Ce să faci când vezi ceva rău, ceva ce te doare? Să te rogi, să binecuvântezi şi să mergi la părintele tău ca să te înveţe cum să nu judeci în acel moment şi să te dezlege, dacă ai făcut-o cumva. “
miercuri, aprilie 30, 2008
Pacatul judecarii preotilor
Ce să faci când vezi ceva rău, ceva ce te doare? Să te rogi, să binecuvântezi şi să mergi la părintele tău ca să te înveţe cum să nu judeci în acel moment şi să te dezlege, dacă ai făcut-o cumva. “
marți, aprilie 29, 2008
10 lucruri de facut cu copiii (1)
De cand sunt mamica am citit diverse materiale, incercand sa gasesc o metoda cat mai buna de educatie pentru copiii mei. Printre lecturi a fost cea a unui articol foarte util: "10 lucruri de facut cu copiii inaintea varstei de 10 ani". Desigur, nu tot ce am citit acolo se potriveste, dar am retinut cateva idei, pe care as dori sa le aplic.
1. Cititul si scrisul
Inainte de a implini varsta de 10 ani copilul trebuie sa invete sa citeasca. Unii copii invata sa citeasca foarte devreme (in jurul varstei de 4 ani), iar altii mai tarziu, dar majoritatea copiilor invata sa citeasca intre 5 si 8 ani. Odata cu cititul el va invata si scrisul. De obicei la noi aceste lucruri se invata la gradinita sau in clasele primare.
Odata ce copilul a invatat literele este bine sa-i dam de copiat texte din diferite carti. Copierea e o metoda foarte veche, care ajuta la exersarea abilitatilor de scriere si la introducerea in gramatica, si in topica frazei.
2. Povestirea
Povestirea este un foarte bun exercitiu pentru mintea copilului, deoarece ii imbogateste vocabularul si ii dezvolta imaginatia . Parintele ii citeste copilului un text (sau copilul citeste singur), apoi copilul trebuie sa-i spuna parintelui, in cuvintele sale, ceea ce s-a citit. Cel mai bine este ca povestitul sa se incepa inca de la varste mici, de la 4-5 ani, si sa fie practicat zilnic.
Trebuie sa se inceapa cu putin. I se citeste copilului un paragraf dintr-un text sau o povestioara scurta si il rugam sa redea ce am citit cu propriile sale cuvinte. La inceput s-ar putea sa trebuiasca sa ajutam copilul cu intrebari despre ce am citit, dar pe masura ce vom exersa el va fi capabil sa povesteasca pasaje tot mai lungi si mai detaliate.
Povestirea este de mare ajutor, atat pentru parinte cat si pentru copil. In primul rand, cu ajutorul ei parintele poate testa periodic cat de bine a inteles copilul ceea ce a citit sau ceea ce a auzit. Cu cat copilul reda mai multe detalii in povestirea sa, cu atat inseamna ca a inteles mai mult. Daca nu isi reaminteste mare lucru inseamna ca nu l-a citit sau nu l-a ascultat cu atentie.
In al doilea rand povestirea poate fi folosita pentru a dezvolta si a "ascuti" capacitatea mentala.
Copilul nu trebuie lasat sa fie un observator pasiv. Daca ii cititi ceva, puneti-i intrebari despre ceea ce a auzit. Rugati-l sa va povesteasca cu propriile cuvinte ceea ce a auzit. Ajutati-l nu doar sa memoreze, ci sa si gandeasca. Dezvoltat-i mintea nu doar ajutandu-l sa absoarba informatia, ci sa o si prelucreze, sa raspunda. Mintea care prelucreaza informatia trebuie sa o si absoarba in aceeasi masura, dar mintea care doar absoarbe - cum ar fi in fata televizorului sau a computerului, este pasiva in procesul de invatare, invata sa primeasca informatia fara sa o dea, si este sub semnul intrebarii cat acumuleaza. Computerele sau televizorul nu ofera o experienta de invatare , caci aceasta necesita un raspuns real din partea omului. Invatarea la computer este utila si poate fi eficientala varste mai mari, dar pana la 10 ani copilul are nevoie de interactiunea cu un adult.
Nota:
Referitor la aceste idei as recomanda cartile despre televiziune ale lui Virgiliu Gheorghe.
Multi parinti isi lasa copiii in fata televizorului fara sa considere ca acest lucru ar fi rau. Chiar si eu, desi citisem cartile despre care va spuneam mai sus am lasat-o pe Ilinca la desene animate intr-o perioada, pentru a-mi vedea linistita de treburi. Din pacate in scurt timp am vazut rezultatele negative: copilul era agitat, nervos, nu se mai odihnea bine, nu mai avea placere pentru citit sau pentru alte activitati, nu ne mai asculta, visa urat, etc. . Asa ca am eliminat in totalitate vizionarea de desene animate la televizor sau la computer. A urmat o perioada nu foarte lunga, dar destul de grea de "dezintoxicare", in care a trebuit sa ma tin tare si sa nu-i deschid iar televizorul, dar acum sunt multumita de rezultate.
De aceea va incurajez sa nu mai permiteti copiilor sa se uite la televizor, chiar daca e mai comod pentru voi uneori.
Irina
http://www.triviumpursuit.com/articles/ten_to_do_before_ten.php
sâmbătă, aprilie 26, 2008
Hristos a inviat!
"Cine va crede ceea ce noi am auzit si bratul Domnului cui se va descoperi?
Crescut-a înaintea Lui ca o odrasla, si ca o radacina în pamânt uscat; nu avea nici chip, nici frumusete, ca sa ne uitam la El, si nici o înfatisare, ca sa ne fie drag.
Dispretuit era si cel din urma dintre oameni; om al durerilor si cunoscator al suferintei, unul înaintea caruia sa-ti acoperi fata; dispretuit si nebagat în seama..
Dar El a luat asupra-Si durerile noastre si cu suferintele noastre S-a împovarat. Si noi Îl socoteam pedepsit, batut si chinuit de Dumnezeu
Dar El fusese strapuns pentru pacatele noastre si zdrobit pentru faradelegile noastre. El a fost pedepsit pentru mântuirea noastra si prin ranile Lui noi toti ne-am vindecat.Toti umblam rataciti ca niste oi, fiecare pe calea noastra, si Domnul a facut sa cada asupra Lui faradelegile noastre ale tuturor.Chinuit a fost, dar S-a supus si nu si-a deschis gura Sa; ca un miel spre junghiere s-a adus si ca o oaie fara de glas înaintea celor ce o tund, asa nu Si-a deschis gura Sa.
Ca El a purtat faradelegile multora si pentru cei pacatosi Si-a dat viata."
Isaia 53
Hristos a inviat!
