duminică, noiembrie 04, 2007

Icoana Maicii Domnului ,,Cea care alapteaza"




De la bunica mea, Dumnezeu s-o ierte! am mostenit o icoana cu o reprezentare a Maicii Domnului mai putin intalnita: Maica Domnului ,,Cea care alapteaza" (Galaktotrophousa). Cautand sa aflu mai multe am descoperit ca prima reprezentare de acest gen dateaza din sec. al II lea si se gaseste in frescele din "Catacomba Priscillei" , aflata in imprejurimile Romei. Un alt exemplar din sec.VI se gaseste intr-o fresca din Saqqara, Egipt.

La M-rea Hilandar, din Muntele Athos este o astfel de icoana, adusa de la Ierusalim de catre Sf. Sava al Sarbilor.

Din cate am inteles icoana este foarte venerata in Serbia si Rusia,dar din pacate n-am gasit nici un acatist al Maicii Domnului Galaktotrophousa (se serbeaza pe 12/25 ianuarie).


Rugăciune la alăptare, către Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, înaintea icoanei sale „Cea care alăptează"
 
Primeşte, Doamnă de Dumnezeu Născătoare, rugăciunile cele cu lacrimi ale robilor tăi ce aleargă la tine. Te vedem în sfânta icoană cum Îl ţii în braţe şi-L alăptezi pe Fiul tău şi Dumnezeul nostru, pe Domnul Iisus Hristos. De L-ai şi născut fără de durere, totuşi cunoşti durerile mamelor, şi neputinţele fiilor şi fiicelor omeneşti le vezi.
Pentru aceasta, cu căldură căzând la icoana ta tămăduitoare şi sărutând-o cu umilinţă, te rugăm, Preamilostivă Stăpână: îndură-te de noi, păcătoasele, cele osândite să naştem în dureri şi să creştem în întristări pruncii noştri, şi cu împreună-pătimire acoperă-ne, iar pe pruncii şi soţii noştri izbăveşte-i de bolile cele grele şi de necazurile amare. Dăruieşte-le sănătate şi putere, ca cei hrăniţi să crească din putere în putere, iar cele ce îi hrănesc să se umple de bucurie şi mângâiere, ca şi acum, cu mijlocirea ta, Domnul să săvârşească lauda Sa din gura pruncilor şi a celor ce sug.
 O, Maică a Fiului lui Dumnezeu! Milostiveşte-te de maicile fiilor omeneşti şi de norodul tău cel neputincios: bolile noastre grabnic tămăduieşte-le, necazurile şi întristările noastre alină-le, şi nu trece cu vederea lacrimile şi suspinările robilor tăi. Auzi-ne în ziua necazului pe noi, cei ce cădem la icoana ta, şi în ziua bucuriei şi izbăvirii primeşte laudele inimilor noastre cele mulţumitoare.
 Înalţă rugăciunile noastre la Tronul Fiului tău şi Dumnezeului nostru, ca să fie milostiv către păcatele şi neputinţele noastre şi să adauge mila Sa celor care cunosc numele Lui, ca şi noi, şi pruncii noştri să te proslăvim pe tine, Milostiva noastră Apărătoare şi Nădejdea neamului nostru cea neclintită, în vecii vecilor. Amin


Irina

sâmbătă, noiembrie 03, 2007

Prajitura zserbo









De multe ori lucruri aparent simple, banale, ne pot lasa amintiri pentru intreaga viata. In facultate am fost colega de grupa si de camera cu cea mai buna prietena din copilarie. Ne cunoastem de la 4 ani. Avem o gramada de amintiri placute impreuna .Una din ele este legata de mama ei, sau mai precis de o prajitura delicioasa pe care o facea- prajitura zserbo . De multe ori venea la noi, si aducea cate o cutie de prajituri - ah, cat de bune erau! as fi fost in stare sa le mananc singura pe toate. Anul trecut am prins curaj si mi-am spus ca trebuie sa o fac si eu ( prajiturile nu erau punctul meu forte in materie de arta culinara - intre timp am mai capatat ceva experienta, dar mai am multe de invatat ), si nu imi pare rau ca m-am mobilizat.
Deci iata reteta :

Zserbo cu miere

Foile:


