a doua parte
Regimul de viata din familie influenteaza foarte mult si situtia la invatatura a copilului. Succesul la invatatura este pregatit din familie, de aceea parintii trebuie sa solutioneze corect niste probleme aparent marunte, dar care au urmari importante: cat, cand si unde trebuie sa invete copiii, cum e mai bine sa invete ei, in ce masura pot interveni parintii ca sa-i ajute pe copii si in ce mod fratii se pot ajuta intre ei.
Locul unde invata copilul - este extrem de important ca acesta sa fie adecvat pentru invatatura, si stabil.
Daca familia nu are posibilitatea de a amenaja o camera speciala, este suficienta o masa, un scaun si o etajera de carti. Este bine ca acestea sa se gaseasca in camera copiilor. In cazul familiilor mari, unde sunt 3-4 sau mai multi copii de varste diferite este preferabil sa fie doua mese, de dimensiuni potrivite, una pentru cei mari si una pentru cei mici, astfel incat copiii sa aiba o pozitie corecta.
Pentru sanatatea copiilor, si pentru randamentul lor la invatatura lumina - artificiala sau naturala- trebuie sa fie suficienta, aerul- curat, si temperatura potrivita.
Linistea- cand un copil invata ceilalti trebuie sa pastreze linistea, de aceea cu totii, mici si mari, trebuie sa isi faca educatie in acest sens.
Continuitatea- cu exceptia unor pause de relaxare, copilul nu trebuie intrerupt de la invatat sub nici un motiv. Intreruperile( sa mearga dupa o paine, sa il ajute pe fratele mai mic cu ceva, etc.) il obliga pe copil , de fiecare data, la reluari si la reacomodare cu materialul de invatat, toate acestea obosind copilul si scazand randamentul.
Durata invatarii:
-aceasta depinde de nevoile fiecarui copil, dar tinandu-se cont de limitele maxime stabilite de igiena, psihologie si pedagogie, dupa cum urmeaza:
- la cl. I-IV durata medie de pregatire a lectiilor acasa trebuie sa fie de o ora- o ora si jumatate
- la cl. V-VIII de doua ore- doua ore si jumatate
- la cl. IX -XII creste cu aproximativ o ora in plus
Este foarte importanta existenta unui program stabil de pregatire a lectiilor, in functie de schimbul in care invata elevii. Pentru schimbul de dimineata intervalul potrivit este 16-20/21. Pentru schimbul de dupa-amiaza lectiile se pregatesc a doua zi intre 8-12.
Inceperea pregatirii lectiilor nu trebuie grabita, dar nici amanata prea mult. Dupa venirea de la scoala copilul trebuie sa se odihneasca cel putin o ora si jumatate. Nu se vor face lectii seara tarziu, scurtand timpul de somn.
Nu va fi permis abuzul de pauze si intreruperi. O pauza de 10 minute la o ora este suficienta.
Pentru a preveni golurile in invatare se va da mare atentie tehnicii pregatirii lectiilor. Cel mai indicat este sa se invete intai lectia din notite si din manual, si apoi sa se rezolve temele. Astfel temele se executa in mod constient si se fixeaza cunostintele.
Se va incepe cu rezolvarea temelor de dificultate medie, se va continua cu cele dificile, iar la final- cele usoare.
Cel mai indicat este sa se invete si sa se rezolve temele din ziua respectiva, nu se va amana pregatirea lor.
(dupa "Ritmuri zilnice - organizarea regimului de viata in familia cu mai multi copii" de Mihai Ghivriga, 1967, E.D.P.)