Va doresc Paste fericit, cu lumina in suflet!
Irina
Sambata Mare
Sa taca tot trupul omenesc si sa stea cu frica si cu cutremur, si nimic pamantesc intru sine sa nu gandeasca, caci Imparatul imparatilor si Domnul domnilor merge sa se junghie si sa se dea spre mancare credinciosilor.
Heruvicul la Sambata Mare
"La Sfânta Liturghie s-au spus niste cuvinte care se spun numai o datã pe an, în Sâmbãta Mare: „Sã tacã tot trupul omenesc si sã stea cu fricã si cu cutremur si nimic pãmântesc în sine sã nu gândeascã". Este un îndemn al Bisericii noastre, o atragere a luãrii aminte: „Sã tacã tot trupul omenesc". De ce sã tacã? Pentru cã dacã ar vorbi, n-ar putea sã spunã ceea ce ar trebui. Mai bine sã stea cu fricã si cu cutremur, în tãcere, pentru cã viata nu se manifestã numai în cuvânt, ci si în gând. Toate aspectele vietii îsi au temelia în gând. Dupã versetul „Sã tacã tot trupul omenesc, sã stea cu fricã si cu cutremur" se adaugã: „si nimic pãmântesc în sine sã nu gândeascã". Cu alte cuvinte, dacã putem avea gânduri ceresti, sã gândim cu gânduri ceresti si nimic pãmântesc sã nu gândim. Rãstignirea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Moartea Lui pe Cruce, Înmormântarea Lui, Asezarea în Mormânt, faptul cã a petrecut în mormânt timp de trei zile, sunt lucruri mai presus de gândul omului si nu le putem întelege cu mintea omeneascã"
(parintele Teofil Paraian)
luni, aprilie 21, 2008
Cantari si slujbe din Saptamana Mare
- Ascultati pe Ortodox Radio ( in coloana din dreapta a blogului) deniile de la Manastirea Putna in direct:
Saptamana Patimilor
20 aprilie - 25 aprilie
Duminica, 20 aprilie - ora 19,00* - Denie
Luni, 21 aprilie - ora 19,00* - Denie
Marti, 22 aprilie - ora 19,00* - Denie
Miercuri, 23 aprilie - ora 19,00* - Denie
Joi, 24 aprilie - ora 19,00* - Denia celor 12 Evanghelii
Vineri, 25 aprilie - ora 19,00* - Denia Prohodului Domnului
* ora Romaniei
- Ascultati pe "Razboi intru cuvant" diverse interpretari ale stihirilor de la Utrenie : "CamaraTa, Mantuitorule" si "Iata Mirele"
Irina
Fiindca in aceasta saptamana se posteste mai aspru nu am facut un meniu.
Despre semnificatia zilelor din aceasta saptamana puteti citi accesand linkurile de mai jos:
Saptamana Patimilor - pe Orthodoxwiki
Urcus spre inviere - pe blogul Nataliei
Irina
duminică, aprilie 20, 2008
O viata linistita
Astazi toata lumea se plange de stres. Suntem stresati de problemele de la servici, de dificultati financiare, de boli, ingrijorari, necazuri, aglomeratie, poluare, etc., etc.. De multe ori simtim ca avem in spate mai mult decat putem duce. Din pacate nu putem face nimic pentru a reduce stresul creat de altii, dar macar putem micsora stresul provocat de propriile actiuni si alegeri. Iata cateva trucuri care sper sa va fie de folos, asa cum mi-au fost si mie:
Intretine ordinea in casa- o casa dezordonata induce anxietate si sentimentul lipsei de control. Daca in casa lucrurile sunt imprastiate si e nevoie de curatenie, singurul mod de a rezolva problema e sa te pui pe treaba. In caz ca iti lipseste motivatia, viziteaza cateva case "puse la punct" pentru a te inspira. Cand casa mea e "intoarsa cu fundul in sus" imi aduc mereu aminte de casa uneia din prietenele mele, intotdeauna curata ca un pahar si foarte bine organizata. Desi are doi copii mici, servici si alte responsabilitati casa ei arata intotdeauna foarte bine .
Pentru a preveni haosul obisnuieste-te sa pui intotdeauna lucrurile la loc imediat dupa ce le-ai folosit, si invata-i si pe cei din familie sa procedeze la fel. Nu aduna in casa obiecte inutile, debaraseaza-te de orice nu e necesar.
Daca seara totul e strans si pus la loc vei incepe o noua zi fara stres.
Redu activitatile din afara casei- prea multe obligatii si activitati in afara casei ne pot deturna atentia de la ce e mai important: cminul si familia noastra. Invata sa spui nu celor care te preseaza sa te implici in ceva. Pe cat posibil rezolva de acasa platile, cumparaturile, etc. . Fa din casa ta un loc cald, primitor, unde sa te simti bine si sa te poti relaxa - asta va reduce considerabil stresul.
Infrumuseteaza-ti viata- scapa de hainele si de lucrurile care te deprima. Inconjoara-te de obiecte si culori linistitoare. Bea-ti cafeaua sau ceaiul dintr-o ceasca frumos pictata, pune cateva flori intr-o glastra, aseaza pe masa un servet brodat - sunt multe detalii care pot creea o atmosfera placuta in casa.
Elimina zgomotul inutil si lecturile nelinistitoare - nu numai televizorul, radioul sau stirile pe internet creeaza stres, ci fluxul continuu de informatii pe care il primim zilnic. Nu este necesar sa stim orice se intampla (rau) in lume. Auzind in mod repetat stiri neplacute ne umplem de stres si de sentimente de depresie. A ne umple mintea cu povesti despre fapte reprobabile, violenta, frica de viitor, esecuri personale nu ne va ajuta sa fim stabili emotionali si cu o buna sanatate mentala.
Incearca pentru cateva zile sa nu mai deschizi radioul, televizorul sau siturile ziarelor. Vei vedea ca vei fi mai linistita, si ca viata ta va merge inainte si fara sa auzi toate stirile din media. Desigur, unele stiri sunt necesare, dar poti trai fara marea lor majoritate.
Fa zilnic ceva creativ- impletitul, cusutul, brodatul, lucrul manual, decorarea casei sunt activitati foarte linistitoare si placute, si care te ajuta sa-ti manifesti si sa-ti dezvolti creativitatea.
Evita sa te compari cu altcineva- intotdeauna va exista cineva care va avea mai mult decat tine, sau va face lucrurile mai bine. Dumnezeu randuieste pentru fiecare o cale proprie. Unii au bani mai multi, dar le lipseste timpul liber.Altii au mai putine bunuri, dar se bucura de o familie unita si de mai putine responsabilitati. Invata sa te bucuri de succesul altora, multumind in acelasi timp lui Dumnezeu pentru ceea ce ti-a daruit.
