Prin intelepciune se ridica o casa, prin buna chibzuiala se intareste, si prin stiinta se umplu camarile ei de tot felul de avutie scumpa si placuta.
Pilde 24: 3,4
Astazi m-am gandit sa incep o serie de postari referitoare la administrarea banilor, o problema care cred ca framanta pe multi, in special fiindca banii nu par sa fie niciodata de ajuns. Ca si crestini suntem responsabili inaintea lui Dumnezeu de modul in care ne cheltuim banii, de aceea este bine sa avem cateva principii calauzitoare in acest domeniu.
In primul rand trebuie sa stabilim un plan de cheltuieli al familiei. Asta ne va ajuta sa stim in ce limite ne putem misca si vom deveni constienti ca nerespectarea acestor limite va duce la cheltuieli nejustificate si implicit la datorii. Trebuie sa stim cati bani intra in casa si pe ce sunt cheltuiti. Cunoscand aceste lucruri vom putea alcatui un buget realist.
Cum sa procedam?
Intai si intai trebuie sa inregistram, timp de o luna-doua toate cheltuielile casei. Este bine sa incepem aceasta inregistrare in ziua de salar, facandu-ne un caiet special pentru acest lucru. Zilnic sa notam in el absolut tot ce cheltuim ( noi si ceilalti membri ai familiei). La sfarsitul saptamanii (duminca seara, de exemplu) sa facem o socoteala a cheltuielilor din saptamana respectiva pe domenii - de exemplu mancare, intretinere, transport, etc.. Cand luna se va incheia vom avea o privire de ansamblu asupra tuturor sumelor cheltuite.
Pe langa rubrica de cheltuieli trebuie sa avem o rubrica de venituri, unde sa inregistram tot ceea ce castigam.
Dupa ce timp de doua-trei luni am realizat aceste operatiuni vom fi gata pentru stabilirea unui buget. Daca cheltuielile depasesc veniturile avem doua alternative: sa scadem cheltuielile, sau sa ne crestem veniturile. Fiindca a doua varianta e uneori dificil de realizat, este mai bine sa ne concentram pe prima alternativa- adica sa scadem cheltuielile, fara sa ne lipsim de ceea ce avem cu adevarat nevoie. Revazand rubricile de cheltuieli vom ajusta sumele, taind de unde se poate. Un buget nu trebuie sa fie batut in cuie. El este doar un instrument care ne va ajuta sa vedem ce ne putem permite si ce nu.
Iata si o lista cu cateva categorii de ajutor:
Casa:
- chirie/ipoteca
- impozite
- asigurare
- cheltuieli la asociatie
- telefon
- cablu
- internet
- electricitate
- produse pentru curatenie
- reparatii
- mobila si decoratiuni
Mancare
- cheltuieli pentru mancat acasa
- cheltuieli pentru mancat in oras
- gustari, cafea la servici
Imbracaminte
- haine
- accesorii
- incaltaminte
- produse pentru intretinerea hainelor
Igiena
- produse cosmetice si de toaleta
- frizer/ coafor
- abonament la sala
Sanatate
- medicamente
- vitamine
- dentist
- analize
- consultatii
Transport
- abonamente la mijloace de transport in comun
- bilete
- asigurare masina
- intretinere si reparatii masina
- spalat masina
- benzina
- parcare cu plata
Educatie
- taxe scolare
- carti
- rechizite
- meditatii
Recreere
- muzee
- teatru
- concerte
- reviste,ziare
- carti
- filme
- hobiuri si lectii
Aniversari si daruri
- felicitari la diverse ocazii
- cadouri la aniversari
- nunti
- botezuri
Donatii, darnicie
Economii si investitii
Vacante
Neprevazute
Daca aveti idei sau sugestii referitoare la acest subiect sper ca le veti impartasi la comentarii.
Irina