marți, aprilie 01, 2008

Postul Mare - Saptamana a patra de post


Pentru saptamana aceasta m-am gandit la o invatatura despre post a parintelui Savatie Bastovoi:


"Ce poate fi mai absurd decat postul, intr-o religie care se grozaveste sa-i redea omului libertatea? Cum poti sa te numesti liber, cand trebuie sa te abtii de la lucrurile care iti plac, cand trebuie sa faci ceea ce nu vrei! Postul este abtinerea nu doar de la mancaruri, ci si de la toate placerile trupesti. Cum sa nu vezi in aceasta un atentat la cel mai nobil instinct din cate le are omul - libertatea?

Daca postul este o obligatie, atunci Evanghelia este o capodopera a literaturii absurdului. Constientizand aceasta, protestantii au hotarat sa renunte la post. Insa, oricat de multe citate nu s-ar aduce din Apostolul Pavel si chiar din cuvintele Mantuitorului Insusi, indemnul la postire sta ca un ghimpe in ochiul celui care cunoaste cat de cat Scriptura. Toti dreptii de pana la Hristos au postit. Postul era premergator intalnirii cu Dumnezeu sau unei descoperiri. Moise s-a suit pe munte dupa patruzeci de zile de nemancare si asa a vorbit cu Dumnezeu. Noul Testament nu este deloc altfel, el incepe cu un postitor - Ioan Botezatorul. Mantuitorul Insusi a postit inainte de a iesi la predica. Nu putem, asadar, sa dam la o parte postul pornind de la cateva versete biblice, atunci cand chiar cei care le-au rostit au fost ei insisi niste mari postitori; mi se pare mai decent sa punem la indoiala puterea noastra de intelegere a acelor versete.

Hristos a fost intrebat odata de ce ucenicii Lui nu postesc (Mt. 9, 14). De aici multi au inteles ca apostolii si Mantuitorul Insusi erau niste mancaciosi (Mt. 11, 19). Insa intamplarea in cauza ne descopera, de fapt, ca apostolii si Mantuitorul umblau tot timpul flamanzi. Aceasta se vede foarte bine si din conflictul pe care l-au avut cu Iudeii din cauza ca ucenicii au mancat spice sambata. Apostolii erau atat de ocupati cu predica, incat uitau sa manance, iar faptul ca au rupt spice arata cat erau de flamanzi si ca obisnuiau sa manance pe unde apucau. Mantuitorul insa nu a mancat cu ei, reprosul fiind indreptat numai impotriva ucenicilor; El era pilda de postire. Ca ucenicii mancau putin, reiese si din scena inmultirii painilor, de unde aflam ca aveau numai cinci paini si doi pestisori. Desi erau departe de localitate, in imposibilitate de a-si procura hrana, ei sunt gata sa dea si acest putin multimilor (nestiind ca ele vor fi inmultite!), ceea ce ne descopera ca ei erau obisnuiti cu foamea mai mult decat oamenii de rand. Asadar, Mantuitorul si apostolii posteau, atata doar ca ei nu numarau zilele ca fariseii. La intrebarea lor, Hristos, totusi, le zice ca, desi "fiii nuntii nu au motive sa posteasca atata vreme cat Mirele este cu ei, vor veni zile cand Mirele se va lua de la ei, in zilele acelea vor posti" (Lc. 5, 34-35). Zilele "acelea", in care Mirele S-a luat, sunt miercuri, ziua vinderii si vineri, ziua rastignirii. La anul 50, apostolii convoaca un sinod la Ierusalim, unde stabilesc postul in aceste zile pentru credinciosi.

Asa ca, protestantii au inteles bine ca postul nu este o obligatie. Postul de sila nu are motivatie, ca orice lucru gratuit si lipsit de sens. Acesta, insa, nu este motiv de a blama postul. Postul trebuie inteles in toata nobletea lui, pentru ca el este manifestarea suprema a libertatii umane. Anume asa intelegeau postul primii crestini, sens care s-a pierdut in zilele noastre. "A manca - scrie Sf. Efrem Sirul in veacul IV -, tine de legile firii, dar a posti tine de libertate". Cine se poate lauda ca mananca doar pentru ca "asa vrea el"? Nu, tu mananci pentru ca nu poti sa nu mananci, vointa ta reiese din instinctul firesc, nu din libertate. Sigur ca nu este nici un rau in aceasta, nici un pacat, dar nu este nici virtute. Virtutea este rod numai al libertatii. "Orice lucrare care nu se face dintr-o desavarsita libertate - spunea parintele Sofronie Saharov (+ 1993) -, nu poate avea valoare vesnica". Postirea este alegerea libera de catre om a unei vieti mai nobile, care are in ea ceva din realitatile vietii vesnice [...]."


Resurse:

  • predica la a 4 a duminica din post (audio)-par. Tanase


In timpul postului este bine sa gandim meniul pe cateva zile dinainte, pentru a pierde cat mai putin timp in bucatarie. Deasemenea, este bine ca mancarurile sa fie cat mai simple.

Meniul pentru a patra saptamana de post:

Micul dejun
  • suc/nectar de fructe preparat in casa
  • ceai, paine de casa cu dulceata sau cu miere de albine
  • orez cu lapte de soia

Gustare(ora 10, seara)

Pranz
  • ciorba de fasole
  • supa de legume

Cina

  • Luni: mancarica de mazare, friganele de paine
  • Marti:mancarica de spanac, cu mamaliguta si usturoi
  • Miercuri: pilaf sarbesc, snitel de soia
  • Joi : musaca de cartofi cu soia
  • Vineri : mancare de varza cu sos alb
  • Sambata: cartofi piure, chiftele de legume, salata verde
  • Duminica: drob de legume, cartofi la cuptor, salata verde

Desert
Va doresc o saptamana luminoasa!


Irina

vineri, martie 28, 2008

Fasole batuta (pateu de fasole)


Cred ca fasolea batuta e mancarea preferata de post a multora- cel putin noua ne place foarte mult.




Ingredientele necesare sunt :
  • 1/2 kg fasole
  • ulei
  • 2 ceape
  • usturoi
  • sare, piper dupa gust,foi de dafin

Fasolea se pune la inmuiat cu o seara inainte ( la o parte fasole se pun doua parti de apa).

A doua zi se pune la fiert, si se schimba apa de doua-trei ori. Cand fasolea e aproape fiarta se adauga in apa un morcov si o ceapa ( eu am folosit ceapa "veche") taiate bucati, piper boabe, sare si foi de dafin. Se fierbe pana fasolea e foarte moale.

Se scurge bine, se scot folie de dafin si se toaca la robot sau la
masina de tocat. Se freaca cu ulei (nu mult) pana se albeste. Se adauga ustoroiul zdrobit.

Pasta rezultata se aseaza intr-un castron. Ceapa ramasa se toaca marunt( am folosit o legatura de ceapa verde), se caleste in ulei pana devine aurie, si se toarna peste fasole.



Este foarte buna cu niste muraturi alaturi- eu am servit-o cu tabouleh.

Irina