Fii impacat cu toata lumea- certurile si supararile nerezolvate aduc multa tuburare in suflet. Cauta sa fii impacata cu toti si pe cat depinde de tine fii in pace cu toata lumea.
Odihneste-te in fiecare zi- este bine ca in orice familie sa existe un timp de "siesta" ( de obicei dupa masa) cand toata lumea sa se odihneasca si sa petreaca o jumatate de ora, sau chiar o ora in liniste.
Pentru a avea o viata linistita pune-ti ordine in viata, fa-ti curatenie in suflet, pune ganduri frumoase in inima , foloseste-ti creativitatea si intretine-ti sanatatea!
Irina
Duminica a 6 a din Post - a Floriilor
Apostolul : Filip 4:4-9
Evanghelia: Ioan 12: 1-18
Ev. Ioan 12, 1-18
Deci, cu şase zile înainte de Paşti, Iisus a venit în Betania, unde era Lazăr, pe care îl înviase din morţi. Şi I-au făcut acolo cină şi Marta slujea. Iar Lazăr era unul dintre cei ce şedeau cu El la masă. Deci Maria, luând o litră cu mir de nard curat, de mare preţ, a uns picioarele lui Iisus şi le-a şters cu părul capului ei, iar casa s-a umplut de mirosul mirului. Iar Iuda Iscarioteanul, unul dintre ucenicii Lui, care avea să-L vândă, a zis: Pentru ce nu s-a vândut mirul acesta cu trei sute de dinari şi să-i fi dat săracilor? Dar el a zis aceasta, nu pentru că îi era grijă de săraci, ci pentru că era fur şi, având punga, lua din ce se punea în ea. A zis deci Iisus: Las-o, că pentru ziua îngropării Mele l-a păstrat. Că pe săraci totdeauna îi aveţi cu voi, dar pe Mine nu Mă aveţi totdeauna. Deci mulţime mare de iudei au aflat că este acolo şi au venit nu numai pentru Iisus, ci să vadă şi pe Lazăr pe care-l înviase din morţi. Şi s-au sfătuit arhiereii ca şi pe Lazăr să-l omoare. Căci, din cauza lui mulţi dintre iudei mergeau şi credeau în Iisus. A doua zi, mulţime multă, care venise la sărbătoare, auzind că Iisus vine în Ierusalim, Au luat ramuri de finic şi au ieşit întru întâmpinarea Lui şi strigau: Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului, Împăratul lui Israel! Şi Iisus, găsind un asin tânăr, a şezut pe el, precum este scris: "Nu te teme, fiica Sionului! Iată Împăratul tău vine, şezând pe mânzul asinei". Acestea nu le-au înţeles ucenicii Lui la început, dar când S-a preaslăvit Iisus, atunci şi-au adus aminte că acestea I le-au făcut Lui. Deci da mărturie mulţimea care era cu El, când l-a strigat pe Lazăr din mormânt şi l-a înviat din morţi. De aceea L-a şi întâmpinat mulţimea, pentru că auzise că El a făcut minunea aceasta.
Predici:
* Sf. Nicolae Velimirovici
* Sf. Ignatie Brianceaninov
* Sf. Ioan Gura de Aur
* Pr. Ilie Cleopa
Resurse:
pentru cantari si alte materiale interesante vizitati "Razboi intru cuvant"
"Iubiti credinciosi,
Astazi este Duminica Floriilor cind Mintuitorul nostru Iisus Hristos intra ca un imparat in Ierusalim, spre a se da de buna voie la chinuri si la moarte pentru noi pacatosii. Ati auzit in Sfinta Evanghelie cu cita bucurie Il insotea multimea si cu cita ura si zavistie Il priveau carturarii si arhiereii iudeilor.
Astazi se incheie Postul Mare si incepe Saptamina Mare a Sfintelor si mintuitoarelor patimi. Cei care ati fost mai silitori cred ca pina acum v-ati spovedit si impartasit cu Trupul si Singele Domnului. Care inca nu v-ati curatit de pacate prin spovedanie si Sfinta Impartasanie, mai aveti numai citeva zile pina la Sfintele Pasti. Nu mai aminati, ci alergati la preot, ca nu putem sa ne bucuram de Invierea Domnului necuratiti si plini de pacate. Nu va lasati pe ultimele zile ca saptamina aceasta preotii sint foarte ocupati.
Fratii mei, din seara aceasta incep deniile, cu patimile lui Hristos. Sint cele mai frumoase si miscatoare slujbe si cintari de peste an. Veniti seara de seara cit mai multi la sfinta biserica. Cum putem noi sa dormim sau sa lipsim de la biserica cind Hristos privegheaza si se roaga pentru toata lumea? Cum putem noi sa ridem si sa bem cind Fiul lui Dumnezeu este dat in miinile hulitorilor si ucigasilor necredinciosi? Cum putem noi sa mincam acum cind Domnul vietii, posteste si suspina pentru noi? Cum sa lipsim de la biserica acum, cind Hristos este tradat de propriul sau ucenic si este vindut iudeilor ca sa fie judecat si rastignit?
Sa mergem saptamina aceasta dupa Iisus Hristos, pe drumul Crucii, care pentru noi este drumul vietii, al iertarii si al mintuirii. Fara acest drum nimeni dintre oameni nu se poate mintui. "
(din predica parintelui Cleopa)
Pentru copii- de colorat icoana praznicului
Va doresc o duminica placuta!
Irina
sâmbătă, aprilie 19, 2008
Pelerinaj de Florii in Bucuresti
Sâmbătă, 19 aprilie 2008, în ajunul praznicului Intrării Domnului în Ierusalim (Floriile), va avea loc un pelerinaj organizat de Patriarhia Română împreună cu Arhiepiscopia Bucureştilor prin cele 3 Protoierii din Capitală şi Centrul de presă Basilica al Patriarhiei Române. Pelerinajul, la care vor participa preoţi şi credincioşi din Capitală, este o binecuvântare pentru Cetate şi o pregătire pentru sărbătoarea Învierii. Va începe de la Mânăstirea Radu Vodă la orele 17.00 şi se va desfăşura pe un traseu care va include biserica Sfântul Spiridon nou, paraclis patriarhal, biserica Sfânta Ecaterina, paraclisul Facultăţii de teologie ortodoxă Patriarhul Justinian a Universităţii din Bucureşti şi se va încheia la Catedrala patriarhală. Prea Sfinţitul Părinte Varsanufie Prahoveanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, va conduce pelerinajul de la Mânăstirea Radu Vodă şi până la Catedrala Patriarhală unde pelerinii vor fi întîmpinaţi de către Prea Sfinţitul Ciprian Câmpineanul, episcop vicar patriarhal.
BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE
luni, aprilie 14, 2008
Postul Mare- saptamana a 6 a
"Spre a fi traita, dragostea trebuie invatata si, pentru a o invata, facem exercitiul postirii, in care atentia noastra e antrenata continuu inspre dragostea lui Dumnezeu ca mod de viata umana.
- suc/nectar de fructe preparat in casa
- ceai, paine de casa cu dulceata sau cu miere de albine
- cereale cu lapte de soia(sau cu suc de fructe)
- pateu de linte
- ciorba de cartofi
- supa de rosii cu orez
Cina
- Luni: mancarica de ceapa cu masline
- Marti: pilaf cu prune uscate, salata tabouleh
- Miercuri: pilaf cu ciuperci, salata verde
- Joi : legume "la tigaie"
- Vineri : cartofi la cuptor, salata de varza
- Sambata: spaghete cu sos si soia granule
- Duminica: crap prajit, cu mamaliguta si usturoi ( dezlegare la peste )
Desert
- strudel cu mere
- compot de ananas
Va doresc o saptamana luminoasa!
Irina
duminică, aprilie 13, 2008
Gogosi de post
Daca nu stiti ce desert de post sa mai pregatiti, va sugerez sa incercati niste gogosi.
Pentru aluat aveti nevoie de :
- 250 ml apa
- 70 ml ulei
- 1lgta sare
- 5-6 linguri zahar
- esenta de rom
- coaja rasa de lamaie si de portocala
- 500 g faina
- 1 pachetel drojdie granule dr. Oetker
Eu l-am facut cu masina de paine ( programul 6- framantat si dospit), care dureaza o ora si jumatate. Am pus ingredientele in masina inainte de masa de pranz, si pana am mancat, pana am strans masa, aluatul era gata.
Apoi se intinde o foaie groasa cam de jumatate de cm.
Cu un pahar se taie rotocoale care se lasa pe masa la crescut ( mie imi ramasese o bucatica de aluat si Ilinca il intindea de zor ).
Intre timp se incinge uleiul intr-un ceaunel( eu folosesc ulei de palmier , special pentru prajit) si se pun gogosile la rumenit.
Se scot pe hartie absorbanta, si se pudreaza cu zahar.
Pofta buna!
Irina
Duminica Cuvioasei Maria Egipteanca
Astazi Biserica noastra praznuieste duminica cuvioasei Maria Egipteanca.
Nu o sa mai dau alte resurse, ci o sa postez o predica a Sfantului Teofan Zavoratul, ale carui scrieri le indragesc foarte mult. Sper sa aveti rabdarea de a o citi pana la capat, si sa va folositi duhovniceste.
“Acum e proslavita Sfânta Maria Egipteanca, dintre marile pacatoase o mare dreapta.
Asadar, bucurati-va, pacatosilor! Va e deschisa nu numai usa pocaintei, ci si camara slavei! Uitati-va ce era Maria si ce a ajuns, si însufletiti-va spre a alerga cu barbatie pe calea ei.
Domnul a chemat-o, ea s-a sculat si a mers - si mergând, nu s-a mai întors sa priveasca înapoi. Si pe noi toti ne cheama acum Domnul - si cine n-a raspuns la aceasta milostiva chemare a Lui ? Aproape toti s-au pregatit pentru primirea sfintelor Taine, s-au spovedit si s-au împartasit, adica au raspuns chemarii si s-au sculat. Deci, sa mergem acum neabatut si pe calea pe care a mers Maria, ca sa ajungem si acolo unde a ajuns ea în cele din urma.
Sfânta Maria, pocaindu-se, a lasat tot si, trecând Iordanul, petrecând acolo în pustie vietuire cumplit de aspra, s-a curatit de patimi si s-a mântuit. Iata pilda! Pregatiti-va sa-i urmati.
Poate ca nimeni dintre noi nu a fagaduit sa faca chiar la fel; dar toti suntem datori sa facem tocmai la fel, daca este sa tinem seama nu de înfatisarea dinafara a faptelor sfintei, ci de duhul si de puterea lor.
Departându-se în pustie, sfânta Maria s-a rupt de înselarile lumii si prin aceasta a înlaturat toate ispitele din partea lor. Dupa aceasta, pacatul putea sa o atraga doar prin trup. Dar nici trupul n-avea odihna în pustie. Postul, culcarea pe jos, arsita si gerul îl istoveau. Si iata doua mijloace puternice prin care sfânta a tinut piept în lupta si a învins pacatul: departarea de lume si istovirea trupului.
Istovirea trupului este un mijloc lesne de înteles si la îndemâna pentru noi toti. Micsoreaza ratia de hrana, rânduieste-ti mai multa osteneala si mai putina odihna si somn, în locul moliciunii alege asprimea, în locul caldurii frigul, în locul moleselii încordarea, în locul tuturor mângâierilor trupesti chinuirea de sine - si vom istovi trupul nostru, iar prin aceasta vom istovi patimile ce-si au în el salasul.
Dar cum sa ne îndepartam de lume noi, cei care traim în lume ?
Este o îndepartare de lume cu trupul - aceasta este îndepartarea în pustie; dar este si o îndepartare de lume fara a iesi din lume: îndepartarea de felul ei de viata.
Prima nu e la îndemâna tuturor si nu sta în puterea tuturor; a doua e de datoria tuturor si trebuie împlinita de catre toti.
Si iata, tocmai la aceasta ne chema sfântul Andrei în canonul sau atunci când sfatuia sa ne îndepartam în pustie prin legiuirea buna.
Asadar, leapada naravurile lumesti, si fiecare fapta a ta, fiece pas al tau, sa le savârsesti asa cum porunceste legea cea buna a Evangheliei: si ai sa vietuiesti în mijlocul lumii ca în pustie.
Aceasta buna legiuire se va face între tine si lume ca un perete despartitor, din pricina caruia nu vei vedea lumea. Ea va fi înaintea ochilor tai, însa ca si cum nu ar fi.
In lume vor continua schimbarile ei, iar tu vei avea rânduielile tale.
Lumea va merge la teatru, tu la biserica; ea va dansa, tu vei bate metanii; ea va fi la plimbare, tu acasa, în însingurare; ea va fi întru graire desarta si glume, tu întru tacere si slavoslovire a lui Dumnezeu; ea va fi în placeri, tu în osteneli; ea va citi romane desarte, tu vei citi Dumnezeiestile Scripturi si scrierile Sfintilor Parinti; ea va fi la petreceri, tu vei sta de vorba cu cei de un cuget cu tine sau cu parintele duhovnicesc; ea îsi va face socoteli egoiste, tu vei face jertfa de sine; ea va fi în visari patimase, tu în cugetare la cele Dumnezeiesti.
