Pagini

vineri, aprilie 11, 2008

Bugetul casei


Prin intelepciune se ridica o casa, prin buna chibzuiala se intareste, si prin stiinta se umplu camarile ei de tot felul de avutie scumpa si placuta.

Pilde 24: 3,4





Astazi m-am gandit sa incep o serie de postari referitoare la administrarea banilor, o problema care cred ca framanta pe multi, in special fiindca banii nu par sa fie niciodata de ajuns. Ca si crestini suntem responsabili inaintea lui Dumnezeu de modul in care ne cheltuim banii, de aceea este bine sa avem cateva principii calauzitoare in acest domeniu.

In primul rand trebuie sa stabilim un plan de cheltuieli al familiei. Asta ne va ajuta sa stim in ce limite ne putem misca si vom deveni constienti ca nerespectarea acestor limite va duce la cheltuieli nejustificate si implicit la datorii. Trebuie sa stim cati bani intra in casa si pe ce sunt cheltuiti. Cunoscand aceste lucruri vom putea alcatui un buget realist.

Cum sa procedam?

Intai si intai trebuie sa inregistram, timp de o luna-doua toate cheltuielile casei. Este bine sa incepem aceasta inregistrare in ziua de salar, facandu-ne un caiet special pentru acest lucru. Zilnic sa notam in el absolut tot ce cheltuim ( noi si ceilalti membri ai familiei). La sfarsitul saptamanii (duminca seara, de exemplu) sa facem o socoteala a cheltuielilor din saptamana respectiva pe domenii - de exemplu mancare, intretinere, transport, etc.. Cand luna se va incheia vom avea o privire de ansamblu asupra tuturor sumelor cheltuite.

Pe langa rubrica de cheltuieli trebuie sa avem o rubrica de venituri, unde sa inregistram tot ceea ce castigam.


Dupa ce timp de doua-trei luni am realizat aceste operatiuni vom fi gata pentru stabilirea unui buget. Daca cheltuielile depasesc veniturile avem doua alternative: sa scadem cheltuielile, sau sa ne crestem veniturile. Fiindca a doua varianta e uneori dificil de realizat, este mai bine sa ne concentram pe prima alternativa- adica sa scadem cheltuielile, fara sa ne lipsim de ceea ce avem cu adevarat nevoie. Revazand rubricile de cheltuieli vom ajusta sumele, taind de unde se poate. Un buget nu trebuie sa fie batut in cuie. El este doar un instrument care ne va ajuta sa vedem ce ne putem permite si ce nu.

Iata si o lista cu cateva categorii de ajutor:

Casa:

  • chirie/ipoteca
  • impozite
  • asigurare
  • cheltuieli la asociatie
  • telefon
  • cablu
  • internet
  • electricitate
  • produse pentru curatenie
  • reparatii
  • mobila si decoratiuni

Mancare


  • cheltuieli pentru mancat acasa
  • cheltuieli pentru mancat in oras
  • gustari, cafea la servici

Imbracaminte


  • haine
  • accesorii
  • incaltaminte
  • produse pentru intretinerea hainelor


Igiena

  • produse cosmetice si de toaleta
  • frizer/ coafor
  • abonament la sala


Sanatate

  • medicamente
  • vitamine
  • dentist
  • analize
  • consultatii

Transport

  • abonamente la mijloace de transport in comun
  • bilete
  • asigurare masina
  • intretinere si reparatii masina
  • spalat masina
  • benzina
  • parcare cu plata

Educatie

  • taxe scolare
  • carti
  • rechizite
  • meditatii

Recreere

  • muzee
  • teatru
  • concerte
  • reviste,ziare
  • carti
  • filme
  • hobiuri si lectii

Aniversari si daruri


  • felicitari la diverse ocazii
  • cadouri la aniversari
  • nunti
  • botezuri


Donatii, darnicie
Economii si investitii
Vacante
 
Neprevazute

Daca aveti idei sau sugestii referitoare la acest subiect sper ca le veti impartasi la comentarii.


Irina




14 comentarii:

  1. poate le-ai inclus in alta forma, eu m-am mai gandit la computer (componente, consumabile/cd-uri, hartie, toner, etc) jucarii pt kinderi, accesorii copii/scaun de masa, trotineta, camera foto-video, produse/unelte de gradinarit
    te salut

    RăspundețiȘtergere
  2. Alex, multumesc de completare.Accesoriile pentru copii intra la mobiler, restul la hobby , cu exceptia jucariilor, care pot intra la educatie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Doamne ajuta Irina,

    Mi-a placut foarte mult articolul, mai ales ca ma straduiesc in ultima perioada sa imi administrez mai bine bugetul.

