miercuri, mai 04, 2022

Gradina mea in 2022 (1)

 











Pe cand nu locuiam la casa aveam foarte multe planuri si idei referitoare la gradinarit, care au palit rand pe rand, in contact cu realitatea :)).Pamantul nostru era plin de buruieni si, daca nu ploua suficient, se rupea pikamerul in el, asa era de tare.Pir si costrei - din abundenta.Nici un copacel, nici o tufa, ardea soarele vara, de spuneai ca esti in tigaia fierbinte :)).

Ne-am mutat aici in mai 2013 (deci sunt 9 ani ) si singura incercare de gradinarit mai serioasa a fost in 2014, cand am chemat pe cineva sa sape si am facut niste straturi, pe care am pus una alta.A fost frumos in mai, dar in iunie-iulie-august a dat parjolul 🤦‍♀️ si buruianul.Anul urmator am pus trifoi peste tot si cam atata cu gradinareala in mod extins 😁.Am pus aromatice , cativa trandafiri si foarte multi pomi pentru curtea noastra mititica 😁, dar cam atat.

Anul trecut am avut de facut o sapatura, in urma careia a ramas un munte imens de pamant rosiatic, nisipos.Si mi-a venit ideea sa mai dau gradinii o sansa :).Asa ca am  imprastiat pamantul intr-o parte a curtii, si aici am facut gradina. E un fel de gradina fara sapat, trifoiul de dedesubt a putrezit, si ce e deasupra se poate lucra usor, nefiind asa dur.Dar tot lutos, cand ploua e jale.Diferenta fata de acum 9 ani e ca pe doua laturi avem gard viu minune, care anual trebuie tuns de cateva ori, si raman niste munti de crengi si de frunze,  pe care le pot transforma in mulci si in compost.Dar mai dureaza un pic, pana imi aduce Mos Craciun o masina buna de tocat vegetale 😁 (daca aveti recomandari, va rog sa le lasati in comentarii). A ramas o bucatica de curte care trebuie curatata, ordonata, pe care sa mai aduc pamant, si unde vor fi compostorul, un mic solar si posibil  o curticica de gaini (da, intentionez sa reiau si gainaritul, nu doar gradinaritul 😁). Gradina mea va fi  in stil de permacultura, fara chimicale si sapat, asa cum am avut-o in minte de la inceput.

Deocamdata am cateva straturi cu salata, ridichi, ceapa, marar, patrunjel, pastarnac, varza kale, spanac, mazare boabe, mazare pastai, fasole galbena, rosii, diverse flori si plante aromatice, cateva cuiburi de cartofi si un strat de capsuni.Mai am de pus dovleceii, castravetii, cateva verze, poate cativa ardei si vinete - de curiozitate, sa vad cum le merge.

Nu a iesit chiar tot, doar ce am semanat in martie.Rosiile rezista eroic la frig  - vad ca si anul asta e un mai rece, azi noapte am dat drumul la centrala.

Mai am prin curte cativa trandafiri englezesti, trandafirii de dulceata, bujori, iasomie,  coacaze albe, rosii si negre, vreo doua tufe de zmeura cu productie cam anemica, trei meri, un cires mic, un par, un gutui foarte productiv, un prun, un alun, si multi copaci de umbra -  gardul viu minune, cateva salcii, un nuc, un tei.Toate astea cam inghesuite in vreo 500 mp  😁. Am si cateva ghivece cu muscate, pe care vreau sa le mai inmultesc.

In poze e gradina azi, putin cam insetata, dar pare ca va ploua, daca nu, o ud diseara.

Va multumesc pentru vizita si va tin la curent cu evolutia gradinutei mele ☺️



7 comentarii:

  1. Sa aveti productie buna!
    si noi stam din 2017 la casa, am facut 3 straturi din lemn, inaltate, in care cultivam ceapa, rosii (fiecare in cate un strat) si aromatice, salata, si tot felul de plante experimentale care nu prea rodesc si care anul urmator nu isi mai gasesc locul. Avand 2 copii mici nu prea avem timp de gradinarit insa e o activitate tare satisfacatoare chiar daca recolta e una mica. Cred ca acum o facem pentru relaxare nu pentru recolta. Anul acesta am pus cativa capsuni intr-un fel de ghiveci mare, au ceva flori dar sunt tare curioasa daca chiar vor da rod. la noi totul e inaltat pt ca avem si catel si sa nu fie nimic la nivelul lui.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am incercat si eu cu cateva straturi inaltate, dar nu am fost prea multumita.Plus ca aici, in sud, din cauza climei, straturile ar trebui sa fie ingropate, nu inaltate, ca sa retina apa.Animalele sunt o problema, intradevar, si eu am patru pisici si un catel, si au mai scormonit prin strat.Am pus furculite de plastic,urmeaza sa vad daca ajuta :)).Si mie imi face bine fizic si psihic sa gradinaresc, daca mai iese ceva si pentru mancat, cu atat mai bine :)

      Ștergere
  2. Sinceritatea ta e incurajatoare, ca sa stie toti cei carora nu le ies planurile ca la carte ca perseverenta da roade. Gradina arata foarte bine, dupa parerea mea de necunoscător. Mult succes in continuare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, asa este, pe masura ce imbatranesc :)), realizez ca perseverenta e o calitate esentiala pentru reusita.Cu gradinaritul e ca si cu sufletul, dureaza pana faci solul sa fie bun :).Multumesc.

      Ștergere
  3. multumesc, sa dea Dumnezeu!cred ca permacultura e posibila oriunde.Abia astept sa ne povestesti ce cultivi.Pupici.

    RăspundețiȘtergere
  4. Caută despre Hugelkultur, dar în loc să faci un munte, sapi o groapă și îl faci mai jos ca sa acumuleze apa in perioada ploioasa. Scapi și de crengi fara mașină.Eu locuiesc în Spania și n-avem apă de udat pt că nu ne dau. Căldura e teribilă. Pământul e lut tare ca al tău. Anul ăsta, după alte încercări, fac așa. E mult de lucru. Dar e munca investită pt anii viitori. Dacă vrei să-l folosești imediat, trebuie sa adaugi pământ bun deasupra și mulch gros. Recomand și cartea "Introduction to permaculture" de Bill Mollison pt a combina cu metode de protecție pt soare și vânt, plante ajutătoare, reciclarea apei din casă, etc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am mai citit despre straturile ingropate, o sa studiez problema.Multumesc de sugestii.Anul asta a fost bine, ca a plouat mult

      Ștergere

♥ ♥ ♥ Lasa un gand frumos! ♥ ♥ ♥
Comentariile anonime sau facute in scop publicitar vor fi sterse.