Si astfel, în toate traseaza-ti reguli si introdu-ti rânduieli de viata potrivnice obiceiurilor lumesti - si vei fi în lume în afara lumii, ca în pustie. Nici tu nu vei fi vazut în lume, nici lumea nu se va vedea în tine. Vei fi în lume pustnic - si vei deveni urmator al sfintei Maria, fara a te îndeparta în pustie.
Daca, precum am amintit, vei adauga la aceasta si tinerea trupului tau în post, în osteneli, în priveghere si, îndeobste, în lipsa de orisice odihna, vei stapâni amândoua mijloacele cu care si-a biruit patimile Sfânta Maria si s-a mântuit.
Pe scurt, în doua vorbe: fugi de odihna trupului si pune-ti rânduieli de viata potrivnice obiceiurilor lumesti, altfel spus îngradeste-te cu legiuirea cea buna. Fa asa: vei birui patimile si tu, te vei mântui.
Caci, iata, potrivit învataturii Sfântului Isaac, ce va fi cu tine daca vei stapâni amândoua aceste mijloace: supunere a simturilor, trezvie a mintii, blândete a gândurilor, miscari luminoase ale mintii, sârguinta la fapte, gânduri înalte si subtiri, lacrimi ce nu cunosc masura, pomenire a mortii, întreaga întelepciune curata, departe de orice închipuire ce ispiteste gândul, întelegere de taina, la care mintea ajunge cu ajutorul cuvintelor Dumnezeiesti, frica ce taie lenevia si nepasarea si stinge orice pofta - iar în cele din urma, libertatea omului adevarat, bucuria si învierea sufleteasca împreuna cu Hristos întru împaratia Lui. Iata si mântuirea.
Iar daca cineva se va arata nepasator fata de aceste doua mijloace, sa stie urmatorul lucru: nu doar ca se va vatama pe sine în toate privintele, ci va clatina si însasi temelia virtutilor. Acestea, daca le va pastra în sine si va ramâne întru ele, sunt începutul si capul lucrarii Dumnezeiesti în suflet, usa si calea catre Hristos: asijderea, daca cineva se rupe si se departeaza de ele, ajunge la patimile potrivnice lor: rasfatul trupului si ratacirea trupeasca, adica umblarea dupa obiceiurile lumii, care deschid intrare în suflet tuturor pacatelor si tuturor patimilor.
Caci arata numai îngaduinta fata de obiceiurile lumii, care nu sunt altceva decât ratacire trupeasca - arata numai îngaduinta fata de aceasta ratacire, si sa vezi ce o sa iasa ! Alunecari nepotrivite si neasteptate (continui cuvântul sfântului Isaac), care apropie de caderi, viforul simtirilor [senzatiilor] puternice stârnite prin vaz, grabnica aprindere ce pune stapânire pe trup, gândurile neînfrânate, ce tind catre cadere, racirea dragostei fata de cele Dumnezeiesti si desavârsita parasire a regulilor vietii tale noi, reînnoirea faptelor rele care fusesera uitate si deprinderea altora, pe care înainte nu le cunoscusei.
Si patimile care, cu harul lui Dumnezeu, fusesera deja omorâte în suflet si nimicite prin uitarea aducerilor aminte pastrate în minte, încep sa se puna iar în miscare si sa sileasca sufletul la lucrarea lor.
Iata ce se întâmpla în tine ca urmare a primei îngaduinte fata de pacat, adica a ratacirii trupului dupa naravurile lumii si a nerabdarii în suferirea petrecerii necajite în noua rânduiala de viata.
Iar cele ce au loc ca urmare a facerii pe placul trupului si mai ales pe placul pântecelui, sunt cu neputinta chiar a fi însirate: greutate în cap, mare împovarare în trup si slabiciune în muschi, parasirea pravilelor de rugaciune, lenevia de a face metanii, întunecarea si racirea inimii, îngrosarea mintii si gândurilor, o ceata groasa si de nepatruns, ce se întinde în tot sufletul, o puternica trândavire si plictiseala în orisice lucrare dupa Dumnezeu, precum si neputinta de a gusta în vremea citirii dulceata cuvintelor Dumnezeiesti, ratacirea gândurilor pe tot pamântul, privelisti spurcate ce umplu sufletul si aprind pofta; neîncetata si nesuferita aprindere în tot trupul, de unde vin noi gânduri amagitoare, cu care împreunându-se sufletul, cade în patimi de ocara, la început în sine însusi - prin încuviintare -, apoi si în afara - prin fapta.
Iata roadele amare care se nasc din ratacirea dupa naravurile lumii si din toata odihna trupului! Stie vrajmasul ca cel ce i se va supune va fi prada lui sigura. Ca atare, se straduieste în fel si chip fie sa strice noile rânduieli de viata buna, fie sa ne plece spre a face oarecare îngaduinta trupului.
Faci o asemenea îngaduinta, cazi în alta - si în nici una dintre ele nu vei scapa de caderea în pacat si de întoarcerea patimilor dinainte.
Fii îngaduitor fata de trup, si el te va aduce la îngaduinta si fata de naravurile lumii.
Un vrajmas te va da pe mâna altuia, fara a înceta sa te lucreze si el; si în doi te vor duce de fiecare data la cadere.
Stiind de acest necaz, sa tii piept cu tarie în ceea ce ai început.
Pentru trup va lupta iubirea de aceasta viata, pentru lume - dorinta de a placea oamenilor. Adu împotriva lor ajutoare: în chinuirea trupului simtirea vietii celei adevarate, si în respingerea obiceiurilor lumii - tovarasia cu oamenii adevarati. Trupul va începe sa se smiorcaie si sufletul sa tânjeasca ? Inarmeaza-te cu rabdare, însufleteste-te cu acest gând: ca te asteapta moartea, îngaduinta fata de trup si de naravurile lumii naste moartea prin caderea în pacat: moartea cea adevarata si vesnica. Si trupul dimpreuna cu lumea îi sperie cu moartea pe cei ce merg împotriva cerintelor lor, însa aceasta moarte e paruta - nu adevarata, ci nascocita de vrajmas ca sa bage în sperieti. Mai bine sa fim gata de aceasta moarte spre mântuire, pentru a scapa de moartea cea pierzatoare.
Bineînteles, acesta e un lucru greu. De asta se si cheama calea aceasta “calea strâmta si necajita”: numai ca Dumnezeu, Cel Nemincinos, a unit-o cu fagaduinta mângâietoare ca ea duce la viata.
Numai nebunii, spune sfântul Isaac, prefera o mica odihna din fata lor unei împaratii îndepartate, nestiind ca mai bine este sa rabzi chinuri în nevointa decât sa te odihnesti pe patul împaratiei pamântesti si sa fii osândit pentru lenevie.
