vineri, 8 august 2014

Cum sa ne rugam cu Psaltirea, folosind ''lista" Sf. Arsenie

Am scris aici lista pe care Sf. Arsenie Capadocianul o folosea ca sa se roage cu Psaltirea la diferite trebuinte.
Cuviosul Paisie Aghioritul a lasat un cuvant in care explica cum sa ne rugam folosind lista Sf. Arsenie.

Sf. Arsenie si cuviosul Paisie

Rugaciunea cu „cazurile” Sfantului Arsenie
,,- Gheronda, cum ati inceput sa va rugati cu Psal­tirea folosind „cazurile” Sfantului Arsenie
- Sfantul Arsenie [Capadocianul], deoarece nu avea in Molitfelnic rugaciunile corespunzatoare pentru toate cazurile in care oamenii ii cereau ajutor, folosea si Psalmii. A scris intr-un caiet imprejurarea pentru care folosea fiecare psalm. Cand acest caiet a ajuns in mainile mele, am inceput sa citesc Psaltirea, facand rugaciune pentru situatia in care se citea fiecare psalm. Imi spune gandul ca in rugaciunea cu Psaltirea mult ajuta si Sfantul Arsenie.

- Gheronda, Sfantul Arsenie mijloceste mai mult la Dumnezeu, deoarece vede ca ne rugam in felul in care se ruga si el?
- Da, desigur. Am in vedere niste imprejurari.

- Gheronda, cum sa citesc Psalmii si sa ma rog pentru o anumita problema?
- Tu cum ii citesti?

- Eu citesc mai intai imprejurarea si dupa aceea Psalmul.
- Nu! La inceput trebuie sa faci o buna expunere. Sfantul Arsenie era Sfant si pentru el era suficient sa citeasca numai Psalmul. Noi sa nu spunem la inceput un „Miluieste-ma, Dumnezeule”? Si, dupa ce citim Psalmul, sa nu rostim Doxologia? Sa nu facem si ca­teva metanii? Asadar, mai intai sa spui Psalmul 50 si sa ceri cu smerenie mila lui Dumnezeu. Apoi sa spui troparul: „Sub milostivirea ta scapam, Nascatoare de Dumnezeu” si troparul Sfantului Arsenie(troparul, nota mea:Viaţă plăcută lui Dumnezeu petrecând şi vas cinstit Mângâietorului făcându-te, purtătorule de Dumnezeu Arsenie, te-ai arătat şi primitor al darului facerii de minuni, tuturor dându-le grabnic ajutor, Părinte Cuvioase, pe Hristos Dumnezeu roagă-L, să ne dăruiască noua mare milă.) , ca sa invoci milostivirea Maicii Domnului si a Sfantului. Apoi sa citesti imprejurarea pentru care se rosteste Psalmul si in continuare Psalmul. La sfarsit sa spui: “Slava… Si acum…”, „Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Ţie, Dumneze­ule” de trei ori, iar la sfarsit Doxologia ca multumire lui Hristos si „Cuvine-se cu adevarat”, ca multumire Maicii Domnului. Sa faci si metanii cate poti.

- Gheronda, uneori ma straduiesc sa aflu daca Psalmul are legatura cu imprejurarea pentru care il folosea Sfantul.
- Imprejurarile au mai multa sau mai putina le­gatura cu noima Psalmului. Insa pe Sfantul Arsenie il interesa mai mult sa se roage, iar nu daca continutul Psalmului avea vreo legatura cu imprejurarea pentru care se ruga.

- Gheronda, pot sa citesc la inceput mai multe si­tuatii si dupa aceea sa citesc si Psalmii care se rostesc pentru situatiile respective?
- Daca citesti mai multe imprejurari deodata, le vei uita. Mai bine sa citesti fiecare imprejurare inain­te de Psalm, pentru a-ti misca inima. Atunci cand se roaga cineva pentru o anumita problema, aceasta ajuta mai mult la rugaciunea facuta din inima.

- Gheronda, la slujba imi vine greu sa urmaresc Psaltirea.
- Poti vedea la chilie care sunt situatiile care corespund Psalmilor care se vor citi la slujba bisericii, iar cand auzi Psalmii, sa te rogi pentru ele. Iar daca in biserica nu-ti aduci aminte situatiile, atunci sa spui „Dumnezeul meu, ajuta in situatia la care se refera Psalmul”, iar apoi sa rostesti „Doamne Iisuse”.
 