1 ou
150 g zahar

60 g unt,
500 g faina
1 lingurita bicarbonat de sodiu
2 linguri miere
50 ml lapte

Crema:
500 ml lapte
250 g zahar

250 g unt
1 plic zahar vanilat
2 linguri pline de gris

Glazura

150 g zahar
2 linguri cacao
3 linguri apa fierbinte
o bucatica de unt

Foile:oul se bate bine cu mixerul.Se adauga zaharul,mierea si se amesteca bine pe abur. Se pune laptele, apoi se adauga treptat faina si bicarbonatul,pana se obtine un aluat moale.Se lasa sa se odihneasca 20-30 minute,se imparte aluatul in 4 si se coc foile (eu le pun pe hartie de copt in tava de aragaz).
Crema: laptele se amesteca cu zaharul si se fierbe in el grisul. Dupa ce se raceste se amesteca cu untul( eu fierb grisul inainte de a ma apuca de foi, ca sa se raceasca bine).

Pe prima foaie se pune crema, se aseaza a doua foaie si se unge cu gem de caise.Deasupra se pune a treia foaie, din nou crema, si apoi ultima foaie.Se unge cu un strat subtire de gem si se pune glazura . Se lasa pina a doua zi, ca sa se inmoaie foile, si se taie.


Irina

joi, noiembrie 01, 2007

Citeste Biblia intr-un an!



"Orice ortodox citeste Biblia cu de la sine voie, pe limba lui. Dar cu fireasca smerenie, el isi da seama ca judecarea faptelor dupa a sa cugetare patimasa nu ii e de buna indrumare: de aceea este nevoie de o privire mult mai cuprinzatoare, de experiente acumulate, si, mai mult de toate ­ de sfintenie: de curatia inimii, care te face sa-­L vezi pe Dumnezeu. Si acest lucru, muritorul de rand nu indrazneste sa creada a­l avea. Daca, in calitate de individ, omul nu detine acest lucru, il are totusi in calitate de membru al Bisericii, ­ un madular din trupul Domnului Hristos. In aceasta postura omul are parte de experienta de viata adunata a Bisericii, lumina ei deslusitoare, in integritate si curatie: de Sfanta Traditie. In masura in care omul o urmeaza, in gand si fapta, şi el poate sa devina vas al intelepciunii ei. Biblia nu este, cu alte cuvinte, singura sursa de adevaruri a Bisericii. Cuvantul viu este mai vechi decat cel scris si traieste in continuare odata cu cele scrise. Inainte ca tot ceea ce a facut si a spus Iisus sa apuce sa fie consemnat, cuvintele si faptele Sale nu s-­au pierdut. Apostolii au dat indrumarile lor nu numai in scris, dar si prin viu grai (2 Tesaloniceni II, 15) iar Biserica a fost îndemnata sa tina seama de aceste invataturi. Si asa a si facut. Aceasta este Sfanta Traditie, care traieste in continuare in Biserica, din neam in neam. Scriptura si Sfanta Traditie tin una de alta si se sprijina reciproc. Tradiţia da viata celor scrise, este plamanul sau. Fara acesta, Scriptura ar fi moartă: un obiect de disectie anatomica. Cele doua nu se pot rupe una de alta. Pana la urma, Scriptura este o traditie scrisa iar Sfanta Traditie este o scriere traita. Iar Scriptura, Traditia si Fapta nu sunt decat un intreg: Hristos Cel in veci viu. Hristos este Adevarul, ,,acelasi si ieri, si azi si în veci” (Evrei XIII, 8). "

din "Credinta si trairea ortodoxiei" de F.T. Colliander

Noiembrie
1 Ieremia 24-26; Tit 2

2 Ieremia 27-29; Tit 3

3 Ieremia 30-31; Filimon

4 Ieremia 32-33; Evrei 1

5 Ieremia 34-36; Evrei 2

6 Ieremia 37-39; Evrei 3

7 Ieremia 40-42; Evrei 4

Irina


luni, octombrie 29, 2007

Noi argumente in favoarea homeschoolingului



O prietena mi-a atras atentia asupra a doua articole foarte interesante din EVZ , care vin pe fondul unor discutii despre homeschooling pe care le-am urmarit zilele acestea.



Toti copiii sunt inteligenti. Cum ii prostim?