Cei întelepti vor mai bine moartea, numai sa nu cada sub învinuirea ca au împlinit vreuna din faptele lor fara trezvie. Nu fii trândav atunci când este vorba de ceea ce te face viu cu adevarat, si nu te lenevi sa mori pentru aceasta.
Cu asemenea gânduri si asemenea povete Parintesti [patristice] întariti-va hotarârea de a rezista în noile rânduieli bune de viata, în împotrivirea fata de naravurile lumii, si de a nu face grija de trup spre pofte. Prin asta veti scapa de lucrul cel chinuitor - de robia pacatului, si veti intra degraba în libertatea fiilor lui Dumnezeu, atunci când, întariti fiind de puterea lui Dumnezeu, veti începe sa umblati deja fara împiedicare, fara sfortari, fara jertfe deosebite, întru poruncile Domnului, asa cum umbla fii în casa tatalui lor. Amin.
13 martie 1866
din ” Pregatirea pentru spovedaanie si pentru Sfanta Impartasanie - Predici la Triod”, Sfantul Teofan Zavoratul
sâmbătă, aprilie 12, 2008
Cinderella Man
Am vazut aseara un film foarte bun, bazat pe o poveste adevarata - "Cinderella Man". Actiunea filmului se petrece in anii '30. Este vorba despre modul in care un boxer profesionist si familia sa ( sotia si cei trei copii) traverseaza o grava criza financiara dupa ce isi pierdusera tot ce aveau din cauza marii recesiunii din America.
Filmul surprinde multe aspecte impresionante, si din care cred ca putem invata ceva, dar cea mai pilduitoare pentru o femeie casatorita mi s-a parut atitudinea sotiei( rol jucat de Renee Zellweger, care e una din actritele mele preferate). In ciuda tuturor necazurilor ea a fost mereu alaturi de sotul ei, sprijinindu-l si incurajandu-l. Desi situatia lor era foarte grea, si banii pe care el ii putea aduce in casa erau foarte putini, ea nu se plangea, nu-l critica, incercand sa se descurce cu ce aveau. Chiar ma intrebam cum m-as fi comportat intr-o astfel de situatie, si spre rusinea mea nu stiu daca as fi fost la fel de calma, de senina si de demna. Nu vreau sa spun mai mult, sper sa vedeti filmul (sau sa-l revedeti) si sa va placa .
Irina
vineri, aprilie 11, 2008
Bugetul casei
Prin intelepciune se ridica o casa, prin buna chibzuiala se intareste, si prin stiinta se umplu camarile ei de tot felul de avutie scumpa si placuta.
Pilde 24: 3,4
Astazi m-am gandit sa incep o serie de postari referitoare la administrarea banilor, o problema care cred ca framanta pe multi, in special fiindca banii nu par sa fie niciodata de ajuns. Ca si crestini suntem responsabili inaintea lui Dumnezeu de modul in care ne cheltuim banii, de aceea este bine sa avem cateva principii calauzitoare in acest domeniu.
In primul rand trebuie sa stabilim un plan de cheltuieli al familiei. Asta ne va ajuta sa stim in ce limite ne putem misca si vom deveni constienti ca nerespectarea acestor limite va duce la cheltuieli nejustificate si implicit la datorii. Trebuie sa stim cati bani intra in casa si pe ce sunt cheltuiti. Cunoscand aceste lucruri vom putea alcatui un buget realist.
Cum sa procedam?
Intai si intai trebuie sa inregistram, timp de o luna-doua toate cheltuielile casei. Este bine sa incepem aceasta inregistrare in ziua de salar, facandu-ne un caiet special pentru acest lucru. Zilnic sa notam in el absolut tot ce cheltuim ( noi si ceilalti membri ai familiei). La sfarsitul saptamanii (duminca seara, de exemplu) sa facem o socoteala a cheltuielilor din saptamana respectiva pe domenii - de exemplu mancare, intretinere, transport, etc.. Cand luna se va incheia vom avea o privire de ansamblu asupra tuturor sumelor cheltuite.
Pe langa rubrica de cheltuieli trebuie sa avem o rubrica de venituri, unde sa inregistram tot ceea ce castigam.
Dupa ce timp de doua-trei luni am realizat aceste operatiuni vom fi gata pentru stabilirea unui buget. Daca cheltuielile depasesc veniturile avem doua alternative: sa scadem cheltuielile, sau sa ne crestem veniturile. Fiindca a doua varianta e uneori dificil de realizat, este mai bine sa ne concentram pe prima alternativa- adica sa scadem cheltuielile, fara sa ne lipsim de ceea ce avem cu adevarat nevoie. Revazand rubricile de cheltuieli vom ajusta sumele, taind de unde se poate. Un buget nu trebuie sa fie batut in cuie. El este doar un instrument care ne va ajuta sa vedem ce ne putem permite si ce nu.
Iata si o lista cu cateva categorii de ajutor:
Casa:
- chirie/ipoteca
- impozite
- asigurare
- cheltuieli la asociatie
- telefon
- cablu
- internet
- electricitate
- produse pentru curatenie
- reparatii
- mobila si decoratiuni
Mancare
- cheltuieli pentru mancat acasa
- cheltuieli pentru mancat in oras
- gustari, cafea la servici
Imbracaminte
- haine
- accesorii
- incaltaminte
- produse pentru intretinerea hainelor
Igiena
- produse cosmetice si de toaleta
- frizer/ coafor
- abonament la sala
Sanatate
- medicamente
- vitamine
- dentist
- analize
- consultatii
Transport
- abonamente la mijloace de transport in comun
- bilete
- asigurare masina
- intretinere si reparatii masina
- spalat masina
- benzina
- parcare cu plata
Educatie
- taxe scolare
- carti
- rechizite
- meditatii
Recreere
- muzee
- teatru
- concerte
- reviste,ziare
- carti
- filme
- hobiuri si lectii
Aniversari si daruri
- felicitari la diverse ocazii
- cadouri la aniversari
- nunti
- botezuri
Donatii, darnicie
Economii si investitii
Vacante
Neprevazute
Daca aveti idei sau sugestii referitoare la acest subiect sper ca le veti impartasi la comentarii.
Irina
miercuri, aprilie 09, 2008
Zona 2
Va povesteam aici ca am inceput sa ma (re)organizez folosind sistemul "Fly Lady". In coloana din stanga paginii, sub cbox, am facut o rubricuta intitulata "mamica organizata", unde sunt linkurile spre postarile despre organizarea casei, ca sa poata fi gasite mai usor.
Saptamana aceasta sunt in zona 2- bucataria.
