marți, noiembrie 04, 2008

Anca m-a convins- mai bine NU

Am citit articolul Ancai "Mai bine NU " si trebuie sa spun ca m-a convins. In principiu cunoasteam aceste informatii, dar nu mi-a placut niciodata sa dau in paranoia si sa traiesc cu frica. Dar pana la urma e vorba de copiii mei, asa ca nitica prevedere nu strica, deci am sters fotografiile fetelor de pe blog si n-o sa mai postez altele de-acum incolo.

Irina

Viitorul alimentatiei

Daca aveti o ora jumatate la dispozitie poate veti viziona acest film despre alimentele modificate genetic- cum se procedeaza, ce interese stau in spatele biotehnologiilor si ce putem face pentru a ne apara sanatatea.

Desigur ca am mai citit una alta despre alimentele modificate genetic, dar nu cunosteam exact procedura- faptul ca bariera genetica se distruge folosind virusi gen E.colli, de exemplu.

Nici nu stiu ce sa mai cumpar , pentru ca alternativa 'bio" e destul de scumpa, si nici alimentele de la tarani nu sunt sigure, fiindca nu poti sti ce samanta folosesc, cu ce stropesc ei legumele si fructele, sau ce ingrasaminte pun :( .


Irina

luni, noiembrie 03, 2008

Organizarea familiei cu mai multi copii (2)

partea intai aici


Una din activitatile cele mai importante ale copilului este jocul. Jocul are o valoare formativa asupra copilului, de aceea organizarea lui in familiile cu mai multi copii este o necesitate. Prin joc copilul invata, isi dezvolta toate functiile psihice, isi dezvolta capacitatea de a comunica cu ceilalti si vointa.

In functie de numarul copiilor din familie jocul capata anumite particularitati, existand avantaje si dezavantaje.

Cel mai mare avantaj este existenta tovarasilor de joc in cadrul familiei. Copiii nu se simt singuri, izolati, chiar daca se joaca separat. Cu toate acestea jocul are specificul sau la fiecare varsta , in functie de stadiul de dezvoltare a copilului. Parintii tebuie sa tina cont ca, desi copiii de varste diferite pot sa se joace in comun, sunt cazuri in care intre ei nu poate avea loc un joc colectiv veritabil, nu se pot bucura impreuna de placerea jocului (astfel incat nici copiii mici sa fie tolerati in joc, si nici cei mari sacrificati de dragul celor mici).

De aceea parintii trebuie sa fie atenti si sa organizeze individualizarea jocului, fiindca uniformizarea lui, facand abstractie de varsta si sex, poate da nastere la situatii anormale, care ar anula principalele virtuti ale jocului in colectiv, posibil in familia numeroasa. Individualizarea jocului, ca si a regimului de viata in general, sporeste coeziunea afectiva intre frati, deoarece se evita neintelegerile si certurile pe care le-ar provoca un regim obligatoriu identic.

Neindividualizarea jocului expune copiii la un dublu risc. Mai intai, copiii mai mici, obligati sa participe la jocurile celor mai mari, se maturizeaza de timpuriu, sarind artificial si inutil peste etape de joc necesare.Pe de alta parte, daca cei mari trebuie sa-si abandoneze jocurile lor, pentru a participa la jocurile celor mici, pot avea intarzaieri in dezvoltare.

Ce mari pot sa ii ajute pe cei mici, punandu-le la dispozitie jucarii, invatandu-i de-a ce si cum sa se joace, dar acest lucru trebuie facut cu masura.
Copiii , chiar daca provin din familii numeroase, au nevoie de relatii stabile cu copii de varsta lor din afara familiei.


Care este rolul parintilor in jocul copiilor?Ei trebuie sa ii ajute pe acestia, propunandu-le teme de joc si explicandu-le cum sa se joace. Uneori parintii se pot alatura jocului.
In al doilea rand parintii trebuie sa le creeze copiilor conditiile necesare pentru joc- un minim de jucarii, un loc in care sa se poata juca in voie(in casa sau afara), un cerc de prieteni cu care sa se simta bine si un program potrivit ca durata si orar.Timpul de joc trebuie dozat in functie de varsta si de celelalte activitati la care participa copilul.
In al treilea rand parintii trebuie sa se implice in rezolvarea conflictelor, restabilind echilibrul si corectand greselile.

Jocul trebuie sa ii pregateasca treptat pe copii si pentru munca- care pentru ei inseamna efectuarea unor treburi gospodaresti si invatatura. Se pot organiza intreceri sub forma de joc- cine are camera mai curata, cine strange mai repede jucariile, etc. . Deasemenea, se pot juca multe jocuri care fac trecerea spre invatatura- jocuri care implica calcule, invatarea de poezii, etc..


(dupa "Ritmuri zilnice" de M. Ghivriga)

Irina