28 Octombrie 2007

Emilian Isaila




Ceea ce banuiam de multa vreme a confirmat profesorul Florin Colceag: 70% dintre copiii de pana la trei ani au potentialul de a-si dezvolta o inteligenta peste medie.


Exagerand putin, a spune ca toti copiii sunt inteligenti e un adevar. Responsabilitatea pentru pierderea acestei importante resurse apartine parintilor si celor care administreaza sistemul de educatie.





Cred ca scoala romaneasca distruge inteligenta si talentul copiilor. E sufocata de un determinism invechit, iar invatatorii si profesorii ii trateaza pe toti la fel si, in continuare, daca nu esti bun la aritmetica, n-ai nici o sansa.

Sistemul eronat prin care se face admiterea la liceu, luand in calcul mediile din clasele 5-8, nu face decat sa incurajeze mediocritatea si spaga profesorilor.

E ceva fundamental gresit in educatia din Romania. Ganditi-va cinci minute la cat de nefericit e un copil obligat sa ia calificative maxime la toate materiile. Chiar ati vrea sa fiti parintii unui pusti care-si petrece intreaga zi intre patru pereti? Cum puteti sa fiti mandru de un copil care invata cel putin zece ore sau mai mult pe zi - sase la scoala, doua la meditatii si doua, lectii pentru a doua zi? Mi se pare nesanatos si ca in programa scolara sunt doar doua ore de sport pe saptamana, una de desen, una de muzica si niciuna de dans, de film sau teatru. Mi se pare nesanatos ca un copil sa-si petreaca ziua in casa, iar seara, istovit dupa zece ore de invatat, sa esueze in fata televizorului sau a calculatorului. E o nebunie. Acel copil e condamnat la nefericire.

Acest sistem de gandire a educatiei, profund gresit si adanc ancorat in societate, nu face decat sa distruga pe banda rulanta viitorul unor oameni.

La limita, in Romania de azi, un copil care nu stie sa scrie sau sa citeasca, dar a facut sport, sa zicem fotbal, vreme de 16 ani, are mai multe sanse de reusita in viata decat unul care a invatat de-a rupt aceeasi perioada de timp. Ca sa nu luam in calcul si faptul ca primul mai are si o sanatate de fier. Nu e normal. Nu asta inseamna o educatie armonioasa.


Cred ca parintii ar trebui sa protesteze si sa respinga acest sistem, sa renunte la meditatii, sa faca presiuni asupra inspectorilor scolari ca sa relaxeze programul elevilor. Numai astfel acestia din urma vor avea o sansa in viitor, numai astfel vor putea sa descopere ce le place cu adevarat sa faca, numai astfel vor putea evolua si vor deveni oameni liberi, stapani pe destinul lor. E mult, e putin?"




Scoala romaneasca compromite viitorul copiilor
28 Octombrie 2007
Mihaela Dima

La varste mici, multi copii au potentialul de a deveni foarte inteligenti. Care sunt greselile sistemului de educatie si ce se poate face pentru a avea mai multi adulti creativi si capabili sa raspunda provocarilor societatii?



Pentru ca nu sunt incurajati sa-si descopere abilitatile si sa le dezvolte, talentul lor se pierde.


Abilitatile copiilor sunt cel mai adesea descoperite de parintii sau de profesorii lor la varste destul de mici. De atunci ar trebui sa inceapa si programul de cultivare a acestora. Dar cum sistemul educational romanesc nu incurajeaza o dezvoltare care sa puna accent pe pasiunile lor, parintii trebuie sa-i indrume pe micuti catre programe educationale speciale.

Multi copii cu potential

Florin Colceag, presedintele IRSCA Gifted Education, organizatie non-profit care se ocupa de descoperirea si dezvoltarea potentialului copiilor si tinerilor printr-o educatie de excelenta, spune ca „prin „gifted education” se respecta natura divina a omului si nu omul-marfa, omul de consum. Noi promovam omul creator, cel capabil sa-si dezvolte potentialul”.

Desi in Romania nu exista o statistica a numarului copiilor cu inteligenta peste medie, presedintele IRSCA Gifted Education spune ca exista foarte multi copii care au potential.