Bucataria noastra nu este mare, dar nici foarte mica- are in jur de 12 mp. Aici tin strictul necesar, fiindca avem putine dulapuri (majoritatea obiectelor de bucatarie le tin in camara), de aceea nu este foarte greu de curatat.
Iata ce am stabilit pentru bucatarie:
Lunar:
- spal hota
- sterg praful deasupra dulapurilor si a frigiderului
- curat si lustruiesc mobila de bucatarie
- spal gresia sub dulapuri si aragaz
- spal faianta
- spal aragazul ( pe laterale, capacul, tavile, in interior)
- spal geamurile
- sortez mirodeniile, arunc ce e expirat, fac o lista cu ce trebuie cumparat
Saptamanal:
- spal plita aragazului
- arunc din frigider ceea ce nu se mai mananca
- spal frigiderul
- spal cuptorul cu microunde
- spal suportul pentru scurs vase
- sterg faianta cu o laveta umeda
Zilnic:
- spal vasele
- fac ordine, pun totul la loc
- sterg masa
- sterg plita aragazului
- dezinfectez si "lustruiesc" chiuveta
- matur
- dau cu mopul
Irina
marți, aprilie 08, 2008
Postul Mare - saptamana a cincea
"In rugăciune se întrepătrund două entităti personale. Omul, pe de o parte, si Dumnezeu, pe de alta. Este o relatie între persoane distincte care înaintează spre o întâlnire reciprocă. Drept urmare, sporirea în rugăciune, înaintarea pe calea acestei comuniuni, depinde atât de libera vointă a omului, cât si de cea a lui Dumnezeu. în ambele cazuri este vorba de persoane înzestrate cu libertate absolută si inviolabilă. Ceea ce aduce omul este buna sa intentie, apoi ostenelile, dorinta de a se apropia, iar Dumnezeu pune harul Său. Oricât de mari ar părea luptele ascetice ale omului, în comparatie cu darurile lui Dumnezeu, ele se dovedesc a fi infime si neînsemnate. Omul face un pas, iar Dumnezeu, pentru a micsora distanta dintre ei, face o mie.
Cu toate acestea, neînsemnatul pas pe care îl face omul către Dumnezeu este absolut necesar, pentru că tocmai prin acest pas el îsi arată dispozitia, buna intentie, si prin acest pas îi dă „dreptul“ lui Dumnezeu să se apropie fără să-i încalce libertatea spirituală. Spre deosebire de Diavol, Dumnezeu îi respectă omului la modul cel mai riguros libertatea cu care El însusi l-a înzestrat! Dumnezeu nu-i agresează niciodată această libertate, deoarece îl iubeste pe om si voieste să aibă cu el o relatie de iubire, iar iubirea nu se poate întemeia decât pe libertatea deplină a persoanelor. Unde nu există libertate, acolo este exclusă existenta iubirii. Faptul că Diavolul se comportă întotdeauna tiranic este consecinta urii sale intrinseci.
"
In timpul postului este bine sa gandim meniul pe cateva zile dinainte, pentru a pierde cat mai putin timp in bucatarie. Deasemenea, este bine ca mancarurile sa fie cat mai simple.
- suc/nectar de fructe preparat in casa
- ceai, paine de casa cu dulceata sau cu miere de albine
- cereale cu lapte de soia
- pateu de fasole, pateu de linte
- bors de loboda
- bors de fasole
Cina
- Luni: platou de post-cartofi prajiti taiati bucati, ciuperci prajite, mujdei de usturoi, salata verde
- Marti:piure de urzici, cu mamaliguta si usturoi
- Miercuri: cartofi cu sos alb si marar
- Joi : varza calita
- Vineri : pastai(fasole verde) cu sos de rosii
- Sambata: spaghete cu soia si ciuperci
- Duminica: mancarica de fasole
Desert
- gogosi de post
- clatite de post cu dulceata
Va doresc o saptamana luminoasa!
Irina
vineri, aprilie 04, 2008
Masina de paine
Deja e vineri si parca nu stiu cand a trecut saptamana. Zilele acestea nu prea am deschis calculatorul, am avut o gramada de treaba; in plus am facut o infectie la un dinte, si am avut niste dureri groaznice- si cu ocazia asta vrand- nevrand am fost la dentist.
Dar nu despre asta vroiam sa va povestesc, ci despre noua mea masina de paine, de care sunt teribil de incantata. Visez de multisor la ea, mai ales ca saracul meu robot de bucatarie facea cu greu fata la tot aluatul de paine pe care il aveam eu de framantat. In plus cu el nu puteam sa fac aluat pentru cozonac, fiindca acesta e cam lipicios si forta motorul. Asa ca bucataria noastra s-a imbogatit cu un moulinex ow3000, cu 10 programe si posibilitatea de a face peste 40 de retete de aluaturi in cantitate de maxim 1 kg.
Ca s-o probez am ales programul pentru "paine super-rapida". Intr-o ora si douazeci de minute am facut o paine alba de aproape 1 kg, din ingredientele clasice - faina , apa, ulei, drojdie. Bine, impropriu spus am facut, fiindca singura mea contributie a fost sa pun ingredientele in cuva, s-o bag in priza si sa selectez programul .
Mai jos sunt foto cu prima paine facuta la masina (de fapt a doua, ca prima s-a "topit" rapid, n-am mai avut cui sa fac fotografii ). Fiind de post n-am uns-o cu ou, probabil ar fi iesit mult mai aurie. Coaja e moale, iar miezul foarte pufos.
In caz ca v-ati gandit vreodata sa va luati o astfel de masina, dar nu erati foarte hotarati (sau poate nici nu v-ati gandit) eu v-o recomand cu caldura. Puteti realiza cu ea, fara prea mare efort o diverstate de tipuri de paine- de la paine alba, simpla pana la paine integrala, cu tot felul de adaosuri( seminte, ierburi, legume uscate, usturoi, cartofi, etc.). Cu ajutorul ei puteti avea mereu in casa paine proaspata, de calitate, si cu un pret mai mic decat cel al painii din comert ( in functie de ingrediente, si incluzand consumul de curent, o paine de 1 kg ajunge cam la 1, 5 lei - comparati cu ceea ce cumparati zilnic). Pe langa asta are un program doar pentru framantare (se poate folosi pentru aluaturi de taitei, dar nu numai), altul pentru framantare si dospire( pentru aluat de pizza), si unul doar pentru a coace (masina are trei trepte de "rumenire" ). Pe langa toate acestea exista un program separat pentru a face dulceata, gem si compot. Si "cireasa de pe tort" - masina se poate programa sa porneasca la o anumita ora, cu maxim 15 ore inainte- de exemplu, se pun seara ingredientele, se programeaza, si dimineata va puteti trezi in aroma de paine proaspat coapta (am de gand sa probez functia asta pentru maine dimineata ).