    O divizare in plus a bugetului pe care am facut-o a fost: Cheltuieli fixe (de tipul ratelor, asigurarilor, chiriei, etc) si Cheltuieli variabile. La fiecare intre ele in masura in care a fost cazul am inclus subcategoriile mentionate de tine.

    In felul acesta ma gandesc care este suma de bani pe care trebuie sa o am intotdeauna data deoparte si care este suma efectiva de distribuit in mod flexibil.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am descoperit blog-ul"Dulce Casa" de curand si sunt tare incantata. Il citesc ..."il savurez"....spor...
    Si cateva recomandari:
    1. Si noi incercam sa ne restrangem bugetul...de aceea de cate ori ne tenteaza ceva ca pizza sau shaorma sau o prajitura, ne intrebam daca nu o putem face si acasa....cu mai putin zahar, sau cu zahar brun....sau fara coloranti si gel-fix etc......si asta ne reduce tentatia, bugetul si numarul de calorii din zi. Pt astfel de bunatati avem timp sa le pregatim mai mult in week-end. Asadar....in timpul saptamanii mancare obisnuita...iar in week-end putin rasfat...

    2. Cum multa lume se plange de programa aglomerat.....da....si noi ne numaram printre aceeia si....de cate ori iesim din Bucuresti, la tara si vizitam orasele mici, vizitam si pietele lor si cumparam: leustean uscat, cimbru, marar etc sau la ultima escapada prin padure am cules si macese....avem un mare borcan - numai bun de ceai. De altfel macese am mai gasit si prin padurire rarite si lovite de civilizatie din jurul Bucurestiului.

    Cam astea sunt trucurile descoperite de mine.

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  6. este foarte bine sa cheltui chibzuit banii

    RăspundețiȘtergere
  7. Zotinas, asa este. Iar uneori n-avem incotro, suntem obligati s-o facem :))

    RăspundețiȘtergere
  8. Foarte buna ideea ta, si noi facem liste de cheltuieli, numai ca incercam sa optimizam pe cat posibil. Asa ca am ajuns in prezent sa avem un tabel in excel care calculeaza automat tot felul de totaluri (pe produse/categorii, pe zi/perioada/luna si in felul acesta in ziua de salariu poti sa vezi mult mai clar unde ar trebui sa faci economie

    RăspundețiȘtergere
  9. foarte interesant,voi incerca sa urmez sfaturile astea

    RăspundețiȘtergere
  10. Si eu folosesc un caiet de cheltuieli de ani de zile,(deci s-ar putea astepta de la mine sa fiu o persoana destul de chibzuita)si astfel am invatat cum pot sa-mi gestionez bugetul pana la urmatoarea leafa...Dar din pacate uneori nu reusesc sa imi pun in frau unele "izbucniri" de cumparaturi,aparent nevinovate...dar care imi ajusteaza uneori considerabil din buget..Dar fac economii din alte parti(la mancare si distractii) si atunci ma descurc.Pana nu demult am mai avut un job si castigam mai bine,dar acum criza se simte si pe la noi(in Timisoara)si va trebui sa imi reanalizez cheltuielile.Felul in care ai gandit tu administrarea bugetului si impartirea lui pe categorii ma vor ajuta si pe mine.Multumesc ptr ca ma inspiri in fiecare zi Irina...

    RăspundețiȘtergere
  11. eu unele lucruri le cumpar la mana 2a. Astfel, ajut si pe cineva ce are nevoie de bani, dar si bugetul meu, pt ca unele lucruri nu am nevoie pt restul vietii.

    Evident, echilibrul la cheltuieli trebuie facut functie de persoana, nu trebuie sa se ajunga la frustrari.

    p.s. eu as scoate field-ul: vitamine. De ce? L-as inlocui cu: fructe.

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu tin evidenta in Excel.. e mult mai usor de gestionat. ;)

    RăspundețiȘtergere
  13. Bravo pentru aceasta sectiune de administrare a banilor! tinerii ca si cei mai in varsta au mare nevoie de educatie financiara.
    Adriana

    RăspundețiȘtergere
  14. Si eu foloseam tot excel pana cand am inceput sa folosesc telefonul mobil pentru mai multe sarcini. Am instalat o aplicatie unde am pus aceleasi categorii cu cele descrise de tine si este mult mai usor sa tin evidenta acum. Tks!

    RăspundețiȘtergere

♥ ♥ ♥ Lasa un gand frumos! ♥ ♥ ♥
Comentariile anonime sau facute in scop publicitar vor fi sterse.