„Datele ultime aratau ca in Romania existau aproximativ 4% copii cu inteligenta deosebita, insa plaja celor care au potential si nu si l-au dezvoltat din cauza limitelor impuse de familie, scoala si societate arata de fapt un procent mult mai mare”, mentioneaza acesta. Colceag este de parere ca la varstele mici procentul este cu mult mai mare. „La 2-3 ani, peste 70% dintre copii au potential. Din pacate insa exista mecanisme infailibile de descurajare a acestora.

La sfarsitul clasei I, majoritatea copiilor au rezultate excelente, in scoala generala raman cate trei-patru pe clasa si apoi trei-patru pe liceu”, completeaza el.

Sperante de viitor

O parte din vina apartine sistemului educational romanesc, care nu incurajeaza creativitatea si abilitatile practice ale elevilor, care ofera aceleasi materii pentru toti copiii si care nu le permite acestora sa-si dezvolte pasiunile.

Desi la nivelul ministerului exista Centre regionale pentru tineri capabili de performanta, activitatea acestora este mult prea restransa.
„Sistemul educational romanesc are elementele componente. Avem o traditie in spate care a crescut spontan cu sistemul romanesc, dar care nu a fost pana acum corelata cu studiile de specialitate si modulele de formare profesionala.

Faptul ca avem in acest moment centre de excelenta, scoli de arta, orientate pe pasiune, cum sunt cele de arhitectura ori informatica, concursuri pe discipline, o retea de profesori recunoscuti pentru devotamentul si capacitatea lor profesionala reprezinta punctul forte in dezvoltarea unui program educativ”, explica Florin Colceag.

Ce lipseste atunci? „Lipsesc in acest moment cursurile de pregatire profesionala a cadrelor didactice, pedagogia noastra traditionala fiind invechita si ineficienta, ne lipseste un cadru organizat pentru preluarea in programe de pregatire individuala a copiilor cu abilitati deosebite si capabili de performanta inalta.

Ne lipseste o curricula adecvata dezvoltarii abilitatilor acestor copii, ne lipsesc programele axate pe dezvoltarea acestor abilitati care sa fie prinse intr-un cadru legal si institutional”, adauga presedintele Gifted Education.
(...)"

de meditat

Irina

Noi aparitii

Pe blogul "Taina casatoriei" am gasit o recomandare de carte pe care o preiau:



"Ghid pentru dobandirea armoniei in familiile ortodoxe
Mack, John, pr.
Pret: 30.00 lei

Traducere din limba engleza de Doina Rogoti

Dupa multe veacuri in care viata casniciilor crestine s-a scurs fara schimbare in fagasul unor traditii mai mult nescrise, modernitatea a pus Bise¬rica in fata unor extraordinare presiuni asupra vietii de familie. Cei ce doresc sa ramana credinciosi ortodoxiei se confrunta cu o multime de nedumeriri legate de conflictul dintre valorile crestine traditionale si practicile lumii secularizate in care traiesc. Cartea de fata, scrisa de un preot ortodox american intr-un limbaj accesibil si atragator, ofera o perspectiva completa si coerenta, intemeiata pe marturiile Sfintilor Parinti si altor teologi de seama, asupra semnificatiei casniciei ortodoxe si a problemelor pe care le au de rezolvat in vremea noastra cei ce urmeaza calea mantuirii prin viata de familie."

Deasemenea, a aparut si vol. 3 din seria cartilor lui Virgiliu Gheorghe despre televiziune:


Stiinta si razboiul sfarsitului lumii. Fata nevazuta a tele-viziunii


Gheorghe, Virgiliu


Pret: 12.00 lei

14 x 20 cm

352 p.




Stiinta si razboiul sfarsitului lumii, continuare a volumelor Efectele televiziunii asupra mintii umane si Revrajirea lumii, ne ofera o explicatie lamuritoare a starilor de constiinta prin care trece omul contemporan. Radiografie fidela a principalelor provocari care stau in fata omenirii astazi, carte ne da posibilitatea gasirii acelor solutii personale care ne pot ajuta sa iesim din impas.

Numai cunoscand fata nevazuta, ascunsa in spatele viziunilor seducatoare care ne asalteaa zilnic, vom putea sa ne recapatam adevarata libertate de a gandi si a ne gestiona singuri propria viata altfel decat suntem conditionati sau vor alii sa o facem. "

Irina