joi, februarie 21, 2008

Ce fel de stil educativ aveti?

google.com


Am gasit astazi un text interesant, care m-a pus pe ganduri. Este vorba de o lista in care sunt prezentate cateva caracteristici ale copilului din familia centrata pe copil, si cele ale copilului din familia centrata pe Dumnezeu.

Multi dintre noi incercam sa ne crestem copiii astfel incat ei sa ajunga adulti echilibrati, cu un caracter frumos, care sa asculte  de Dumnezeu,  dar uneori suntem prea centrati pe copil in felul nostru de a educa , fiindu-ne frica sa  fim exigenti si consecventi atunci cand nevoia o cere.

Parintii imbunatatiti au incercat sa ne avertizeze asupra acestor lucruri. Episcopul Irineu de Ekaterinburg spunea :

"Justificand faptele rele ale copiilor si tinerilor, ca si esecul propriu in educatia lor, parintii iresponsabili pot obiecta : "nu se pot cere si spera virtuti inca de la varsta copilariei!" De ce nu?Oare la varsta copilariei si adolescentei Domnul nostru Iisus Hristos nu ne serveste drept exemplu pe care sa-l urmam cu totii?(...) Oare nu sunt destule relatari in vietile sfintilor care arata ca unii dintre ei au fost impodobiti inca din pruncie cu virtuti ca : bunavointa, cinste, ascultare, curatie?"

De aceea va spun: vai de acei parinti care nu se ingrijesc sa sadeasca in inimile copiilor lor deprinderi bune si simtiri alese de la varsta cea mai frageda! Ei vor da socoteala pentru aceasta in fata Domnului. Nu exista nici o scuza pentru parintii care n-au fost in stare sa-si educe copiii. Chiar si cel mai mic poate si trebuie sa fie educat."

Desigur, si psihologia are rolul ei.In educatie trebuie sa tinem cont de specificul copilului , adica de particularitatile de varsta si de dezvoltare.Nu putem cere unui copilas de un an-doi sa se comporte ca unul de zece. Deasemenea, trebuie sa tinem cont si de stilul nostru de viata, de organizarea familiei, etc..Dar este bine ca modul nostru de a educa sa fie calauzit de principii sanatoase, care sa il ajute pe copil sa se dezvolte armonios si echilibrat.Deasemenea, sa nu uitam de dragoste, de blandete si de rabdare.Roadele educatiei nu se arata pe loc.Ca un copacel, copilasul se dezvolta in ani, sub atenta ingrijire plina de dragoste a parintilor, si roadele se vor vedea in luni, sau poate ani.

Apoi, sa nu avem asteptari false.Noi nu suntm sfinti, si nici copiii nostri nu sunt, cu siguranta.Educatia e o impreuna lucrare cu Dumnezeu a parintilor, si asupra lor, si asupra copilului. Desigur, prin vietile sfintilor citim despre tot felul de copii extraordinari si cand ne uitam la ai nostri s-ar putea sa ne ia depresia :)), dar sa nu uitam ca acele vieti au fost scrise dupa moartea sfintilor, de catre alte persoane decat parintii lor, dei viziunea asupra copilariei acestora este idealizata si probabil nu foarte fidela realitatii :))

Oricum,  lista de mai jos ne ofera cateva repere  de meditatie si evaluare.
 

 "Cateva din caracteristicile copilului din familia centrata pe copil:

  • Intrerupe adultii cand vorbesc.
  • Foloseste manipularea si impotrivirea pentru a obtine ceea ce doreste.
  • Dicteaza programul familiei ( timpul de masa, de culcare, etc.)
  • Are prioritate fata de nevoile sotului/sotiei.
  • Are un vot egal sau mai mare in toate deciziile.
  • Solicita timp si atentie excesiva de la parinti, in detrimentul altor indatoriri  ale acestora.
  • Scapa de consecintele comportamentului sau pacatos/incorect si iresponsabil.
  • Vorbeste cu parintii ca si cum acestia ar fi egalii lui.
  • Este principala influenta in casa.
  • Este mai degraba distrat si rasfatat, decat disciplinat atunci cand este bosumflat.

Prin contrast, copilul din familia centrata pe Dumnezeu:
  • Este fericit sa-i ajute pe altii.
  • Ii asculta bucuros pe parinti de prima data.
  • Nu-si intrerupe parintii cand vorbesc intre ei.
  • Intelege ca nu intotdeauna trebuie sa i se faca pe plac
  • Are programul organizat in functie de programul parintilor.
  • Se exprima cu privire la deciziile familiei, dar nu are in mod necesar un vot egal cu al parintilor.
  • Intelege ca Dumnezeu le-a dat parintilor si alte responsabilitati pe langa cea de a-i implini nevoile.
  • Suporta consecintele care vin din comportamentul lui pacatos si iresponsabil.
  • Nu vorbeste cu parintii ca si cum ar fi egalii lui, ci ii respecta.
  • Ii pune pe altii mai presus de sine.
  • Indeplineste diverse responsabilitati in casa.
  • Respinge influentele negative.
  • Nu-si dezbina parintii in ceea priveste disciplina.
  • Nu este mai apropiat de un parinte decat de celalalt."

(text tradus si adaptat din cartea “ The Heart of Anger” de Lou Priolo)



Irina

miercuri, februarie 20, 2008

Cum sa invatam copilul concepte noi



Am gasit o metoda foarte eficienta ( am probat-o pe Ilinca ) pentru a-i invata pe cei mici lucruri noi, folosita in scoala Montessori( articol preluat si tradus de aici  http://www.montessorimom.com/three-period-lesson/ ).



"Ca sa invatam copilul noi concepte si nume , putem folosi urmatoarea abordare:

Aratati copilului, cu miscari lente si intentionate, doua concepte pe care doriti sa-l invatati, cum ar fi mare- mic, inalt-scund, larg-stramt, usor-greu, neted-aspru, moale-tare, etc., folosind obiectele apropiate/concrete.

De exemplu, ca sa-l invatati conceptul de mic-mare, folositi doua mingi, una mica si una mare.

Pasul unu : aratati spre mingea mare, si spuneti rar si clar "aceasta este mare". Repetati pana cand copilul intelege conceptul. Aratati apoi spre mingea mica si spuneti "aceasta este mica" .Din nou, repetati pana copilul intelege (recunoaste noul obiect, concept sau idee).

Pasul doi: Intrebati copilul "imi dai, te rog, mingea mare?", " imi dai, te rog, mingea mica?". Daca cel mic poate face asta treceti la pasul trei, daca nu, va intoarceti la pasul unu (recunoaste diferentele la nivel concret).

Pasul trei: aratati spre obiect si intrebati : "care este asta?". Daca cel mic are dificultati in a raspunde, va reintoarceti la pasul doi (recunoaste diferentele la nivel abstract).

Aceasta este o metoda pozitiva si necritica de a va invata copilul. Folositi aceasta abordare pentru a invata culorile, animale, simbolul numerelor, concepte, si orice idee."
Irina