Acestea fiind spuse va las, ma duc sa pun la facut o paine integrala .
Irina
marți, aprilie 01, 2008
"Bomboane" de arpacas
Ideea acestor "bomboane" mi-a dat-o o prietena, care a spus ca a mancat ceva asemanator.
Pentru a le prepara e nevoie de :
- o cana de arpacas
- cateva linguri de zahar(dupa gust)
- o cana miez de nuca
- o cana biscuiti macinati
- esenta de rom
- 2 linguri cacao
- fulgi de cocos
Arpacasul se spala bine si se pune la fiert intr-o oala cu fundul gros (sa nu se arda), cu o cantitate dubla de apa. In apa de fiert punem o lingura de zahar si un pic de sare. Se fierbe foarte bine, cam doua-trei ore, pana se inmoaie si "infloreste". Daca mai e nevoie adaugam din cand in cand apa.
Scurgem de apa arpacasul fiert si il tocam la robot, pana se obtine o pasta. Adaugam zaharul amestecat cu cacao, precum si restul ingredientelor, si amestecam bine.
Cu mana uda formam bilute, pe care le tavalim prin nuca de cocos si le asezam pe un platou.
Se poate servi si sub forma de crema, in paharele, ornata cu nuca.
Irina
Postul Mare - Saptamana a patra de post
"Ce poate fi mai absurd decat postul, intr-o religie care se grozaveste sa-i redea omului libertatea? Cum poti sa te numesti liber, cand trebuie sa te abtii de la lucrurile care iti plac, cand trebuie sa faci ceea ce nu vrei! Postul este abtinerea nu doar de la mancaruri, ci si de la toate placerile trupesti. Cum sa nu vezi in aceasta un atentat la cel mai nobil instinct din cate le are omul - libertatea?
Daca postul este o obligatie, atunci Evanghelia este o capodopera a literaturii absurdului. Constientizand aceasta, protestantii au hotarat sa renunte la post. Insa, oricat de multe citate nu s-ar aduce din Apostolul Pavel si chiar din cuvintele Mantuitorului Insusi, indemnul la postire sta ca un ghimpe in ochiul celui care cunoaste cat de cat Scriptura. Toti dreptii de pana la Hristos au postit. Postul era premergator intalnirii cu Dumnezeu sau unei descoperiri. Moise s-a suit pe munte dupa patruzeci de zile de nemancare si asa a vorbit cu Dumnezeu. Noul Testament nu este deloc altfel, el incepe cu un postitor - Ioan Botezatorul. Mantuitorul Insusi a postit inainte de a iesi la predica. Nu putem, asadar, sa dam la o parte postul pornind de la cateva versete biblice, atunci cand chiar cei care le-au rostit au fost ei insisi niste mari postitori; mi se pare mai decent sa punem la indoiala puterea noastra de intelegere a acelor versete.
Hristos a fost intrebat odata de ce ucenicii Lui nu postesc (Mt. 9, 14). De aici multi au inteles ca apostolii si Mantuitorul Insusi erau niste mancaciosi (Mt. 11, 19). Insa intamplarea in cauza ne descopera, de fapt, ca apostolii si Mantuitorul umblau tot timpul flamanzi. Aceasta se vede foarte bine si din conflictul pe care l-au avut cu Iudeii din cauza ca ucenicii au mancat spice sambata. Apostolii erau atat de ocupati cu predica, incat uitau sa manance, iar faptul ca au rupt spice arata cat erau de flamanzi si ca obisnuiau sa manance pe unde apucau. Mantuitorul insa nu a mancat cu ei, reprosul fiind indreptat numai impotriva ucenicilor; El era pilda de postire. Ca ucenicii mancau putin, reiese si din scena inmultirii painilor, de unde aflam ca aveau numai cinci paini si doi pestisori. Desi erau departe de localitate, in imposibilitate de a-si procura hrana, ei sunt gata sa dea si acest putin multimilor (nestiind ca ele vor fi inmultite!), ceea ce ne descopera ca ei erau obisnuiti cu foamea mai mult decat oamenii de rand. Asadar, Mantuitorul si apostolii posteau, atata doar ca ei nu numarau zilele ca fariseii. La intrebarea lor, Hristos, totusi, le zice ca, desi "fiii nuntii nu au motive sa posteasca atata vreme cat Mirele este cu ei, vor veni zile cand Mirele se va lua de la ei, in zilele acelea vor posti" (Lc. 5, 34-35). Zilele "acelea", in care Mirele S-a luat, sunt miercuri, ziua vinderii si vineri, ziua rastignirii. La anul 50, apostolii convoaca un sinod la Ierusalim, unde stabilesc postul in aceste zile pentru credinciosi.
Asa ca, protestantii au inteles bine ca postul nu este o obligatie. Postul de sila nu are motivatie, ca orice lucru gratuit si lipsit de sens. Acesta, insa, nu este motiv de a blama postul. Postul trebuie inteles in toata nobletea lui, pentru ca el este manifestarea suprema a libertatii umane. Anume asa intelegeau postul primii crestini, sens care s-a pierdut in zilele noastre. "A manca - scrie Sf. Efrem Sirul in veacul IV -, tine de legile firii, dar a posti tine de libertate". Cine se poate lauda ca mananca doar pentru ca "asa vrea el"? Nu, tu mananci pentru ca nu poti sa nu mananci, vointa ta reiese din instinctul firesc, nu din libertate. Sigur ca nu este nici un rau in aceasta, nici un pacat, dar nu este nici virtute. Virtutea este rod numai al libertatii. "Orice lucrare care nu se face dintr-o desavarsita libertate - spunea parintele Sofronie Saharov (+ 1993) -, nu poate avea valoare vesnica". Postirea este alegerea libera de catre om a unei vieti mai nobile, care are in ea ceva din realitatile vietii vesnice [...]."
- predica la a 4 a duminica din post (audio)-par. Tanase
- suc/nectar de fructe preparat in casa
- ceai, paine de casa cu dulceata sau cu miere de albine
- orez cu lapte de soia
- pateu de fasole, hummus(pasta de naut)
- ciorba de fasole
- supa de legume
Cina
- Luni: mancarica de mazare, friganele de paine
- Marti:mancarica de spanac, cu mamaliguta si usturoi
- Miercuri: pilaf sarbesc, snitel de soia
- Joi : musaca de cartofi cu soia
- Vineri : mancare de varza cu sos alb
- Sambata: cartofi piure, chiftele de legume, salata verde
- Duminica: drob de legume, cartofi la cuptor, salata verde
Desert Va doresc o saptamana luminoasa!
Irina