 Sa ne rugam si pentru alte situatii
 - Gheronda, cand merg la chilie, dupa ascultare, de obicei fac rugaciune pentru diferite imprejurari. Oare ma va ajuta sa citesc si unii Psalmi care se rostesc pen­tru imprejurari asemanatoare?
- Daca vrei, incearca! Te va ajuta. Mai intai sa citesti imprejurarea pentru care se rosteste Psalmul, apoi sa faci rugaciune pentru imprejurarea concreta si dupa aceea sa citesti Psalmul. Psaltirea ajuta mult la rugaciunea inimii. Tu singura iti vei da seama mai tarziu. Eu, dupa ce citesc cazul respectiv, fac rugaciunea inimii si nu mentionez numai un caz, ci multe. Adica, pornind de la „cazurile” Sfantului Arsenie ma rog si pentru alte cazuri. Si pe toate le abordez si duhovniceste si material. La Psalmul 1, pe care Sfan­tul Arsenie il citea pentru rodirea pomilor sau a vitei-de-vie ce se plantau, eu mai intai spun: „Tot ceea ce se planteaza, sa se prinda”. Apoi ma rog si pentru fiecare inceput. Si spun: „Copilasii care se nasc, sa fie binecuvantati, sa faca pricopseala. Orice cuvant duhovnicesc care se seamana si orice lucru duhovnicesc care se incepe, sa rodeasca“. La Psalmul 105, care este pentru luminarea dumnezeiasca, ma rog si pentru cei orbi. La Psalmul 122, care este pentru cei orbi, ma rog si pentru ca Dumnezeu sa lumineze toata lumea. Fiecare, pornind de la cazul pe care il mentioneaza Sfan­tul Arsenie, poate afla si alte cazuri si sa se roage. Si tu, daca vrei sa incepi o lucrare duhovniceasca, sa iei Psaltirea la rand si toate „cazurile” Sfantului Arsenie sa le talcuiesti si duhovniceste si sa te rogi cu inima. Pornind de la un caz al Sfantului Arsenie, poti sa-mi spui si pentru ce altceva te-ai ruga?

- Cu ceva vreme mai inainte, Gheronda, am avut probleme cu urechile si am citit Psalmul 95, pe care Sfantul Arsenie il citea ca Dumnezeu sa dea auzire surzilor. Ma rugam si pentru toti surzii, dar si pentru copii, ca sa-i asculte pe parintii lor, precum si pentru ucenici, ca sa faca ascultare.
- Vezi, deoarece ai trecut prin aceasta situatie si ai suferit, lesne ai putut sa te gandesti si la ceilalti care sufera. Sa te straduiesti sa te doara pentru toata lu­mea, chiar daca tu nu treci prin starile grele prin care trec oamenii. Si astfel, incet-incet, te va durea pentru toti oamenii de pretutindeni si vei face pentru ei rugaciune din inima. Te va durea inima si din durere va tasni rugaciunea.

- Gheronda, se scurge mult timp atunci cand ci­tesc cazul pentru care se rosteste un Psalm si incerc sa ma gandesc si la alte cazuri asemanatoare.
- Nu este nevoie sa te gandesti sa gasesti un caz nou, caci aceste cazuri se ivesc dintr-o data in inima, intr-o clipeala de ochi. In situatia aceasta eu sunt avantajat pentru ca am in vedere durerea lumii, starea in care se afla ea, si de aceea ma doare. De fiecare data, potrivit cu situatiile, gasesc altele noi. De la cazul unui Psalm ma duc la o persoana cunoscuta si apoi la toti cei necunoscuti care au aceeasi problema. Dar nici voi sa nu traiti cu indiferenta, ci sa va ganditi cat de mult sufera lumea, ca sa va rugati din inima. Totul este ca inima sa lucreze.
 
