-->
Facand zilele trecute ordine in biblioteca am gasit o carticica foarte interesanta : "Ritmuri zilnice - organizarea regimului de viata in familia cu mai multi copii" de Mihai Ghivriga. A aparut in 1967, la Editura Didactica si Pedagogica, dar continutul ei este cat se poate de util si de actual.
Lectura ei m-a ajutat foarte mult la alcatuirea programului nostru (prima sectiune din "jurnalul de organizare al casei), asa ca o sa rezum niste idei, poate va vor fi de folos.
Ce este regimul de viata?
Regimul de viata cuprinde intregul program al vietii copilului, incadrate intr-o anumita ordine si succesiune, cu durate potrivite fiecarei activitati si fiecarei varste :
-activitatea zilnica specifica varstei (joc, invatatura, munca in gospodarie)
-activitatile de "autoservire" (ordinea in camera, igiena, pastrarea si ingrijirea hainelor, jucariilor, etc.)
-activitatile din timpul liber(lectura, plimbari, sport, spectacole, etc.)
-mesele
-somnul
Stabilirea unui regim de viata este foarte importanta, deoarece:
-asigura sanatatea fizica si psihica a copilului, prin alternanta rationala a activitatii cu odihna
-creeaza conditiile pentru o dezvoltare intelectuala si morala echilibrata, impartind rational timpul intre diferite ocupatii utile si formand obisnuinte pozitive legate de activitate
-e o metoda de educare a vointei si a disciplinei
Alcatuirea regimului de viata
Pentru alcatuirea unui regim de viata trebuie sa tinem cont de conditiile generale, comune tuturor familiilor, precum si de conditiile specifice, determinate de particularitatile familiei( structura familiei, ocupatia parintilor, conditii de viata, etc.).
Conditiile generale sunt:
1. sa respecte particularitatile de varsta ale copiilor
2. sa fie stabil si flexibil
3. sa aiba un caracter rational
1.Particularitatile de varsta
-eforturile si odihna trebuie dozate in functie de varsta copilului
-daca intr-o familie sunt mai multi copii, parintii trebuie sa stabileasca pentru fiecare un regim adecvat varstei, acestea trebuind sa se coreleze si sa fie integrate in programul familiei
Elementele regimului care variaza in functie de varsta:
Somnul:
-la un an copilul are nevoie de circa 15 ore de somn
-la 4 ani- de 12-13 ore
-la 7 ani- de 11-12 ore
-la 10 ani- de 10 ore
-somnul de dupa-amiaza trebuie sa fie obligatoriu pana in jurul varstei de 10 ani
Pentru toti copiii trebuie sa existe o ora unica de culcare, diferentierile obtinandu-se prin prelungirea somnului de dimineata si introducerea somnului de dupa-amiaza.
In timp ce copiii mai mici dorm, cei mari trebuie sa pastreze linistea, gasindu-si activitati linistite(lectura, colorat, modelaj, etc.).
Masa :
-se vor respecta particularitatile de varsta, incercandu-se ca, macar una din mesele zilnice sa adune in jurul ei pe toti membrii familiei
1. sa respecte particularitatile de varsta ale copiilor
2. sa fie stabil si flexibil
3. sa aiba un caracter rational
1.Particularitatile de varsta
-eforturile si odihna trebuie dozate in functie de varsta copilului
-daca intr-o familie sunt mai multi copii, parintii trebuie sa stabileasca pentru fiecare un regim adecvat varstei, acestea trebuind sa se coreleze si sa fie integrate in programul familiei
Elementele regimului care variaza in functie de varsta:
Somnul:
-la un an copilul are nevoie de circa 15 ore de somn
-la 4 ani- de 12-13 ore
-la 7 ani- de 11-12 ore
-la 10 ani- de 10 ore
-somnul de dupa-amiaza trebuie sa fie obligatoriu pana in jurul varstei de 10 ani
Pentru toti copiii trebuie sa existe o ora unica de culcare, diferentierile obtinandu-se prin prelungirea somnului de dimineata si introducerea somnului de dupa-amiaza.
In timp ce copiii mai mici dorm, cei mari trebuie sa pastreze linistea, gasindu-si activitati linistite(lectura, colorat, modelaj, etc.).
Masa :
-se vor respecta particularitatile de varsta, incercandu-se ca, macar una din mesele zilnice sa adune in jurul ei pe toti membrii familiei
Activitatea:
-anteprescolarii (1-3 ani)- isi petrec timpul e veghe jucandu-se
-prescolarii (3-7 ani) - pe langa joc si activitati educative vor avea si mici responsabilitati gospodaresti
- scolarii - in functie de varsta vor avea un regim diferit
-anteprescolarii (1-3 ani)- isi petrec timpul e veghe jucandu-se
-prescolarii (3-7 ani) - pe langa joc si activitati educative vor avea si mici responsabilitati gospodaresti
- scolarii - in functie de varsta vor avea un regim diferit
2.Stabilitatea si flexibilitatea
- regimul nu trebuie sa fie rigid, ci sa aiba un caracter constant, dar care sa permita mobilitatea
- orele de masa si de somn trebuie sa ramana intotdeauna aceleasi
3.Rationalitatea
- sa prevada timp suficient pentru activitate si odihna, si sa alterneze in mod judicios activitatile
-programul trebuie sa fie inteles si acceptat de copil ca ceva necesar, logic si rational
-programul din familie trebuie sa fie o continuare si o completare a celui din gradinita/scoala
- regimul nu trebuie sa fie rigid, ci sa aiba un caracter constant, dar care sa permita mobilitatea
- orele de masa si de somn trebuie sa ramana intotdeauna aceleasi
3.Rationalitatea
- sa prevada timp suficient pentru activitate si odihna, si sa alterneze in mod judicios activitatile
-programul trebuie sa fie inteles si acceptat de copil ca ceva necesar, logic si rational
-programul din familie trebuie sa fie o continuare si o completare a celui din gradinita/scoala
Deja lucrez la programul noastru zilnic. Am facut un tabel cu 4 coloane (pe fiecare coloana- ora, eu, Ilinca, Teodora). Momentan reperele fixe sunt:
7-7.30 micul dejun
10.30-10.40 gustare
13-14 pranzul
14-16/17 somn de dupa-amiaza
17-18 cina
19-19.10 gustarea de seara
20.00 stingerea pentru fete
Probabil ca va trebui sa fac ceva modificari daca Ilinca va merge la gradinita. In plus am inscris-o si la balet, deci va trebui sa tin cont si de orele respective.
Irina