurta, formulata in cuvinte putine, si foarte concrete, iar continutul ei sa fie adaptat vrstei copilului, si nivelului sau de dezvoltare si intelegere


11.Nu folosi discursuri moralizatoare
-discursurile de genul "eu iti dau, iti fac iti dreg, si tu esti nerecunoscator, neascultator,etc." trebuie eliminate din conversatiile noastre cu copilul
- separa fapta de copil- nu copilul este rau, ci fapta lui


12.Nu da copilului ordine pe care nu le iei in serios
-limiteaza-te la observatii sau comenzi cu adevarat importante, a caror incalcare esti gata sa o sanctionezi, altfel copilul va invata ca nu e neaparat nevoie sa asculte

Aceste indrumari se regasesc sub o alta forma si aici.

Irina

marți, septembrie 16, 2008

Gogosele libaneze

Am gasit mai de mult reteta , dar a durat un pic pana am facut rost de ingredientele pentru sirop.
M-a tentat fiindca mi s-a parut exotica, dar si foarte usor de facut. Intradevar, e un desert delicios si destul de rapid.




Se prepara intai siropul, din:

  • 375 g zahar
  • 125 ml apa
  • 1 lingurita zeama de lamaie
  • 1 lingurita apa de trandafiri
  • 1 lingurita apa de flori de portocal (ultimele doua ingrediente se gasesc la magazinele arabesti, si dau siropului un gust si un parfum deosebit. Mie mi le-a adus un prieten din Liban- daca nu gasiti, puteti pune vanilie )

Zaharul , apa si zeama de lamaie se pun la fiert, si cand siropul se leaga (devine gros) se adauga aromele. Se lasa la racit si se prepara gogoselele.



Acestea se fac din :
  • 250 g de faina
  • 300 g iaurt
  • 1 jumatate plic praf de copt




Se mixeaza ingredientele pana se obtine un aluat cremos, si se lasa deoparte 45 de min. Intr-o fripteuza, sau intr-o tigaie adanca se toarna ulei (sa fie o "baie" de ulei), si se incinge bine, apoi se lasa la foc mediu. Cu o lingurita se pune compozitia la prajit. Cand s-au facut aurii se scot si se pun in sirop. Dupa ce s-au patruns se aseaza pe o farfurie si se servesc imediat ce s-au racit.

Acesta este un desert traditional pentru crestinii ortodocsi din Liban si din Syria, si se pregateste la Boboteaza.


Irina


luni, septembrie 15, 2008

Programa de gradinita


Fiindca azi incepe scoala e bine sa stiti ca pe pe situl Ministerului Educatiei se gasesc programele scolare - aici . Consultand programa veti avea o privire de ansamblu a cunostintelor pe care copilul trebuie sa le acumuleze intr-un an scolar.

Pe mine m-a interesat programa pentru gradinita, o puteti descarca de aici.


Ariile curiculare pentru copiii de la 3 la 6/7 ani sunt:

  • Limbaj si comunicare, premise ale scris-cititului
  • Stiinte(cunoasterea mediului, activitati matematice, activitati gospodaresti)
  • Arte (activitati artistico-plastice si activitati muzicale)
  • Educatie fizica(educatia pentru sanatate, jocuri si activitati de miscare)
  • Educatie pentru societate (activitati de cunoastere si dezvoltare a sinelui- dezvoltarea independentei, autonomiei si cooperarii, educatie rutiera, educatie religioasa, activitati practic-gospodaresti)
In programa se gasesc obiectivele activitatii pe arii de dezvoltare, ce trebuie sa stie copilul in mod concret, si prin ce fel de activitati pot fi atinse obiectivele.

Ca sa am o evidenta a ceea ce lucrez impreuna cu Ilinca am facut cate o mapa pentru fiecare arie curriculara, unde am obiectivele ce trebuie atinse, ce lucram, si fise de evaluare.





Pentru educatia religioasa m-am gandit sa am in vedere urmatoarele obiective (am tradus de aici)

Ce trebuie sa stie copilul intre 4-7 ani despre:

Rugaciune:
- cand ne rugam vorbim cu Dumnezeu
-sa stabilim un loc special pentru rugaciune in camera copilului
-rugaciuni pe care trebuie sa le stie: rugaciunile incepatoare, Trupul lui Hristos..., Hristos a inviat din morti..., Cati in Hristos v-ati botezat..., Crucii Tale...( Crucii Tale ne inchinam Hristoase si Sfanta Invierea Ta o laudam si o marim, ca Tu esti Dumnezeul nostru, afara de Tine pe altul nu stim, numele Tau numim. ), rugaciuni inainte de masa.

Biblia:
-sa identifice Biblia ca pe cartea sfanta care ne vorbeste despre Dumnezeu
-sa identifice Evanghelia , sa stie cum este folosita in slujbele bisericii
- sa identifice si sa numeasca personaje si povestiri despre Dumnezeu si poporul Sau
-sa stie istoria facerii lumii, si diverse povestiri despre Iisus
-sa numeasca evenimente importante din povestirile Vechiului Testament
-sa invete scurte versete din Psalmi, si cantari ale bisericii

Liturghie si Sfintele Taine:
-sa recunoasca oameni si obiecte pe care le vede in biserica ( ex.- preot, cor, diacon, cadelnita) si sa descrie actiunile legate de acestea
-sa invete cand si cum sa cante anumite raspunsuri
-sa stie cum sa primeasca Sf. IMpartasanie
-sa descrie cum si cand elementele naturale( ulei, apa, vin , paine, etc.) sunt folosite in Sfintele
Taine si ierurgii
-sa recunoasca/ reaminteasca actiunile sacramentale principale dela Botez, Cununie, Impartasanie

Sfinti si sarbatori:
- sa identifice icoanele principale ale lui Hristos, a Maicii Domnului, si ale principalelor sarbatori:
Nasterea Domnului, Botezul Domnului, Schimbarea la fata, Iisus pe cruce, Schimbarea la fata
- pregatiti acasa un loc pentru icoana praznicului si impodobiti-o cu flori
-sa cunoasca sfintii patroni personali, si ai familiei


Istoria Bisericii
-sa se identifice pe sine ca fiind crestin ortodox
-sa numeasca biserica la care merge si sa povesteasca ce face acolo
-sa recunoasca si sa numeasca praznicul bisericii

Slujire
-sa-i ajute pe altii

Un site foarte dragut, cu jocuri ortodoxe on-line, pentru copii, gasiti aici.




Copilasilor care incep azi gradinita si scoala le urez spor la invatat multe lucruri noi si frumoase, iar parintilor- putere multa!
flowers

Irina