(din: Cuviosul Paisie Aghioritul, “Despre rugaciune”, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2013)

10 comentarii:

  1. Am vazut ca in caz de necaz nimic nu raspunde mai bine sufletului meu ca psalmii. Din pacate ii citesc foarte rar, cand am o apasare. Multumesc Irina :*

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu as avea o completare: e bine ca mai intai sa cerem sfatul duhovnicului. Psalmii sunt rugaciuni foarte puternice si, daca nu e cu binecuvantarea duhovnicului sau cu o recomandare a acestuia, poate face mai mult rau decat bine. E ca atunci cand luam medicamente fara a cere si parerea unui medic. Multe imbratisari! Oana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum sa faca rugaciunea rau?! e un gand dracesc, ca sa ne impiedice sa ne rugam!
      Pr. Necula ne invata:"„Credinciosii mai zelosi citesc psalmi si acatiste despre care ne intreaba adeseori cum sa le citeasca. Imi zic: „Cum se citeste Psaltirea? Sa imi daţi binecuvântare!“, iar eu le răspund: „Nu este nevoie să iei binecuvantare“. Psaltirea face parte din Sfanta Scriptura, o putem citi oricand; este si carte de cult din care ne alegem cate catisme putem, in functie de evlavia pe care o avem, nefiind un numar precis de psalmi sau catisme.”

      Ștergere
    2. ,,Unii credincioşi spun că nu citesc Psaltirea pentru că le face diavolul ispite. De ce se tem diavolii de psalmi?

      Se tem de psalmi, pentru că cine se roagă cu psalmi îi arde pe diavoli ca şi cu o sabie de foc. Mare putere are Psaltirea asupra duhurilor rele. Cu acestea părinţii de demult făceau minuni şi alungau duhurile rele din oameni. Iar dacă unii nu citesc Psaltirea pentru că se tem de ispite, aceştia sunt creştini fricoşi, care vor să iasă la luptă cu diavolii fără arme. Or, dacă nu avem arme bune la noi, diavolul ne dezarmează şi ne ia prizonieri, adică ne face robi ai păcatelor spre osândă. Psaltirea unită cu postul şi smerenia sunt cele mai puternice arme împotriva diavolilor. Cu acestea sfinţii izgoneau diavolii din lume şi coborau pe îngeri pe pământ. Că cine citeşte psalmi imită pe îngeri şi cântă împreună cu ei.''

      (arhim. Ioanichie BĂLAN, Convorbiri duhoviceşti, cu pr. Paisie Olaru)

      Ștergere
    3. Sunt binevenite aceste aspecte. Multumesc!

      Ștergere
    4. O rugaciune venita din suflet nu face rau.
      Ideea de rugaciune e sa fie potrivita momentului, dar si omului. Da, Psalmii pot fi complicati pt anumite pers. (pt mine, de ex.), eu sunt mai apropiata de rugaciune simpla, ce ma linisteste, imi deschide sufletul catre Dumnezeu.

      Ștergere
  3. Biblia este o sursa de comori. Unele descoperite, altele asteapta sa fie descoperite. Studiez in prezent Numele lui Dumnezeu, revelat evreilor, de-a lungul timpului. Numele Lui ne descopera caracterul Lui. Si acesta este un mod de a-L cunoaste. Exemplu: Immanuel - God is with us [Dumnezeu este cu noi] (Isaia 7:14), El Roi The God who sees me [Dumnezeul care ma vede] (Gen. 16:13) etc. Sursa: http://www.hebrew4christians.com/Names_of_G-d/names_of_g-d.html Dumnezeu sa iti dea intelepciune si pricepere sa IL descoperi tot mai mult pe El si Adevarul Lui revelat de Scriptura. Cu drag, Roxana.

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna seara Irina, si multumesc pentru aceasta postare. La sfarsitul Psaltirii mele este o lista cu psalmi care se pot citi la diferite trebuinte, dar lista Sfantului Arsenie e mult mai cuprinzatoare. Un singur lucru imi este neclar din textul acestei postari: ce inseamna "sa citim imprejurarea pentru care se rosteste psalmul"? M-am gandit initial ca ar insemna sa ne referim la situatia concreta pentru care citim acel psalm, dar am vazut ca se specifica in postarea ta ca "mai intai citim imprejurarea pentru care rostim psalmul, apoi facem rugaciune pentru imprejurarea concreta", de unde rezulta ca e ceva diferit, dar nu inteleg ce. Ai putea sa-mi explici, te rog?
    Multumesc mult, si Domnul sa-ti rasplateasca!
    Olga

    RăspundețiȘtergere
  5. e vorba de imprejurarea precizata in lista Sf. Arsenie

    RăspundețiȘtergere
  6. Irina, multumesc pentru raspuns, am inteles.
    Olga

    RăspundețiȘtergere

♥ ♥ ♥ Lasa un gand frumos! ♥ ♥ ♥
Comentariile anonime sau facute in scop publicitar vor fi sterse.

♥ Translate